Eksperthjælp: Spisetid og opdragelse 1 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.164 visninger
3 svar
0 synes godt om
3. maj 2016

Sarah John

Hej.
Min søn på 1 år, er meget meget aktiv hvilket jeg er glad for, men jeg syntes ikke jeg kan få ham til at slappe af når der spisetid. Han vil fx ikke sidde i sin spise stol og når han sidder der oppe et minuts så kaster han kun med maden og vil helst ikke spise.. jeg prøver at skabe en afslappede stemning og viser lidt at han skal sidde her nu og spise lidt for det er spise tid.. og det er klart han nok ikke forstår alt da han kun er 1 år. men hvad kan jeg endelig gøre? for på denne måde så kan vi som familie hellere ikke spise fordi han sådan set bare vil ned og lege.. og ja så giver jeg ham mad ved at løbe efter ham og sådan en ske ad gangen mens han leger. (og det kan man blive såååå træt af i sidste ende) Jeg vil helst have han spiser selv sådan lidt lidt alt efter hvad han har lyst til og jeg sådan engang i mellem kan give ham lidt med en ske/gaffel. Men det kører ikke. og med hensyn til at det allered er nu man skal lærer barnet lidt disciplin og opdrage lidt. jeg føler mig lidt lost og har brug for hjælp. hvad kan jeg gøre hvordan kan jeg tale med ham.. hvad kan jeg praktisk set gøre?
Syntes sådan set ikke at han spiser nok forhold til hvor aktiv han er. Han spiser ikke mere en 2-3 og max 4 skeer. Er det normalt? for jeg er en del bekymret om det her.
Tak på forhånd.
Mvh -Den forvirrede!

Sarahs svar

Hej ”Den forvirrede”,

Tak for dit spørgsmål.

Det er helt normalt, hvis din søn er begyndt at spise mere selektivt end han hidtil har gjort. Han vokser ikke længere så hurtigt, som han har gjort i sit første leveår, så det kan sagtens tænkes, at hans appetit ikke er helt den samme, som den har været. Hvis han vokser, er glad og leger, skal du ikke være bekymret. Bare du sørger for at servere mange små, varierede måltider i løbet af dagen, så skal han nok få hvad han har brug for.

Jeg vil ikke anbefale, at du begynder at ”liste” mad i ham, mens han løber og leger. Det er bedst, at han oplever, at når man spiser, så spiser man, og det foregår ved bordet – ikke alle mulige andre steder. Måske skal du overveje hvor meget opmærksomhed du giver ham – om han har opdaget, at han nemt får en reeaktion, når I sidder ved bordet? Måske oplever han, at han får en reaktion, når han lukker munden for skeen og afviser maden. Prøv i stedet at ignorere ham, at fjerne tallerkenen fra ham. Sætte den tilbage, og hvis han gentagne gange bliver ved så fjern ham fra bordet. Men børn har brug for at svine – Så prøv at stille hans lyst før maden ved at lege med vand, sand eller andet.

Du kan også overveje, om der bliver for meget fokus på ham under måltidet, nu hvor han har fundet en måde at styre det på, når han afviser maden. I så fald kan det måske hjælpe, hvis du inden resten af familien sætter sig ti bords, serverer mad for ham, som skal spises med ske. Så kan du efterfølgende give ham mad i hånden, når I andre spiser. Måske vil han gerne spise, vil han må spise selv - altså sidde med noget fingermad, hvor han selv styrer farten. Fingermad kan være fx moden avocado i stykker, ovnbagte kartofler/søde kartofler i både evt med krydderier, kogte grønne bønner, mango i stykker, dampet broccoli/blomkål buketter, dampet gulerod, indmaden af en frikadelle/fiskefrikadelle, bagte rodfrugter i stænger evt med krydderier, kogte grønne asparges, banan, kyllingelår, melon, kogte pasta skruer eller en ristet rugbrødsbjælke.

Du kan også forsøge dig med at nøjes med at fylde en lille smule på hans tallerken ad gangen - hvis han ikke kan overskue tallerkenen, vil det være oplagt for ham at gå i gang med at lege med maden i stedet for at spise den. 

