Grøntsager til kræsne børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.395 visninger
16 svar
2 synes godt om
16. juni 2016

A. Nonymsen

Jeg er med på at ingen børn fødes kræsne, men alligevel 

min datter på 4,5 som absolut ikke vil spise grøntsager, jeg kan godt skjule lid gulerødder i f.eks. Kødsovs. Der ud i er vil hun gerne spise peberfrugt, agurkestænger og sukkerærter. Men det er så også det. det bliver lidt ensformigt 

Så hvad kan jeres børn lide af grøntsager? Og hvordan får i dem til at smage nyt, her hjemme nægter hun

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2016

loop

A. Nonymsen skriver:

min datter på 4,5 som absolut ikke vil spise grøntsager, jeg kan godt skjule lid gulerødder i f.eks. Kødsovs. Der ud i er vil hun gerne spise peberfrugt, agurkestænger og sukkerærter. Men det er så også det. det bliver lidt ensformigt 

Så hvad kan jeres børn lide af grøntsager? Og hvordan får i dem til at smage nyt, her hjemme nægter hun

Helt fra de var så små at de kunne holde om en kniv, har de hjulpet med at skære ud. Det vakte deres naturlige nysgerrighed for at smage.

Så mit bedste råd, tag hende med ud at handle hvor hun kan se alle de flotte farver grøntsager, og hjælpe med at vælge(måske vælger hun endda noget du ikke har smagt før). Og derefter lad hende hjælpe med at skære ud.

Anmeld Citér

16. juni 2016

serinasmor

A. Nonymsen skriver:

Herhjemme og i børnehaven (madordning)  er reglerne sådan at man ikke kan sige at man ikke kan lade uden at smage - heller ikke selv om man smagte i går...  Når man har smagt er  det til gengæld ok at sige at man  ikke kan lide det... I børnehaven får de en rugbrød med plantemagarine hvis der intet er de kan lide den dag... 

Serina er stort set altædende...  Hun er med i køkkenet og med til at smage maden til...  Som start spiste hun det meste bare der var hvidløg i maden Herhjemme har man aldrig kunnet få andet mad end det der er på bordet ...  I perioder har vi dog haft brød som tilbehør til nye retter  

Anmeld Citér

16. juni 2016

MissTas

A. Nonymsen skriver:

Hva med ærter? Dem der man selv piller her om sommeren og majskolber? Plejer som regl være et hit hos børn 

Min datter på samme alder spiser stort set alle grøntsager, så det problem har vi ikke

Anmeld Citér

16. juni 2016

karisima

Min datter er heldigvis næsten altædende men er der noget hun ikke bryder sig om får hun det i en smoothie med banan, lidt frosne jordbær og lidt mælk. Hun har fået skøre smoothies med både broccoli, kogte kartofler/gulerødder, edamame bønner, grønne bønner, broccoli, ris rester osv. På en eller anden måde ender det næsten altid med at hun så alligevel godt kan lidt det - måske registerer hjernen smagsnoterne og vænner sig til dem? Jeg ved det ikke, men det virker ihvertfald her 

Anmeld Citér

16. juni 2016

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
A. Nonymsen skriver:

Vores hovedregel er at han skal smage på det og spise en bid uden at spytte ud...

og så har vi opdaget at jo mindre sukker der er i hans mad desto flere ting kan vi få ham til at smage på med lyst til noget nyt...

herhjemme er vi gået fra det kun var agurk han rørte ved til at vi nu spiser grønne asparges og ærter... og peberfrugt... dog ikke den orange endnu ;) tror det er farven der gør det ;)

vi skjuler ikke noget for ham...

vi deler maden op så han kan se det hele på sin tallerken...

han er blevet mere "modig på mad" efter vi startede med at insistere på at han skulle spise en bid af det før han må sige nej til det...

