Ok.. Dejligt at du har en anden oplevelse. Jeg ser bare mange i børnehaven som ikke tør overnatte uden at mor og far er der.... Hvor forældrene tager med på koloni.
Min personlige oplevelse er at de har et meget tæt forhold til mine forældre men et mindre tæt forhold til min svigermor. Det skyldes som jeg ser det at det at de haft overnatninger hos min mor og ikke hos min svigermor. De har også overnattet hos min svoger og svigerinde og er også meget tætte med dem. Jeg oplever at det gør noget når der er overnatninger.
Tæthed kommer vel ikke af at sove et sted? Mine børn har et meget tæt forhold til deres mormor (de har ikke andre bedster) og de har stort set aldrig sovet der (hun har ikke plads til at have dem alle sovende på samme tid og er der for sammen med dem her hvis vi skal noget).
I stedet er hun en del af deres liv i stort og småt, hun henter fast den ene en gang om ugen fra SFO og følger ham til hans fritidsinteresse, hun har taget på ferier med os (vi er fx lige kommet hjem fra 5 dage sammen i London), hun har passet den mindste fra han var 13 mnd til han var 17 mnd fordi vi ikke fik plads i vuggestuen, den store ringer ofte og er taget hjem til mormor på eget initiativ osv. Tætheden kommer i investeringen i barnet, at de føler sig villet og ønsket mm. Tætheden kan også være størst med den bedste der bor i en anden landsdel fordi man føler sig mere forstået der.
Og må igen sige, at man skal hverken presse sig selv eller sine børn fordi man skal træne at sove ude. Man skal gøre det som passer til familien, til barnet, til forældrene, til bedsterne og så skal man stoppe med at slå sig selv i hovedet over man gør det forkert enten fordi man får passet for tidligt eller får passer for sent.
Jeg har hørt så enormt meget fra de forældre der gjorde det anderledes end mig lige fra hvordan jeg puttede (med min store brugte alle stort set godnat og sov godt metoden, altså minus mig og jeg fik at vide mit barn aldrig ville kunne falde i søvn selv), til jeg ikke lod dem overnatte ude før de blev 1 år til jeg ikke lod dem se teletubbie og andet fjernsyn og og og og.... Det sjove var jeg aldrig sagde til dem, at de "ødelagde" deres børn men jeg konstant fik det at vide.
Og sjovt nok har jeg gjort nogenlunde det samme med alle 3 børn og de er vidt forskellige også med lysten til at sove ude (alle elsker dog at sove hos mormor når de endelig kan). Så mon ikke det mere handler om personligheder end tilvænning 
Anmeld
Citér