Måske du kunne aflevere ham efter hans morgen-lur, således han er frisk og veludhvilet når han møder dagplejeren. Plus du kan bruge de hyggelige stunder om morgenen til at fortælle ham hvad der skal ske i en begejstret tone.
Hvis han græder mere end 10 minutter i træk efter aflevering, ville jeg bede dagplejeren om at ringe ham hjem. Jeg ved mange siger at det er helt normalt at ens barn græder hjertensskærende når de afleveres i starten, men helt ærligt kan jeg ikke selv acceptere meget mere gråd eller tristhed end et par minutter efter afleveringen. I min optik fejler samarbejdet mellem personalet og forældrene hvis barnet on/off dag ud og dag ind i måneder efter de første 3 indkøringsuger er bedrøvet.
Jeg har erfaringer for at pædagoger/dagplejere tit har en ide om hvordan indkøringer skal gøres ud fra deres erfaringer. MEN det er ikke altid at de metoder virker på netop dit barn. Derfor kunne du måske tage udgangspunkt i hvad dit barn trivedes allerbedst med og få nogle af de elementer implementeret i indkøringen for at din dreng på sigt også vil trivedes ligeså godt som de andre børn.
Hvis han f.eks. er glad for at være udendørs, så kunne du aflevere ham ude i dagplejerens have eller direkte op i barnevognen på vej til tur, således der skete noget spændende der kunne fjerne fokus fra seperationen og få din søn til at glæde sig til de nye eventyr. Desuden give ham en sut og nusseklud med så han har den vante tryghed lige ved hånden.
Til sidst vil jeg pointere at du bliver nødt til at finde en tillid frem overfor dagplejeren, styrke samarbejdet med hende gennem en konstruktiv dialog. Og så ikke mindst følge din mavefornemmelse hvis du ikke føler hun tackler eller aktiverer din søn som han bør.
Anmeld
Citér