Anonym skriver:
Jeg håber virkelig der er nogen herinde som har erfaring med en 3b grads bristning ( spincter ruptur)
Fødte for 3 uger siden og har stadig ondt. Ligger kun på siden og det jeg begyndt at få ondt i kroppen af. Ka ik sidde. Ka godt gå men maks ti min så får jeg ondt dernede. Har et sted ved skeden som ik er lukket sammen endnu og fik sf vide at jeg nok er lidt langsom til at hele
jeg ka dårlig bære min dreng. Det min mand der gør alt. Tanken om at jeg nogensinde vil ku gå tur med ham eller bare holde ham siddende på sofaen ligger så fjernt fra mig..føler jeg aldrig vil ku komme til det. Ka det være rigtigt at man stadig ik ka sidde efter 3 uger og stadig har ondt og ik helt helet. Håber der en der ka komme med lidt af deres erfaring.
Hejsa,
jeg ved udemærket hvad du gennemgår lige nu! Da jeg fødte vores første søn fik jeg nøjagtig samme bristning som du.
jeg havde også rigtig ondt de første 2-3 uger og så aftog det. Kan ikke huske præcis hvornår jeg var rigtig ovenpå igen, men husker det som en langsommelig process hvor det var små skridt af gangen. Jeg havde så en mand som pga studie havde 2 mdr barsel, så jeg blev altså aflastet en del.
Lige nu føles det håbløst og svært - men tro mig du kommer ovenpå igen! I øvrigt har jeg lige født igen her for halvanden uge siden, og uden at sprække så meget. Har kun fået 3 små sting, så det kan lade sig gøre selvom man er gået så meget i stykker første gang.
Håber du har nogle at tale med, for man kan godt sidde og blive ked af det når man har smerter og det at blive mor ikke er gået som man havde håbet.. Og det er altså helt naturligt!
Hvad smerter direkte angår, så husk på at haleben har været trykket og kan gøre ondt/være ømt i et stykke tid - det behøver ikke kun være ringmusklen du mærker.
Jeg havde fx også en forstuvning ved siden af min skede, som var rigtig ømt men som intet havde med min bristning at gøre.
(min mand er læge)
Grunden til det gaber lidt, er fordi du er blevet syet indvendigt og fordi det nok ikke har været nødvendigt at afslutte med et sting mere, fordi vævet allerede har fæstet sig lidt. Mit gjorde det samme og det er helet så fint - faktisk så kunne min læge ikke se jeg var blevet syet ved 8 ugers undersøgelsen.
Sørg for at få hvilet, sid op når du orker, evt på pude/badering og spis godt med rosin/sveske/magnesium og lad være med at udskyde toilet besøg eller at begynde på klyx. Jeg taler af erfaring!!
Rigtig rigtig god bedring og tillykke med den lille!