Min søn vil ikke i dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2016

Lisette W

Newsence skriver:

det er helt normalt det der sker med sin søn. Jeg har også en datter i DP og selvom hun startede tidligt i dp kom perioden alligevel omkring et års alderen. 

Han fortæller dig på ingen måde at han ikke vil være der. Han fortæller dig at det er svært at sige farvel og han fortæller dig at skiftende er fra mor til DP er svær. Hvis han ikke ville være der ville han løbe hen til dig når du hentede og klamre sig til dig, men det sker jo ikke. Han har tværtimod ikke tid til at komme hjem. 

Min erfaring ( både som pæd i en vuggestue og som mor til et DP barn) er at det nytter ikke noget at du bliver længere hos DP. Det gør bare det sværere farvel længere og du udsætter bare pinen og når du først har været der 10 min så vil din søn bare græde endnu mere fordi nu har han jo oplevet at mor bliver og så vil han jo gerne have at du bliver der og leger med ham.

Du skal slippe den dårlige samvittighed. Han har det ikke skidt og er sikkert færdig med at græde kort tid efter du er gået for så er skiftet jo sket og så kan han jo lige så godt lege.

Mit råd er at du og faren laver et ritual til farvelsituationen. Og så følger i dette ritual. Det skal være et ritual du også kan overholde når du skal på arbejde. Men eks. I kommer ind. Du hjælper med at få taget tøjet af og sutsko på. I snakker 5 min med DP. Så kysser I farvel og vinker og så GÅR I. Efter et stykke tid vil din søn kende rutinen og vil føle sig tryg i den. Vi gjorde dette efter råd til DP ( og måske har DP en god ide til et godt ritual) og allerede efter første uge var der lidt forbedring og efter 2 uger var det meget bedre og je efter en lille måned trives hun i det. I dag ( snart 2 år efter) er hun så glad for at komme i DP. Hun går ind og tager selv tøj af og sutsko på og så får man et halvhjertet kram og så smutter hun selv ind og leger. Og skulle mor og DP stå og små sludre lidt kommer hun ud efter få minutter og siger " mor gå" Hvilket jo er super dejligt. 

Så ro på. Din søn skal bare ind i rytmen med at blive afleveret og dit barn kan jo godt li at være hos sin DP. Men han mærker din dårlige samvittighed og at du måske er lidt ked af situationen og så tolker han det som at noget er skidt. Så forsøg at slappe af omkring det hele for bare du bliver ved så skal det nok vende. 

Tusind tak for dit svar Dejligt at det lyder som om det bare er en fase han skal igennem. 

Vi havde også et ret fast ritual, lig det du beskriver. Men i mandags og i dag forsøgte jeg så at se om det ville blive bedre hvis jeg gik med ind i stedet for at sige farvel i gangen, men det blev kun værre. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2016

serinasmor

Lisette W skriver:

Det er et godt spørgsmål om jeg stoler på dagplejemoren. Jeg valgte hende jo fordi jeg kunne se at de andre børn var glade for hende og fordi jeg godt kunne lide den måde hun håndterede dem på. Men jeg tror jeg på nuværende tidspunkt er farvet af at min søn ikke vil afleveres hos hende. Men jeg må jo vælge at stole på at hun er der for ham i de timer han er der. 

Hun siger han ikke er ked af det hele dagen, og det som regel går hurtigt over, men at han bliver ked af det igen når de andre skal puttes og hun går ud med dem, eller hvis et andet barn bliver hentet.

Så ville jeg vælge at stole på hende og hendes evner  

En anden har foreslået et fast afleveringsritual - det er en super ide  

Tal også om dagplejer derhjemme og på vej derhen i positive vendinger og med positiv tone i stemmen .. fortæl ham hvor godt det bliver at komme over til dagplejer og lege med alt legetøjet og de andre børn . Og snak om hvordan sød hun er og hvor hyggeligt det bliver at skulle på tur - hvis de skal det den dag ...  snak også om alle de sjove ting de har lavet i løbet ad dagen når han bliver hentet om eftermiddagen eller måske endda over aftensmaden  

Den dårlige samvittighed kan han mærke og tvivlen også .. Så det er vigtigt at du giver dig selv lov at have tiden til ansøgningerne og lov til at give dig 100% til din praktik .. for jo større er chancen for Job og gode erfaringer  

