Jeg tillader mig at komme med mit input 
Jeg tænker, at det ikke er så entydigt. Jeg ser en risiko i jeres forventning om, at et skoleskift vil løse hans problemer, for der er mange faktorer, der lyder til ikke at være udredt. På en måde får jeg mest en fornemmelse af, at skoleskiftet skyldes, at det er nemmere for jer som forældre, for hvis det egentlig handlede om jeres barns udfordringer tænker jeg, at det var langt mere optimalt i første omgang at prøve at afdække, hvad man kan gøre for ham i den gamle skole, frem for at flytte ham til en ny, hvor problemet måske følger med, men hvor han på samme tid skal forholde sig til nye mennesker og en ny måde at undervise på.
Der er mange studier, der viser en stærk korrelation mellem relationen mellem lærer/elev og engagement i skolen og undervisningen. Det vil altså sige, at en dårlig relation mellem lærer og elev typisk vil resultere i pjæk eller manglende engagement i skolegangen for eleven. Altså kan man tænke, at hans problematiske forhold til læreren også kan være årsag til hans manglende koncentrationsevne. Jeg bliver nysgerrig på, hvori problemet med lærer/elev relationen består, og hvad der pt. er gjort for at bedre det?
Derudover hænger det ofte sådan sammen, at børn, der har svært ved at følge med fagligt, får en udadreagerende adfærd. Det kan fx vise sig ved uro i undervisningen og netop en dårlig relation til læreren, fordi læreren bliver frustreret over uro og manglende koncentrationsevne. Faktisk bliver mange børn misdiagnosticeret med ADHD, hvor det senere viser sig, at de faktisk havde faglige vanskeligheder, og det er af den årsag, at de var urolige og "på tværs".
Hvis din drengs adfærd skyldes, at han har faglige vanskeligheder, er det ikke sikkert, at problemerne løses af at flytte ham til en ny skole. Det er selvfølgelig positivt, at de har mere plads til individualiseret undervisning, og det er bestemt en faktor. Men for drengens skyld tror jeg alligevel, at jeg som forældre først ville tage en dialog med hans nuværende skole og have fokus på, hvad de oplever.
Hvor oplever de, at problemerne opstår? Hvordan er han fagligt? Hvad specifikt går der galt i relationen mellem lærer/elev? I hvilke tilfælde mister han koncentrationen, hvad går forud for koncentrationstabet? Hvordan reagerer lærerne på den dårlige lærer/elev-relation? Hvordan reagerer barnet? Hvilke interventioner er iværksat for at bedre forholdene for jeres barn, og styrke relationen og fagligheden? Er der mistanke om andre problemstillinger hos barnet?
Jeg aner ikke, om i allerede har været den vej igennem. Men jeg læser lidt en negativ indstilling til nuværende skole i oplægget, og den kan være reel nok. Men før jeg flyttede barnet til helt nye omgivelser, ville jeg helt klart gå i dialog med nuværende skole, komme til bunds i de udfordringer, i oplever, og finde ud af, om skolen er indstillet på at hjælpe ham og støtte ham, og om i alle er indstillet på det forhold, at der er mange faktorer, der spiller ind i hans adfærd. Det vil sige, at det ikke kun er skolens "skyld", men at der også kan være faktorer i hjemmet, faktorer i barnet, faktorer hos læreren...
Held og lykke med det - Håber i finder en løsning 