Tarm kræft

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.095 visninger
27 svar
2 synes godt om
18. april 2016

Anonym trådstarter

godmorgen 

jeg er i den situration at jeg har arvet den mulighed at kunne få tarmkræft 

min ene forældre som der er bærerne af det, er blevet opereret to gang, pga kræft på tyktarmen 

mit spørgsmål er, vil i blive tjekket med det samme eller vente til i bliver 30, hvor sygehuset kalder ind?  Er 27 nu .. 

Andet spørgsmål, nogen herinde der har prøvet undersøgelsen, som vil dele "oplevelse" med mig?  - er virkelig virkelig bang for at skal ha det gjort, fordi man kun er i lokal bedøvelse 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB

Hvis onkologerne eller kirurgerne har tilrådet, at du bliver undersøgt nu, så vil jeg følge deres anbefaling.

Anmeld Citér

18. april 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

godmorgen 

jeg er i den situration at jeg har arvet den mulighed at kunne få tarmkræft 

min ene forældre som der er bærerne af det, er blevet opereret to gang, pga kræft på tyktarmen 

mit spørgsmål er, vil i blive tjekket med det samme eller vente til i bliver 30, hvor sygehuset kalder ind?  Er 27 nu .. 

Andet spørgsmål, nogen herinde der har prøvet undersøgelsen, som vil dele "oplevelse" med mig?  - er virkelig virkelig bang for at skal ha det gjort, fordi man kun er i lokal bedøvelse 

Min mand er også i risiko for det. Han er siden han var 25 blevet tjekket hver 2. År, med en koloskopi, blodprøver og afføringsprøver. 

Synes du skal ringe til lægen og få sat det hele i gang. Det vil kun være fint at starte nu, end at vente.

Anmeld Citér

18. april 2016

Tiggi

Vil sige at det nok afhænger af din risiko. 

Hvis dine familiemedlemmer alle har været 40-50 år når de er blevet ramt ville jeg vente til 30.

Men afhænger jo meget af din historie, og har de vel også taget hensyn til da du blev udredt for genet? 

Anmeld Citér

18. april 2016

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Min mand er også i risiko for det. Han er siden han var 25 blevet tjekket hver 2. År, med en koloskopi, blodprøver og afføringsprøver. 

Synes du skal ringe til lægen og få sat det hele i gang. Det vil kun være fint at starte nu, end at vente.

Det er sat igang og har også fået en tid.

vil han evt fortælle hele "oplevelse" ved kikkeret undersøgelsen? 

Hvad ska jeg vær forberedt på?

kan man mærke noget bagefter? 

Bliver man utilpas? 

Min psyke er sådan, at jeg bliver ret utilpas hvis jeg får kørt mig selv helt op, så bliver i svimmel og hjerte bankende

Anmeld Citér

18. april 2016

Anonym trådstarter

Tiggi skriver:

Vil sige at det nok afhænger af din risiko. 

Hvis dine familiemedlemmer alle har været 40-50 år når de er blevet ramt ville jeg vente til 30.

Men afhænger jo meget af din historie, og har de vel også taget hensyn til da du blev udredt for genet? 

De har alle været oppe i årerne og det først for nogen år tilbage de fandt ud af hvorfor familiemedlemmerne døde.. 

Det var 40 års alderen, de fandt ud af min ene forældre var ramt.. 

Jeg fik det afvide som 19årige fordi min ene forældre havde et stort behov for at vide om jeg var ramt ..

Anmeld Citér

18. april 2016

Anonym trådstarter

EBK skriver:

Hvis onkologerne eller kirurgerne har tilrådet, at du bliver undersøgt nu, så vil jeg følge deres anbefaling.

Det har de ikke - har selv taget kontakt til dem. Men troede man blev lagt i narkose - men det gør man ikke. 

Så er Heeelt "det tør jeg ikk" tanken.

Anmeld Citér

18. april 2016

Tiggi

Anonym skriver:

De har alle været oppe i årerne og det først for nogen år tilbage de fandt ud af hvorfor familiemedlemmerne døde.. 

Det var 40 års alderen, de fandt ud af min ene forældre var ramt.. 

Jeg fik det afvide som 19årige fordi min ene forældre havde et stort behov for at vide om jeg var ramt ..

Ville gerne have kunne skrive anonymt, men ja.

Udfra din bekrivelse ville jeg ikke være bekymret for at vente til 30 årsalderen, og ikke skulle tænke på det før da.  De kan jo ikke finde noget ved en undersøgelse nu som evt udvikler sig om 15-20 år

Anmeld Citér

18. april 2016

larven

Jeg får koloskopi hvert 2. År pga. Risiko for,at arve tarmkræft og fordi jeg selv har en tarmsygdom.Jeg vil ikke lyve for dig.det kan godt gøre ret ondt at få den lavet.bagefter kan du også godt få ondt i maven pga alt det luft de puster ind i maven.men det værste for mig er den udtømning man skal igennem inden undersøgelsen.den er virkelig ubehagelig. Men jeg gør det jo selvfølgelig for, at de kan opdage tingene i tide hvis der på et tidspunkt sku være noget.har været igennem det her de sidste 10-12 år tror jeg.mistede selv min far der døede af tarmkræft.

Anmeld Citér

18. april 2016

Berta

Hej

Jeg har fået lavet kikkertundersøgelse  (koloskopi) i anden sammenhæng. Udtømning før er ikke voldsom behagelig, men heller ikke smertefuld. Det skal bare overståes. Du skal ikke lave planer den dag du skal udtømmes (altså dagen før undersøgelsen)

Selve undersøgelsen synes jeg ikke var så slem. Det er lidt ubehageligt, men jeg synes ikke det var smertefuldt. Man får noget smertestillende og beroligende/sovemedicin i lav dosis så man bliver lidt ligeglad eller sover. Jeg sov under det meste af undersøgelsen. Hvis det gør ondt skal man sige til - så får man mere medicin.  

Jeg kastede meget op bagefter pga. morfinen  - men det er meget normalt. Og ikke alle oplever kvalme og opkast pga medicinen. 

Du skal nok klare det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.