Held og lykke

Anmeld Citér

15. april 2016

Lisette W

serinasmor skriver:

Så ville jeg vælge at stole på hende og hendes evner  

En anden har foreslået et fast afleveringsritual - det er en super ide  

Tal også om dagplejer derhjemme og på vej derhen i positive vendinger og med positiv tone i stemmen .. fortæl ham hvor godt det bliver at komme over til dagplejer og lege med alt legetøjet og de andre børn . Og snak om hvordan sød hun er og hvor hyggeligt det bliver at skulle på tur - hvis de skal det den dag ...  snak også om alle de sjove ting de har lavet i løbet ad dagen når han bliver hentet om eftermiddagen eller måske endda over aftensmaden  

Den dårlige samvittighed kan han mærke og tvivlen også .. Så det er vigtigt at du giver dig selv lov at have tiden til ansøgningerne og lov til at give dig 100% til din praktik .. for jo større er chancen for Job og gode erfaringer  

Held og lykke

Tusind tak for dine gode råd 

Anmeld Citér

15. april 2016

MinPrins

Det er normalt... Min gjorde det i et år, da han var mindre....

Anmeld Citér

15. april 2016

FrkGranger

Lisette W skriver:

Min søn er lige blevet 1 år sidste måned. Han startede i dagpleje slut januar med en meget blid opstart da jeg er jobsøgende og har haft mulighed for at give ham korte dage og hyppige fridage. Oftes er det min kæreste der aflevere om morgenen omkring 7.30, men i denne uge har jeg gjort det tre af dagene. Dagplejemoren skriver til mig når han vågner fra middags-luren og så henter jeg med det samme. 

Han er så ked af det når vi aflevere ham, han skriger helt panisk og kamre sig til os. Han vil ikke ned på gulvet, han vil ikke over til dagplejemor han vi kun være hos os. Jeg føler at jeg svigter ham helt vildt når jeg forlader ham . Han fortætter jo helt tydeligt at han ikke vil være der, og alligevel efterlader vi ham der. Jeg ved godt han er træt og skal mere eller minder direkte ud og sove formiddagslur, men det knuser mit hjerte.  

Når jeg kommer om eftermiddagen leger han rigtig godt og har ikke altid tid til at komme med hjem, så der ser det ud som om han har det fint. Dagplejemor fortæller at han er lidt pylleret og hysterisk anlagt, og han helst vil have hende for sig selv. Her hjemme kan han også få hys-anfald når der er nået han ikke må, men det er vel meget normalt? 

Jeg har så dårligt samvittighed over at sende ham i dagpleje, de fleste dage er jeg jo bare hjemme og skriver ansøgninger, men når jeg har haft ham hjemme er det vildt svært at ringe rundt på jobopslag og koncentrer sig om at skrive ansøgninger med en meget aktiv tumling i huset. Lige om lidt starter jeg også i virksomhedspraktik, og så skal han pludselig være der hver dag og nået længere.

Jeg er så splittet. Virksomhedspraktikken kan åbne døren til mit drømme job, men kan jeg blive ved med at aflevere min søn hos dagplejen når han bliver så ked af det?  

Er det en idé at aflevere ham tidligere, hvor han ikke er nær så træt? Eller måske når han har sovet formiddagsluren?

Det var det der hjalp her, han kunne simpelthen ikke klare at blive afleveret, når han i forvejen var træt...

Jeg var lige som dig på barsel/arbejdssøgende da min søn startede. Han stod op kl 5/5:30 og skulle sove Ca 7:30/8, og han sov ofte til ved 9 tiden hvor jeg så afleverede ham enten kl 6:45/7 eller efter 9.. Hentede ham så tit når de havde spist, vi brugte 1,5 mdr på denne måde hvorefter han var der hele dagen.. Han var 18 mdr før han kom helt af med formiddagsluren...

Anmeld Citér

29. maj 2016

karivinc

Det er en fuldstændig normal reaktion. Nogle børn er mere bevidste om det at blive afleveret end andre, men det plejer at blive bedre med alderen 

Anmeld Citér

29. maj 2016

Pikku Myy

Det der med at blive der lidt, det prøvede jeg i mandags og i dag, og det blev desværre ikke beder. Jeg gik rundt med ham og kiggede på legetøjet, men han var ligeglad og blev bare mere ked af det, så jeg valgt at kysse ham farvel istedet for at trække de yderligere ud, men jeg vil prøve igen mandag. 

