Hjemmefødsel, andre der overvejer/har erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.922 visninger
22 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. juni 2016

Risse

Hej derude!

Vi har herhjemme besluttet os for at jeg skal føde hjemme, såfremt min glukosebelastning om en uge er fin. 

Da det er vores første barn tænkte vi til at begynde med at vi bare skulle op på sygehuset og være i nærheden af al smertelindring, læger, operationsstuer osv. Men med tiden er der for vores vedkommende mere og mere der har talt for at blive hjemme.

For det første bor vi et øjeblik fra hospitalet, og jeg frygter virkelig at ringe derop og sige 'nu er det nu!', blive kaldt op på fødegangen og så bare blive placeret ude i gangen pga det store babyboom 

Så vil jeg helt klart hellere blive derhjemme, med en jordemoder der er min helt egen og ikke skal ind på alle mulige andre stuer osv 

De sagde godt nok at de har ansat en ekstra jordemoder eller to, men det giver jo altså stadig ikke flere ledige stuer 

En anden tanke er at jeg har taget smertefri fødsel kurset. Vi tog på bootcamp for par, da jeg i forvejen er ret trænet i både afspænding og mindfulness så jeg kunne snildt læse mig til alle øvelserne selv. Men vi fik simpelthen SÅ meget ud af det alligevel, da min kæreste (som før troede at han havde ok styr på det) simpelthen fik SÅ mange redskaber! Vi skal nu føde sammen og ikke bare mig alene. Han bliver en aktiv hjælper under hele fødslen og den største hjælp! Vi træner også alle øvelserne sammen allerede nu og planlægger at han skal tage imod barnet, såfremt at alt går godt

Kan slet ikke anbefale det kursus nok! (Mest bootcamp for par, men det tror jeg kommer an på hvor trænet man i forvejen er i den slags øvelser)

Men tilbage til emnet, så ved jeg fra en veninde der er jordemoder at det er præcis lige så sikkert at føde hjemme, fordi de er så meget mere obs på eventuelle komplikationer og så bliver man kørt afsted med jordemoder op på hospitalet, skulle det mindste være i vejen. Så man har altså stadig sin jordemoder og så vidt jeg ved også fortrinsret på en eventuel fødestue, hvis det ender med en hospitalsfødsel. 

Undskyld det lange indlæg, men vil rigtig gerne høre fra andre der overvejer eller har prøvet hjemmefødsel. Hvad er/var jeres tanker for og imod? Til jer der har prøvet det, har i prøvet en hospitalsfødsel og hvad synes i bedst om? 

Jeg håber at der er nogen derude, der har lyst til at dele deres tanker og erfaringer, men jeg ved godt at det er et meget lille fåtal der vælger at føde hjemme 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

21. juni 2016

MrFar

Profilbillede for MrFar

Hvis vi havde valgt hjemmefødsel, så var min kone død...

Fødslen gik super fint - men blodet fortsatte med at vælte ud, da hun ikke lukkede sig. Hun tabte mere end halvdelen af sit blod før hun nåede ind på operationsstuen.

Så selvom det lyder rart og idyllisk, så er det ikke uden fare.
Tænk jer godt o - og vent evt. til nr to hvis det går godt.

Anmeld Citér

21. juni 2016

Risse

MrFar skriver:

Hvis vi havde valgt hjemmefødsel, så var min kone død...

Fødslen gik super fint - men blodet fortsatte med at vælte ud, da hun ikke lukkede sig. Hun tabte mere end halvdelen af sit blod før hun nåede ind på operationsstuen.

Så selvom det lyder rart og idyllisk, så er det ikke uden fare.
Tænk jer godt o - og vent evt. til nr to hvis det går godt.

Det er jeg selvfølgelig ked af at høre, men er glad for at høre at hun klarede den. Jeg tænker at den slags farer er sjældne, men selvfølgelig er de til stede og man ved aldrig hvem de rammer. men jeg tror også at det er noget jeg også vil blive informeret om, inden jeg tager det afgørende valg. 

Det skal jo lige siges, at hvis jeg ombestemmer mig under fødslen og på ingen måde føler mig tryg derhjemme, vil jeg vist umiddelbart bare blive overflyttet til hospitalet, som jeg igen understreger er under 5 min væk, også selvom der umiddelbart ingen komplikationer er. 

Tak for dit input. Jeg håber dog også at jeg hører fra nogen som enten også overvejer det eller selv har prøvet det. 

Anmeld Citér

21. juni 2016

Mariposa2

Profilbillede for Mariposa2

Jeg har selv født vores nr 2 derhjemme. Det var en rigtig god oplevelse, selvom fødslen gik stærkt og jordemoderen kun nåede at være hos os i 25 min inden jeg fødte, var vi helt trygge. Det var i Region Sjælland, hvor de har en rigtig fin Hjemmefødselsordning, hvor man bliver fulgt af 2 jordemødre gennem graviditeten, jordemoderkonsultationerne foregår i ens eget hjem og det er 1 af de 2 kendte jordemødre, som deltager i fødslen. De kommer også på barselsbesøg og tager hæl-blodprøven.

