Eksperthjælp: Det er jeres ansvar...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.271 visninger
1 svar
8 synes godt om
6. juni 2016

Trine Andreasen

Hvordan overbeviser jeg mit barn om at skoleskift er en god ide? Vores dreng på 11 år går i en klasse på en folkeskole hvor han har gode venner og trives socialt godt. Men det kniber med at koncentrere sig i undervisningen og han bryder sig ikke om de fleste lærere. Hans lillebror går på en friskole i nærheden og her har vi fået tilbudt en plads til ham i det nye skoleår. Klasserne er mindre og han kender nogle stykker han går til fodbold med.?samtidig er det lettere i forhold til hentning og han kan følges med lillebror hjem - og undervisningen er lige det bedre og mere fokuseret pp hver enkelt elev. Vi har før luftet ideen for ham og fortalt han var skrevet på venteliste men han var ikke videre begejstret... Nu har vi chancen for at få ham skiftet til et sted vi er sikre på han vil vokse med sine opgaver og skolegang, og vi bor stadig i nærheden af hans gamle klassekammerater - men hvordan kan vi smide nyheden så han synes det er spændene og attraktivt?
Mvh en FAr

Trines svar

Kære Far

Tak for dit spørgsmål. Dejligt at høre at I prioritere hans undervisning så højt.

Du skriver hvordan du bedst kan overbevise ham og her bliver jeg nødt til at spørge; Har han et reelt valg eller har I besluttet at han skal?

Hvis han har et reelt valg er det vigtigt at fortælle han hvorfor I synes det er en god ide.

Lad ham vide at han stadig har mulighed for at se sine "gamle" venner. Fortæl ham at det betyder at I spare tid i forhold til aflevering. Og fortæl ham at det er vigtigt for hans fremtidige uddannelse.

Det er også vigtigt at fortælle ham, at hvis han ikke vælger den "nye" skole, så SKAL han blive bedre til at koncentrere sig og SKAL arbejde på sin relation til lærerne.

Hvis han derimod ikke har et reelt valg er det vigtigt at I tager ansvaret. Selvfølgelig skal I stadig fortælle ham om jeres grunde til at flytte ham og om alle de gode ting der er ved et skole skift. Men det er jeres ansvar og derfor skal I ikke overbevise ham. Men fortælle ham at det er sådan det bliver.

Dette kan nemt resultere i at han bliver meget sur og frustreret på jer. Dette må I bære og hjælpe ham med at bearbejde. Tal evt. med skolen og gør meget ud af at hjælpe ham med at se sine gamle venner.

Jeg mener, at de fleste 11 årige, ikke kan overskue konsekvenserne i forhold til sådan et valg og derfor er det jeres ansvar. Dog oplever jeg desværre, forældre der overlader ansvaret til deres børn, idet de ikke kan bære at deres børn bliver sure på dem.  

Derfor er mit råd. Tag ansvar for jeres beslutning. Stå ved den og hjælp jeres søn med at bearbejde den sorg/frustration, der kan komme ved et skoleskift.

Jeg håber du kan bruge mit råd. Du er altid velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2016

Anonymor

Jeg tillader mig at komme med mit input

Jeg tænker, at det ikke er så entydigt. Jeg ser en risiko i jeres forventning om, at et skoleskift vil løse hans problemer, for der er mange faktorer, der lyder til ikke at være udredt. På en måde får jeg mest en fornemmelse af, at skoleskiftet skyldes, at det er nemmere for jer som forældre, for hvis det egentlig handlede om jeres barns udfordringer tænker jeg, at det var langt mere optimalt i første omgang at prøve at afdække, hvad man kan gøre for ham i den gamle skole, frem for at flytte ham til en ny, hvor problemet måske følger med, men hvor han på samme tid skal forholde sig til nye mennesker og en ny måde at undervise på.

Der er mange studier, der viser en stærk korrelation mellem relationen mellem lærer/elev og engagement i skolen og undervisningen. Det vil altså sige, at en dårlig relation mellem lærer og elev typisk vil resultere i pjæk eller manglende engagement i skolegangen for eleven. Altså kan man tænke, at hans problematiske forhold til læreren også kan være årsag til hans manglende koncentrationsevne. Jeg bliver nysgerrig på, hvori problemet med lærer/elev relationen består, og hvad der pt. er gjort for at bedre det?

Derudover hænger det ofte sådan sammen, at børn, der har svært ved at følge med fagligt, får en udadreagerende adfærd. Det kan fx vise sig ved uro i undervisningen og netop en dårlig relation til læreren, fordi læreren bliver frustreret over uro og manglende koncentrationsevne. Faktisk bliver mange børn misdiagnosticeret med ADHD, hvor det senere viser sig, at de faktisk havde faglige vanskeligheder, og det er af den årsag, at de var urolige og "på tværs".

Hvis din drengs adfærd skyldes, at han har faglige vanskeligheder, er det ikke sikkert, at problemerne løses af at flytte ham til en ny skole. Det er selvfølgelig positivt, at de har mere plads til individualiseret undervisning, og det er bestemt en faktor. Men for drengens skyld tror jeg alligevel, at jeg som forældre først ville tage en dialog med hans nuværende skole og have fokus på, hvad de oplever.

Hvor oplever de, at problemerne opstår? Hvordan er han fagligt? Hvad specifikt går der galt i relationen mellem lærer/elev? I hvilke tilfælde mister han koncentrationen, hvad går forud for koncentrationstabet? Hvordan reagerer lærerne på den dårlige lærer/elev-relation? Hvordan reagerer barnet? Hvilke interventioner er iværksat for at bedre forholdene for jeres barn, og styrke relationen og fagligheden? Er der mistanke om andre problemstillinger hos barnet?

Jeg aner ikke, om i allerede har været den vej igennem. Men jeg læser lidt en negativ indstilling til nuværende skole i oplægget, og den kan være reel nok. Men før jeg flyttede barnet til helt nye omgivelser, ville jeg helt klart gå i dialog med nuværende skole, komme til bunds i de udfordringer, i oplever, og finde ud af, om skolen er indstillet på at hjælpe ham og støtte ham, og om i alle er indstillet på det forhold, at der er mange faktorer, der spiller ind i hans adfærd. Det vil sige, at det ikke kun er skolens "skyld", men at der også kan være faktorer i hjemmet, faktorer i barnet, faktorer hos læreren...

Held og lykke med det - Håber i finder en løsning

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.