Eksperthjælp: Sproglig udvikling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

784 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. maj 2016

Helle Hansen

Kære Helle.

Jeg har en dejlig søn på 18 mdr som endnu ikke rigtig siger nogle ord. Han kan sige "Ej" som betyder Nej. Han pludrer i to stavelser f.eks: "da da" eller "Ba ba". Det har han gjort længe - nok siden 8-9 måneders alderen.
Han kommer med masser af lyde, men bare ingen ord. Jeg er lidt bekymret må jeg indrømme. Jeg har altid gjort meget ud af at tale og kommunikere med ham, sætte ord på handlinger og navngive ord. Jeg læser for ham, stiller små spørgsmål osv. Han forstår stort set alt hvad jeg siger, men siger bare mest pludrelyde.
Jeg har ikke indtryk af at hans hørelse fejler noget. Han har været ved ørelægen for at få tjekket væske på ørene og der var lidt, men ikke nok til at få lagt dræn.
Jeg prøver at sie til mig selv at han nok er et af de børn som lige pludselig bare snakker derudaf. Men at det bare tager tid.

Har du nogle råd eller lidt beroligende ord? :-)

Mvh.

Helles svar

Kære Nina,

Tak for din henvendelse. Det lyder som om du allerede ved en del om hvordan du kan skabe et godt sprogligt miljø for din søn. Umiddelbart bliver jeg ikke bekymret ud fra din beskrivelse af hvad din søn producerer af sprog, og generelt er der en stor individuel variation i den sproglige udvikling.

Har du delt din bekymring med andre? går din søn fx i dagpleje eller vuggestue og hvad oplever de?

Mit bedste råd i denne situation er at du måske i en måneds tid skal prøve at lade være med at fokusere på det han ikke siger, og i stedet fokusere på det han faktisk kommunikerer. Er han interesseret i bøger - hvilke? Måske han begynder at vise interesse for dyr og dyrelyde. Hvad med billeder af jer i familien? er han vild med at komme i bad, cykle? hvordan kommunikerer han denne interesse eller motivation for det? Prøv at tage udgangspunkt i det i en periode.

Og endeligt er det en god ide at holde øje med ørerne, som du allerede er opmærksom på.

jeg håber du kan bruge mit svar,

De bedste hilsner

Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.