Hej AG
Jeg plejer ikke at skrive herinde, ja faktisk er dette mit første indlæg overhovedet, men da jeg selv har stået i din situation og manglet gode råd, vil jeg nu give mit besyv med :)
Vi havde præcis de samme problemer med min ældste søn, der nu er tre år: Det startede, da han var 4 måneder og pludselig beyndte at "knække af" på sin vægtkruve. Sundhedsplejersken foreslog, at vi startede med at give ham rigtig mad, og den dag, vi startede med at give ham skemad, var den dag, hvor vi begyndte en lang kamp for at få ham til at spise. Når jeg ser tilbage, så føles det som om, at dagene gik med at lave mad til ham, som han så nægtede at spise, rydde op og så ellers starte forfra med madlavningen. Vi prøvede ALT. Glasmad og hjemmelavet mad, intet duede. Vi lod ham sidde selv med maden, hvilket han sådan set syntes var sjovt nok, men han nøjedes med at ælte maden og fedte hele bordet ind, og intet røg indenbords. En sjælden gang imellem lykkedes det os at få snydt en enkelt bid ind i munden på ham, men det var bestemt ikke noget at skrive hjem om. Jo mere desperate vi blev for at få ham til at spise, jo større angst fik han for sin højstol, og der var absolut ingen hygge for nogen af os forbundet med vores måltider!
Hos os hjalp det ikke, at vi lod andre prøve at give ham mad, selvom flere i vores omgangskreds var sikre på, at de sagtens kunne, hvis vi ikke var til stede. Ikke engang frugtmos eller banan kunne man få lokket i ham.
Sundhedsplejersken foreslog, da han var 8 måneder, at vi tog brystet fra ham om natten, hvilket bevirkede, at han begyndte at spise en lille smule. Til sidst, da han var næsten 10 måneder, foreslog hun, at han blev vænnet helt fra. Det var en svær beslutning, fordi vi tænkte, at når han fik bryst, så fik han da i det mindste noget næring, men vi var også klar over, at der skulle ske noget drastisk for at få ham til at spise. Den første dag uden bryst startede vi med at sætte os ned på gulvet med en skål rismelsgrød og en masse legetøj, og så forsøgte vi ellers at genskabe den gode stemning, der virkelig havde været en mangelvare de sidste mange måneder, og sørme om barnet ikke åbnede sin mund! Om det var den gode stemning eller dét, at vi ikke brugte højstolen, som for ham var forbundet med noget virkeligt negativt, det ved jeg ikke. Eller måske var han bare først klar til at spise på det tidspunkt. I hvert fald hjalp det, at vi startede fuldstændigt forfra og lod som, at det var første gang nogensinde, han skulle smage fast føde.
En anden ting, der hjalp os, var at lade ham få kontrollen igen. Når han lukkede munden og drejede hovedet væk for at vise, at han ikke ville have mere at spise, så accepterede vi det, sagde tak for mad og fjernede tallerkenen, selvom vi var overbeviste om, at han stadig måtte være sulten. Tidligere ville vi have lavet "flyvemaskine", stået på hovedet eller have gjort hvad som helst, som han ville belønne med at åbne munden.
I dag er der absolut ingen problemer med at få ham til at spise. Vi sidder for resten ikke stadig på gulvet og spiser: Efter en uges tid på gulvet tog vi højstolen i brug igen :D
Dette indlæg må da være et af de længste, der nogensinde er blevet skrevet på baby.dk! Om løsningen for jer også vil være at stoppe amningen og sætte jer ned på gulvet, ved jeg ikke. Det, jeg egentlig vil sige med mit indlæg, er i bund og grund bare, at jeg virkelig forstår din afmagt! Det er så forfærdeligt ikke at kunne få sit barn til at spise, når det nu engang er en så livsnødvendig ting at kunne. Jeg vil slutte med at gengive, hvad en en garvet diætist på Hvidovre Hospital (ja, så langt ud nåede vi at komme!), sagde til os, og som vi hele tiden har haft i baghovedet, mens det så allermest sort ud: "I Danmark er der ingen børn, der dør af sult!".
Solidariske tanker fra
Tina
Anmeld