A. Nonymsen skriver:
Jeg er med på at ingen børn fødes kræsne, men alligevel 
min datter på 4,5 som absolut ikke vil spise grøntsager, jeg kan godt skjule lid gulerødder i f.eks. Kødsovs. Der ud i er vil hun gerne spise peberfrugt, agurkestænger og sukkerærter. Men det er så også det.
det bliver lidt ensformigt 
Så hvad kan jeres børn lide af grøntsager? Og hvordan får i dem til at smage nyt, her hjemme nægter hun 
Min søn var ikke kræsen, men meget selektiv. Vi gjorde det at vi op til hans 5 års fødselsdag, fortalte ham at når man blev 5 år, så skulle man begynde at smage på maden.
"Selvfølgelig behøver du ikke smage på det. Du er jo kun 4 år. Det er først når du bliver 5."
"Nu er det snart din fødselsdag. Så skal vi have lige den kage du har lyst til, og du skal til at smage."
Det endte med at han faktisk selv sagde det med glæde i stemmen, og da han blev 5 år, så skete det helt automatisk. Vi har i dag (snart 8 år) ingen regler om at man skal smage på mad man ikke kender. Istedet har vi en dreng, der spørger om han må smage når han ser noget nyt.
Vi har dog været ret strenge omkring hvordan man snakker om mad. Det har absolut no-go at sige at noget er ulækkert. Og vi har også lagt stor vægt på at man ikke fokuserer på hvad man ikke kan lide. Hvis han fx har proklameret at han ikke kunne lide champignon, har vi fortalt ham at det ikke var rigtigt, fordi han rigtig godt kan lide en pastasovs vi spiser, der får sin smag fra champignon. Eller hvis han har sagt at han ikke kunne lide løg, har vi forklaret ham, hvor vigtig en smagsgiver løg er, men at vi godt kan forstå, hvis han synes at rå løg er lidt for stærkt.
En anden ting jeg oplever er vigtigt for ham når han skal smage noget nyt, er at det ikke nødvendigvis skal over på hans tallerken. Hvis han får det i hånden eller direkte på en gaffel, "forurener" det ikke, hvis nu han ikke bryder sig om det.