Indkøringen gik fint, det er nået der kommet efter påsken, så det er måske separationsangst, han viser det bare ikke hjemme syntes jeg. 

Jeg tror jeg tanker ham godt op med trykhed hjemme fra. Han står som regel op mellem kl. 5-6, så vi har nogle god timer sammen om morgen hvor vi hygger os sammen alle tre. 

Kan det passe at du skrev at han skal direkte ud til lur efter I har afleveret? Det kan være I skal prøve at aflevere lidt før, så han ikke er træt når han bliver afleveret. Måske bare i en periode. Det er lettere at håndtere svære ting, hvis man er frisk

Og så kan det være rigtig nyttigt at lave en meget fast rutine når I afleverer. Nogen børn har utroligt svært ved overgange. Og de trækker gerne pinen ud i en uendelighed for at blive fri. Min søn er sådan. Han er snart færdig med 1. klasse, og vi siger stadig farvel et helt bestemt antal gange om morgenen. Ellers kan han simpelthen ikke finde ud af at give slip og komme i gang med sin dag.

Rettelse: Hov, jeg kan se det er et gammelt indlæg. Har du så fundet en god løsning?

Anmeld Citér

31. maj 2016

Lisette W

Pikku Myy skriver:

Kan det passe at du skrev at han skal direkte ud til lur efter I har afleveret? Det kan være I skal prøve at aflevere lidt før, så han ikke er træt når han bliver afleveret. Måske bare i en periode. Det er lettere at håndtere svære ting, hvis man er frisk

Og så kan det være rigtig nyttigt at lave en meget fast rutine når I afleverer. Nogen børn har utroligt svært ved overgange. Og de trækker gerne pinen ud i en uendelighed for at blive fri. Min søn er sådan. Han er snart færdig med 1. klasse, og vi siger stadig farvel et helt bestemt antal gange om morgenen. Ellers kan han simpelthen ikke finde ud af at give slip og komme i gang med sin dag.

Rettelse: Hov, jeg kan se det er et gammelt indlæg. Har du så fundet en god løsning?

Vi havde også snakket om at prøve at aflever inden han blev træt, men somregel er han træt allerede kl. 7 men ikke træt nok til at sove før omkring kl. 8, så det ville blive lige tidligt nok at skulle aflevere 6.30 når vi ikke kan hente tidligere end kl. 15-16. 

Ja det er et gammelt opslag og det er heldigvis blevet meget meget bedre. Vi er nu kommet der til at han smiler og vil op til dagplejemor når vi kommer om morgenen, hvor han før skreg og klamrede sig til mig når han så hende. Det er sådan en lettelse, og jeg kan nu fokusere på mit arbejde istedet for at side med konisk dårlig samvittighed. Det der letter overgangen for ham er, at får lov at have sutten når vi aflevere, den giver ham lige den ekstra tryghed han har brug for. 

Anmeld Citér

31. maj 2016

Lisette W

karivinc skriver:

Det er en fuldstændig normal reaktion. Nogle børn er mere bevidste om det at blive afleveret end andre, men det plejer at blive bedre med alderen 

Og det er det heldigvis blevet for vores søn som nu smiler til dagplejemor når vi kommer om morgenen

Anmeld Citér

31. maj 2016

Pikku Myy

Lisette W skriver:

Vi havde også snakket om at prøve at aflever inden han blev træt, men somregel er han træt allerede kl. 7 men ikke træt nok til at sove før omkring kl. 8, så det ville blive lige tidligt nok at skulle aflevere 6.30 når vi ikke kan hente tidligere end kl. 15-16. 

Ja det er et gammelt opslag og det er heldigvis blevet meget meget bedre. Vi er nu kommet der til at han smiler og vil op til dagplejemor når vi kommer om morgenen, hvor han før skreg og klamrede sig til mig når han så hende. Det er sådan en lettelse, og jeg kan nu fokusere på mit arbejde istedet for at side med konisk dårlig samvittighed. Det der letter overgangen for ham er, at får lov at have sutten når vi aflevere, den giver ham lige den ekstra tryghed han har brug for. 

Nogen gange har man bare brug for en tryghedsting. I er heldige det er noget så nemt som en sut. Min søns havde en lang periode i vuggestuen, hvor han altid havde en helt bestemt type bold med sig. Han fik også lov til at have den med ud og sove

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.