Eksperthjælp: Færdiglavet grøntsagsmos 5 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

687 visninger
0 svar
1 synes godt om
27. april 2016

Sarah John

Hej Sarah. Jeg har en søn på 5 1/2 måned som lige er begyndt at få grød- jeg laver det for det meste selv. Nu skal vi til at igang med at give ham grøntsagsmos også og jeg synes det er omstændigt at stå og lave det. Så mit spørgsmål går på, om de små kan tåle kun at få det fra glas eller man kun må bruge dem i nødstilfælde? Det vil jo kun være i en periode indtil han kan begynde at få lidt mere af vores mad. Derudover er jeg i tvivl hvilke der er bedst at give ham. Minens købte nogle glas. Det ene er ren gulerodsmos og det andet er kartoffel/majs men jeg kan se at hele 70% er majs? Burde hovedbestanddelen ikke bestå af kartoffel?
På forhånd tak ??

Sarahs svar

Hej Mie,

Tak for dit spørgsmål.

Hvor er det spændende, at din søn er i gang med at spise rigtig mad :-) Det er dejligt, at du har lyst til at lave maden selv, men du kan være helt tryg ved at bruge færdiglavet børnemad, fx fra Semper. Når vi laver mad, har vi barnet i fokus :-) Der er meget strenge krav til færdiglavet børnemad i hele EU, derfor kan du være helt sikker på, at al færdiglavet mad du køber i butikkerne er helt sikker at servere for dit barn. En af de fordomme jeg støder på er, at mange forældre tror, at maden indeholder konserveringsmidler, for at den kan holde sig længe. Der må ikke tilsættes konserveringsmidler til færdiglavet børnemad, og årsagen til at maden kan holde sig uden konserveringsmidler er, at glassene varmesteriliseres. Ligesom der ikke må tilsættes konserveringsmidler, må der heller ikke tilsættes hverken farvestoffer eller kunstige sødemidler til børnemad. Og der er meget lavere grænseværdier for pesticider, tungmetaller og toxiner, når det gælder færdiglavet børnemad, end for anden mad. Hos Semper har vi tilmed opstillet vores egne krav til råvarer, fødevaresikkerhed og tilberedning – Krav der overgår dem, som loven stiller til os. Al vores mad er udviklet efter Sempers krav til smag, sammensætning, konsistens og nærings­indhold, så maden passer til dit barns alderstrin med hensyn til indholdet af næringsstoffer, fx fedt. Ofte er færdiglavet børnemad faktisk sundere, end den mad vi selv laver, fordi der er så store krav og meget streng kontrol med alt, hvad der har med børnemad at gøre. Fx er gulerødderne høstet på det helt rigtige tidspunkt, hvor de er allerbedst og frosset ned for at bevare et så højt vitaminindhold som muligt. Mange af de grøntsager, vi andre spiser, er jo sejlet ind fra Langtbortistan, og der er ikke altid så meget spræl tilbage i dem, når de når vores køkkenborde. Så alt i alt kan du være sikker på at dit barn får alt hvad det har brug for, når du serverer Sempers børnemad.

Du kan lave grøntsagsmos af næsten alle slags grøntsager (undtagen de nitratrige som fx rødbede, fennikel og selleri). Der er frit valg på alle hylder, og du kan fx bruge en kartoffelmos som ”base”, men der er ingen regler for hvad og hvor meget, du skal bruge. Hos Semper laver vi fx en grøntsagsmos der hedder Majs & kartoffel. Den er lavet af 65% majs, 19% kartoffel, vand og rapsolie, så fedtindholdet bliver passende for det lille barn. På Sempers hjemmeside kan du se hvilke varianter vi laver.

Jeg håber, at dette er svar på dit spørgsmål og at du har fået mod på at bruge færdiglavet børnemad som supplement til den hjemmelavede mad.

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+