Eksperthjælp: Mælk i grød 6 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.121 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. juni 2016

Sarah John

Hej.
Jeg googler på livet løs, men synes jeg finder forskellige svar. Jeg har en søn på godt 5 måneder. Jeg ammer ham, men siden han var 4 måneder har han fået grød til formiddag og mos til aften.

Nu bliver han jo lige straks 6 måneder og skal gerne til at have lidt mere "rigtig" mad, men hvordan er det, hvor længe skal der MM/MME i hans grød/mos?
Som det er nu laver jeg en stor potion mos med MME, og fryser det. Af grød bliver det som regel fra pulver.

Jeg regner med snart at slutte med amning, de er ved at være tomme kan jeg bare gå direkte til en flaske, eller skal han tilvendes?

Og hvordan er det med "rigtig" havregrød? Må han også få det fra han er 6 måneder? Min store pige spiser det hver morgen så det ville jo lette arbejdet lidt hvis han kunne få det også.
Keg laver havregrød på vand og uden salt

Sarahs svar

Hej A. Nonymsen,

Tak for dit spørgsmål.

Du skal lave hans grød med mælk hele det første år for at maden indeholder nok energi til, at han kan vokse og udvikle sig. Når han er 6 måneder gammel, kan du lave grøden på modermælk, modermælkserstatning eller tilskudsblanding. Han kan sagtens spise med af storesøsters havregrød, hvis du tilsætter modermælkserstatning eller tilskudsblanding til hans portion. Når grøden er kogt, kan du tilsætte det antal mål pulver, som svarer til mængden af vand du har brugt til hans portion. Jeg vil anbefale, at du varierer grøden, så han også får smagt andre grødtyper – det kan fx være øllebrød eller fuldkornsgrød.

Du kan også tilsætte lidt mælk til hans grøntsagsmos, men energiindholdet kan nemmere øges ved at du tilsætter en tsk. fedtstof, fx rapsolie, majsolie, olivenolie eller vindruekerneolie. Du kan læse mere om fedtstoffer på Sempers hjemmeside

Det kan være svært for et barn at vænne sig til at drikke af flaske, når han har været vant til brystet, og samtidig skal han vænne sig til at mælken smager anderledes. Det kan være en rigtig god idé, at du serverer udmalket mælk i flasken, da han så kan vænne sig til at sutte af flasken og dernæst til smagen af modermælkserstatning. Det kan også være en god idé at flasken serveres af en anden end dig - fx far eller mormor - og du kan prøve at servere flasken, når han ikke er alt for sulten, men primært som en tørstslukker.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig. Jeg kan også anbefale, at du bruger Sempers App: ”Klar, parat, spis!” – den er en rigtig god hjælp til hvad man skal huske og hvad barnet kan spise hvornår :-)

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.