E2002 skriver:
Hej
Jeg har simpelthen brug for at åbne lidt op.
Jeg har en dejlig, intelligent, kærlig, stædig og meget temperamentsfuld datter på 2 år og 4 mdr. Jeg er alenemor på fuld tid, og får derfor en masse hjælp fra min mor. Men vi har et problem - vi er møg uenige om hvordan min datters temperament skal håndteres. Mormor er meget blød og konfliktsky, og jeg er langt mere fast og kan ikke tolerere dårlig opførsel...men er jeg galt på den eller ej??
Her er et ud af mange eksempler:
Vi står i køkkenet og laver mad, og pludselig vil min datter have at mormor skal lege med hende, selvom hun er midt i noget. Jeg siger helt roligt til hende "mormor kan ikke lege lige nu, vi kan lege efter maden". Hun bliver sur og råber højt "nej mor!". Hvor jeg efterfølgende forklarer hende at det er sådan det er. Et raserianfald af dimensioner udvikler sig, og hun smider sig i hysteri på gulvet, skriger, sparker og slår. Mormor smider alt og rækker ud efter hende. Jeg siger til mormor at hun skal lade være med et trøste hende, fordi så er jeg den dumme og så får hun trøst for dårlig opførsel. Mormor stormer ud, fordi hun ikke vil se hendes barnebarn ligge sådan på gulvet...jeg får selvfølgelig rigtig dårlig samvittighed og føler mig som en elendig mor.
Fordi jeg er den hårde og mormor er så eftergivende, så er min datter begyndt at favorisere mormor. Det er stort set kun mormor der dur. Og det er næsten ikke til at holde ud at være der, når jeg konstant er dumme mor og bliver afvist. Når mormor ikke er der, så er hun næsten et helt andet barn - ja hun kan stadig blive meget hysterisk - men det er intet ift når mormor er tilstede. Hun kan pludselig lege selv, kysser mig, og er meget mere selvstændig når vi bare er os alene...og hun er også mere høflig, siger pænt tak mor osv. Men nu er problemet også blevet sådan, at når jeg så irettesætter min datter herhjemme, så kalder hun grædende på mormor. Det får virkelig en til at føle sig som den største l*** 
Suk...
Og nu pga. et nyere skænderi mellem min mor og jeg, som igen omhandlede min datter, så har vi nu ikke talt sammen i over en uge. Hun endte med at kalde mig for en dårlig mor. Tror aldrig jeg er blevet såret så dybt. Jeg elsker min mor ufattelig højt...men det her gør så ondt, at jeg endda har haft tanken om at hun kun må se sit barnebarn fast 1-2 dage max om måneden.
Er jeg for hård? Jeg sender min datter ind på værelset når hun skaber sig, og jeg tager fat i hendes arm når hun begynder at ødelægge og kaste med ting. Hvis hun laver noget hun ikke må, så er jeg begyndt at tælle højt til tre, og er hun ikke stoppet, så fjerner jeg hende fra det hun laver og går væk fra hende.
Undskyld det lange indlæg...
nu har jeg desværre ikke en "mirakelmetode" til at håndtere hysteriske børn, men jeg vil bare sige du ikke lyder til at være en dårlig mor...
Et råd til situationen med leg under madlavningen; hvis hun kommer og gerne vil lege mens I laver mad, så kan du sige at du/I har ikke lige har tid til at lege, men hun kunne hjælpe med maden... min datter er 26 mdr. og hun har altid været med i køkkenet... nogle gange sidder hun på køkkenbordet og ser på og andre gange hjælper hun til - f.eks. måler vi af, og så får hun lov til at hjælpe med at hælde det i, eller røre rundt...