Kan jeg overraske med spa-ophold uden barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. april 2016

Babilooo

Vil også nævne at det at vores sønner har sovet hos bedsteforældre før 1 års alderen gør at de har to hjem. De er såååå trygge ved dem og de har er helt særligt tæt bånd. 

Det kan godt betale sig at slippe grebet lidt.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2016

loop

Lisette W skriver:

Min kæreste fylder 30 til juni, og jeg kunne god tænke mig at give ham en overnatning på et spahotel, kun ham og jeg. Sådan nået har vi nemlig aldrig prøvet før. Vi har en søn der lige er fyldt 1 år som vi aldrig har været væk fra mere end de timer han er i dagplejen. Jeg har snakket med vores søns farmor om det, og hun vil meget gerne passe ham, men spørgsmålet er om det er ok at booke og lave aftale med farmor uden min kæreste ved nået om det?  

Min kæreste er meget beskyttende over for vores lille søn og jeg ved han ikke er klar til at han skal blive passet ude en overnatning på nuværende tidspunkt, men der er jo også tre måneder til. Min plan er at overraske ham på hans fødselsdag med at hans familie kommer op til os og spiser morgenmad, hvorefter vi alle tager med ham et sted hvor min kæreste skal prøve at sejle kajak (nået han går og drømmer om), mens vi andre kigger på fra standen og venter med frokostkurven. Her efter er planen så, at min kæreste og jeg tager på hotel mens vores søn kører med sin farmor hjem. Farmor bor 15 km fra hotellet, så vi ville kunne være der ret hurtigt hvis der skulle være nået.

Men er det ok at arrangere en overnatning uden at indvoldveer min kæreste? Det skulle jo helst være en positiv oplevelse og hvad du hvis han siger at det kan vi simpelthen ikke, og så har jeg hældt 3000 kr. ud af vinduet? (penge jeg har sparet sammen i et halv år)

Jeg synes det er en god idé, hvis barnet er vant til at være hos farmor.

Synes også det er fint at der kun er 15 km. hjem.

Jeg har den holdning, at hvis man kan overlade sit barn til fremmede(dagpleje osv), så bør man også kunne lade nær familie passe barnet.

Anmeld Citér

2. april 2016

Lisette W

Tusind tak for alle jeres svar Jeg forsøger at ligge følere ud. Vi er inviteret til bryllup i august og der skal vores søn ihvertfald puttes af farmor. Jeg snakkede i går aftes med min kæreste om det, og hvad han ville sige til at vi begyndte at øve os lidt, fx ved at prøve at tage i bio en aften hvor farmor så putter for at se hvordan det går og det var han åben overfor Jeg tænker at det prøver vi et par gange og hvis jeg føler han er tryk ved det, booker jer, hvis ikke bliver det et gavekort som en af jer foreslog eller nået helt andet

Anmeld Citér

2. april 2016

lineog4

Jo ældre de er jo sværere er det at vænne børn til det - er mit indtryk. Vores børn er trygge og glade ved overnatninger for de har prøvet det flere gange. De børn der er omkring 3 år som ikke har prøvet det har virker meget nervøse på mig når de så prøver det første gang.

Det kan jeg så berette ikke er korrekt  det afhænger af børnene og ikke af hvornår man starter. Ingen af mine har overnattet ude tidligt, kan ikke huske hvornår første gang men over 3 år alle sammen. Den ene elsker at sove ude, var den eneste uden hjemve på SFO turen i 3. Klasse osv. Den anden er så møg bange for det. 

Jeg møder børn der blev passet ude fra før de blev et år hvor nogle elsker det og andre er møg bange. 

Man vænner ikke børnene til det bedre eller andet, men man vælger en form man selv kan lide. 

Undskyld mit opstød, men har bare hørt det så mange gange fra netop de der fik børnene passet tidligt: du ødelægger det for dine børn, de vil aldrig turde sove ude og det er fordi du ikke tør give slip. Må indrømme jeg grinte lidt for mig selv da den værste Af de kritikere oplevede at hendes datter måtte ringes hjem fra en overnatning, hvor min datter havde det som en fisk i vandet....

Anmeld Citér

2. april 2016

lineog4

Lyder godt med at smide følere ud. Har selv ikke ønsket at mine børn skulle sove ude så tidligt, havde elsket min mand for den søde tanke hvis han havde givet sådan en gave, men havde ikke nydt aftenen og natten. 

Anmeld Citér

2. april 2016

Babilooo

Ok.. Dejligt at du har en anden oplevelse. Jeg ser bare mange i børnehaven som ikke tør overnatte uden at mor og far er der.... Hvor forældrene tager med på koloni. 

Min personlige oplevelse er at de har et meget tæt forhold til mine forældre men et mindre tæt forhold til min svigermor. Det skyldes som jeg ser det at det at de haft overnatninger hos min mor og  ikke hos min svigermor. De har også overnattet hos min svoger og svigerinde og er også meget tætte med dem. Jeg oplever at det gør noget når der er overnatninger. 

Anmeld Citér

2. april 2016

Benjamins'mor

Jeg ville ikke gøre det. 

Men det er mest fordi, jeg tænker på hvordan jeg selv ville have det. 

Min datter er 2,5 år, hun har sovet ude 1 gang fordi Vi skulle til noget festival. Men hvis min kæreste bare bookede noget uden at snakke med mig om det, så ville jeg godt nok blive skuffet. 

Min søn er 5 år, han har derimod sovet ude mange gange, men det er kun for hyggens skyld, han elsker blandt andet at sove hos sin onkel, så der er det ikke fordi vi skal noget.