Anmeld Citér

21. juni 2016

Risse

Mariposa2 skriver:

Jeg har selv født vores nr 2 derhjemme. Det var en rigtig god oplevelse, selvom fødslen gik stærkt og jordemoderen kun nåede at være hos os i 25 min inden jeg fødte, var vi helt trygge. Det var i Region Sjælland, hvor de har en rigtig fin Hjemmefødselsordning, hvor man bliver fulgt af 2 jordemødre gennem graviditeten, jordemoderkonsultationerne foregår i ens eget hjem og det er 1 af de 2 kendte jordemødre, som deltager i fødslen. De kommer også på barselsbesøg og tager hæl-blodprøven.

Uh ja, det lyder som om det er gået hurtigt!

Her er det også kendt jordemoderordning der tager sig af hjemmefødslerne, så jeg kommer til at møde alle tre og vil føde i selskab med en af dem. 

Hvad fik dig til at vælge hjemmefødsel anden gang? Og hvad foretrækker du når du tænker tilbage på begge fødsler? 

Tusind tak for dit svar 

Anmeld Citér

21. juni 2016

Mariposa2

Profilbillede for Mariposa2
Risse skriver:

Uh ja, det lyder som om det er gået hurtigt!

Her er det også kendt jordemoderordning der tager sig af hjemmefødslerne, så jeg kommer til at møde alle tre og vil føde i selskab med en af dem. 

Hvad fik dig til at vælge hjemmefødsel anden gang? Og hvad foretrækker du når du tænker tilbage på begge fødsler? 

Tusind tak for dit svar 

Min første fødsel var også hurtig og ukompliceret, og både min mand og jeg havde en følelse af efterfølgende, at det slet ikke var nødvendigt at være på sygehuset. Ingen af os føler os trygge og veltilpasse i sygehus omgivelser, vi følte os meget som "endnu et nr i rækken". Jeg ville ønske jeg var blevet orienteret om muligheden for hjemme fødsel første gang, for så havde vi valgt det allerede der.

Anmeld Citér

21. juni 2016

Risse

Mariposa2 skriver:

Min første fødsel var også hurtig og ukompliceret, og både min mand og jeg havde en følelse af efterfølgende, at det slet ikke var nødvendigt at være på sygehuset. Ingen af os føler os trygge og veltilpasse i sygehus omgivelser, vi følte os meget som "endnu et nr i rækken". Jeg ville ønske jeg var blevet orienteret om muligheden for hjemme fødsel første gang, for så havde vi valgt det allerede der.

Min mormors fødsler gik også super hurtigt (FOR hurtigt hvis man spørger hende ), hvorimod da min mor skulle føde mig tog det over 30 timer  har simpelthen så mange forskellige fødselsberetninger i min familie, men jeg er ligesom nået frem til at jeg nok også vil føle mig mest tryg derhjemme med en jordemoder ved hånden under hele forløbet 

For ja, er sgu bange for at skulle sidde uden på den gang og vente på at få en stue 

Men tusind tak for dine input! Det er dejligt at høre om andres erfaringer 

Anmeld Citér

21. juni 2016

An&Jo

Profilbillede for An&Jo

Jeg havde en fødsel på 36 timer fra første ve med min søn, det var første barn.. Min fødsel var ukompliceret, stille og rolig og uden smertestillende.. Jeg måtte dog gå fra en stue til en anden med presseveer fordi det kom bagpå dem hvor stærkt det pludselig gik og jeg måtte ikke føde på hvilestuen! 

Skulle de lykkes mig at blive gravid igen, så vælger jeg hjemmefødsel fordi mit forløb sidste gang var så ukompliceret.. Jeg tog dog også hjem fra hospitalet relativ kort tid efter fødslen

Mor til den mest fantastiske dreng i hele verden 

Besøg min blog   http://decorwithkids.blogspot.dk

Anmeld Citér

21. juni 2016

Albertsen92

Profilbillede for Albertsen92

Jeg skal føde hjemme denne gang, og jeg glæder mig ☺️ Tror det er meget mindre stressende end hospitalet.

http://lmtf.lilypie.com/HtZup2.png

Anmeld Citér

22. juni 2016

Risse

An&Jo skriver:

Jeg havde en fødsel på 36 timer fra første ve med min søn, det var første barn.. Min fødsel var ukompliceret, stille og rolig og uden smertestillende.. Jeg måtte dog gå fra en stue til en anden med presseveer fordi det kom bagpå dem hvor stærkt det pludselig gik og jeg måtte ikke føde på hvilestuen! 

Skulle de lykkes mig at blive gravid igen, så vælger jeg hjemmefødsel fordi mit forløb sidste gang var så ukompliceret.. Jeg tog dog også hjem fra hospitalet relativ kort tid efter fødslen

Jeg tænker også at de lange fødsler især må være rarest at klare derhjemme, såfremt man kan klare den uden smertestillende. Men det kan man jo så blive nødt til hvis man er derhjemme 

Super sejt at du klarede det! Og tak for dit svar! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.