Men det er en kamp at starte op når man har en sensitiv dreng der ofte bliver meget fyldt bare af en tur ud at handle på 10-15 minutter... Så det er selvfølgelig også stadig med føling for hvordan han har det den pågældende dag om vi introducerer noget nyt eller holder os på "sikker grund" med maden :)

Anmeld Citér

16. juni 2016

Ciss

Min datter hører til dem, som er skeptiske til grøntsager. Hun går udenom, hvis hun kan og spiser så lidt af det, som hun kan slippe afsted med.

Her er hitten minimajs.

Jeg laver en gang imellem wok, og så var det en gang, jeg havde minimais i (jeg deler dem i mindre stykker). Der blev næsten skænderi mellem ungerne om dem. Opskåret minimajs i madkassen fungerer også.

Nu er bambusskud (ved egentlig ikke hvor sunde de er....) også kommet på listen. Hun var egentlig ekstremt skeptisk, men så havde vi lige læst om en panda, så da jeg fortalte at bambusskud er det eneste pandaen vil spise, så gik det alligevel.

Hendes kusine blev vild med bønnespirer en gang, vi fandt på at kalde det "knasende spaghetti" i stedet.

Generelt er der to ting, hvor hun får en masse grøntsager i sig, og det er, når jeg laver wok eller taco. I wok'en har jeg ofte f eks broccoli, gulerødder, rød pebberfrukt, bambusskud og minimajs.

Når det skal være taco har jeg hver ting i sin egen lille skål, og det der med, at hun helt selv kan forsyne sig af lige de ting, hun selv har lyst til, det gør noget med appetitten. Den første gang, tog hun kun majs og kød og så lidt forsigtig på mig, men jeg lod som ingenting og sagde ikke noget. Da hun så skulle lave den næste, var hun mere modig og ville have lidt flere farver i, og så har det bare stille og roligt udviklet sig, så hun nu spiser en god mængde grøntsager, når vi har taco.

Anmeld Citér

16. juni 2016

A. Nonymsen

loop skriver:

Helt fra de var så små at de kunne holde om en kniv, har de hjulpet med at skære ud. Det vakte deres naturlige nysgerrighed for at smage.

Så mit bedste råd, tag hende med ud at handle hvor hun kan se alle de flotte farver grøntsager, og hjælpe med at vælge(måske vælger hun endda noget du ikke har smagt før). Og derefter lad hende hjælpe med at skære ud.

Hun er ofte med ude og handle og med i køkkenet når hun gider, spørger hver dag, men tvinger ikke hvis hun ikke gider.

når vi handler vælger hun ofte til, men når det er spisetid gider hun ikke smage

Anmeld Citér

16. juni 2016

A. Nonymsen

serinasmor skriver:

Herhjemme og i børnehaven (madordning)  er reglerne sådan at man ikke kan sige at man ikke kan lade uden at smage - heller ikke selv om man smagte i går...  Når man har smagt er  det til gengæld ok at sige at man  ikke kan lide det... I børnehaven får de en rugbrød med plantemagarine hvis der intet er de kan lide den dag... 

Serina er stort set altædende...  Hun er med i køkkenet og med til at smage maden til...  Som start spiste hun det meste bare der var hvidløg i maden Herhjemme har man aldrig kunnet få andet mad end det der er på bordet ...  I perioder har vi dog haft brød som tilbehør til nye retter  

Her laver vi heller ikke andet mad end det der står på bordet, hun er bare småtspisende i forvejen, så hun synes det er fint kun med lidt pasta eller lign.

men tror også vi vil begynde at kræve at hun smager på tingene

Anmeld Citér

16. juni 2016

A. Nonymsen

MissTas skriver:

Hva med ærter? Dem der man selv piller her om sommeren og majskolber? Plejer som regl være et hit hos børn 

Min datter på samme alder spiser stort set alle grøntsager, så det problem har vi ikke

Ærter kan hun godt lidt, også fra frost hvis de er blandet i risen  

majs gider hun ikke.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.