Anmeld Citér

2. april 2016

lineog4

Ok.. Dejligt at du har en anden oplevelse. Jeg ser bare mange i børnehaven som ikke tør overnatte uden at mor og far er der.... Hvor forældrene tager med på koloni. 

Min personlige oplevelse er at de har et meget tæt forhold til mine forældre men et mindre tæt forhold til min svigermor. Det skyldes som jeg ser det at det at de haft overnatninger hos min mor og  ikke hos min svigermor. De har også overnattet hos min svoger og svigerinde og er også meget tætte med dem. Jeg oplever at det gør noget når der er overnatninger. 

Tæthed kommer vel ikke af at sove et sted? Mine børn har et meget tæt forhold til deres mormor (de har ikke andre bedster) og de har stort set aldrig sovet der (hun har ikke plads til at have dem alle sovende på samme tid og er der for sammen med dem her hvis vi skal noget). 

I stedet er hun en del af deres liv i stort og småt, hun henter fast den ene en gang om ugen fra SFO og følger ham til hans fritidsinteresse, hun har taget på ferier med os (vi er fx lige kommet hjem fra 5 dage sammen i London), hun har passet den mindste fra han var 13 mnd til han var 17 mnd fordi vi ikke fik plads i vuggestuen, den store ringer ofte og er taget hjem til mormor på eget initiativ osv. Tætheden kommer i investeringen i barnet, at de føler sig villet og ønsket mm. Tætheden kan også være størst med den bedste der bor i en anden landsdel fordi man føler sig mere forstået der. 

Og må igen sige, at man skal hverken presse sig selv eller sine børn fordi man skal træne at sove ude. Man skal gøre det som passer til familien, til barnet, til forældrene, til bedsterne og så skal man stoppe med at slå sig selv i hovedet over man gør det forkert enten fordi man får passet for tidligt eller får passer for sent. 

Jeg har hørt så enormt meget fra de forældre der gjorde det anderledes end mig lige fra hvordan jeg puttede (med min store brugte alle stort set godnat og sov godt metoden, altså minus mig og jeg fik at vide mit barn aldrig ville kunne falde i søvn selv), til jeg ikke lod dem overnatte ude før de blev 1 år til jeg ikke lod dem se teletubbie og andet fjernsyn og og og og.... Det sjove var jeg aldrig sagde til dem, at de "ødelagde" deres børn men jeg konstant fik det at vide. 

Og sjovt nok har jeg gjort nogenlunde det samme med alle 3 børn og de er vidt forskellige også med lysten til at sove ude (alle elsker dog at sove hos mormor når de endelig kan). Så mon ikke det mere handler om personligheder end tilvænning 

Anmeld Citér

2. april 2016

lineog4

Smølfine123 skriver:

Og udover det synes jeg faktisk heller ikke man skal på koloni i børnehaven - det er da for tidligt og er glad for mine børns institution ikke gjorde det - og det til trods for 2  af mine ville have elsket det. Og jeg synes det er presse de små for hårdt hvis man insisterer på de skal kunne det så tidligt. 

Anmeld Citér

2. april 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Lisette W skriver:

Min kæreste fylder 30 til juni, og jeg kunne god tænke mig at give ham en overnatning på et spahotel, kun ham og jeg. Sådan nået har vi nemlig aldrig prøvet før. Vi har en søn der lige er fyldt 1 år som vi aldrig har været væk fra mere end de timer han er i dagplejen. Jeg har snakket med vores søns farmor om det, og hun vil meget gerne passe ham, men spørgsmålet er om det er ok at booke og lave aftale med farmor uden min kæreste ved nået om det?  

Min kæreste er meget beskyttende over for vores lille søn og jeg ved han ikke er klar til at han skal blive passet ude en overnatning på nuværende tidspunkt, men der er jo også tre måneder til. Min plan er at overraske ham på hans fødselsdag med at hans familie kommer op til os og spiser morgenmad, hvorefter vi alle tager med ham et sted hvor min kæreste skal prøve at sejle kajak (nået han går og drømmer om), mens vi andre kigger på fra standen og venter med frokostkurven. Her efter er planen så, at min kæreste og jeg tager på hotel mens vores søn kører med sin farmor hjem. Farmor bor 15 km fra hotellet, så vi ville kunne være der ret hurtigt hvis der skulle være nået.

Men er det ok at arrangere en overnatning uden at indvoldveer min kæreste? Det skulle jo helst være en positiv oplevelse og hvad du hvis han siger at det kan vi simpelthen ikke, og så har jeg hældt 3000 kr. ud af vinduet? (penge jeg har sparet sammen i et halv år)

Ej hvor er det bare en sød tanke og lyder til at blive en rigtig god fødselsdag. 

Personligt ville jeg ikke kunne have forladt mit barn for første gang uden mental forberedelse. 

Dermed sagt ikke at du behøver at fortælle hele sandheden 

du kan jo snakke med ham om det ikke er på tide at prøve en enkelt overnatning uden. Og at det kunne være på hans 30 års dag. Med lidt tid vil han være klar, og så kan du på dagen overraske med hotelopholdet. Det vil dog være en god ide at det ikke er for langt væk, så han hurtigt kan være hos barnet i nødstilfælde. Ikke at det bliver nødvendigt, men i tilfælde af at det var mig ville jeg ønske det sådan. 

Det er vigtigt at han føler sig parat og med i situationen, så ikke han bliver nervøs eller noget.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.