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt videre :-)

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

3. maj 2016

mu

Hej Sara

Tak for dit svar, jo den er til meget hjælp. Men jeg har lige nogle yderligere spørsgmål. hvis han altså ikke vil spise efter den første bid ved bordet og vil ned fra højstolen, så skal jeg bare give ham lov til det? Men han viser slette ikke lyst til at komme tilbage og spise. Jeg ved godt jeg skal prøve at ignorer det, men hvor længe skal jeg sådan vente til at han måske vil spise lidt. Og får han ernæring nok af maden ved at blot tag en en bid af et par af de ting jeg server for ham. fx hvis han tag en bid fra kylling låget og et fra broccolien og ikke vil mere, kan jeg så godt regne med at det var det han havde lyst til for denne gang??? Jeg bliver bare bekymret for jeg regner med at han i hvert fald skal spise lidt  af hvert op.. og hvor meget lidt er nok??

Lige med hensyn til opdragelsen. så er han også begyndt at rive i vores voksenes hår samt prøver at rive i vores ansigter. Betyder det noget specielt eller er det sådan normalt. Jeg prøver at forklar ham at det må han ikke og at de gøre ondt. men hvor meget forstår han af det ? hvordan kan jeg lærer at stoppe ham fra at gøre noget på et pænt måde??? hvis han fx ikke må røre nogle ting er det selvfølgelige mit ansvar at de ting på forhånd skal fjernes og han ikke skal stoppes fra alt hans nysgerighed. Men når det er sådan noget med at rive og hive der ved jeg ikke helt hvordan man skal takle???

Anmeld Citér

4. maj 2016

Sarah John

Hej igen, 

Med hensyn til opdragelsen, så er det desværre uden for mit område, som er mad, så her kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Jeg vil anbefale, at du skriver til én af de andre eksperter herinde, som vil kunne hjælpe dig når det kommer til opdragelse. 

Som svar på den første del af dit spørgsmål, synes jeg som udgangspunkt, at du skal prøve at ignorere det, selvom det kan være svært. Prøv at give det en lille uges tid – det skal gerne være sådan, at spisesituation kan være hyggelig og afslappet, og det bliver den ikke, hvis du tvinger ham til at blive siddende. Jeg er lidt usikker på, om det du beskriver sker ved alle måltider, eller om det kun sker til aftensmaden. Hvis han er for træt til at spise om aftenen, kan du prøve at servere et lidt større mellemmåltid om eftermiddagen, så kan du måske få ham til at spise lidt mere. Det er rigtig vigtigt at du bliver ved med at lade ham få noget af jeres mad og så prøve at acceptere, at han om aftenen ikke spiser særlig meget. Prøv i stedet at servere mange små, varierede måltider i løbet af dagen, så skal han nok få hvad han har brug for, selvom han i en periode ikke spiser så meget til aften.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt.

Venlig hilsen

Sarah John

Anmeld Citér

4. maj 2016

Anonymor

mu skriver:

Hej Sara

Tak for dit svar, jo den er til meget hjælp. Men jeg har lige nogle yderligere spørsgmål. hvis han altså ikke vil spise efter den første bid ved bordet og vil ned fra højstolen, så skal jeg bare give ham lov til det? Men han viser slette ikke lyst til at komme tilbage og spise. Jeg ved godt jeg skal prøve at ignorer det, men hvor længe skal jeg sådan vente til at han måske vil spise lidt. Og får han ernæring nok af maden ved at blot tag en en bid af et par af de ting jeg server for ham. fx hvis han tag en bid fra kylling låget og et fra broccolien og ikke vil mere, kan jeg så godt regne med at det var det han havde lyst til for denne gang??? Jeg bliver bare bekymret for jeg regner med at han i hvert fald skal spise lidt  af hvert op.. og hvor meget lidt er nok??

Lige med hensyn til opdragelsen. så er han også begyndt at rive i vores voksenes hår samt prøver at rive i vores ansigter. Betyder det noget specielt eller er det sådan normalt. Jeg prøver at forklar ham at det må han ikke og at de gøre ondt. men hvor meget forstår han af det ? hvordan kan jeg lærer at stoppe ham fra at gøre noget på et pænt måde??? hvis han fx ikke må røre nogle ting er det selvfølgelige mit ansvar at de ting på forhånd skal fjernes og han ikke skal stoppes fra alt hans nysgerighed. Men når det er sådan noget med at rive og hive der ved jeg ikke helt hvordan man skal takle???

Han er ikke gammel nok til at forstå lange forklaringer på, hvorfor han ikke må kradse og pille. Men ja, det er helt normal adfærd. Du er nødt til at gå helt ned på hans niveau - Og det vil sige sige nej, fjerne hans hånd, og meget gerne tilbyde et alternativ. Der går nok et stykke tid, før han 'fanger pointen', men hold fast i det og bliv ved, så skal han nok forstå det efterhånden  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+