Godaften piger. Jeg er gravid i uge 35 og er så småt begyndt at tænke på fødslen. Da det er første gang har jeg svært ved at forestille mig hvad jeg kan forvente og hvilken smerte en fødsel kan sammenlignes med. Jeg tror jeg pt er lidt naiv i forhold til smerten. Jeg har den holdning at de smertestillende muligheder der er såsom epiduralen lyder mere skræmmende end selve smerten ved fødslen. Både pga risici og smerten ved at få den lagt. Jeg er bange for jeg måske får et kæmpe chok over smerten, så jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer med smerte niveauet?
Min første fødsel var en rigtig god oplevelse. Jeg fik de første veer tidligt om morgenen, men i de første mange timer var de meget uregelmæssige - der kunne gå alt fra 30-60 minutter imellem hver ve. Smerten var i begyndelsen ikke noget særligt, men som tiden gik og veerne blev mere regelmæssige begyndte de at nive. Hen sidst på eftermiddagen var veerne begyndt at komme med 5-10 minutters mellemrum og de nev. Men eftersom smerten hurigt toppede så var det til at holde ud.
Hen på aftenen blev de helt regelmæssige og smerten var tiltaget. Når veerne kommer regelmæssigt og man ved at smerten topper og aftager igen, så kunne jeg ved at fokusere på min vejrtrækning klare veerne selvom de gjorde ondt.
Jeg synes at veerne var til at komme sig over - derimod var presseveerne forfærdelige. De sviede og gjorde nas. Heldigvis var det kun en kortvarig periode inden vores guldklump kom til verden kl 23.
Jec klarede fødslen uden smertestillende og ankom først til sygehuset kl 21:30 - og fødte kl 23.
Jeg er gravid igen i uge 34 og venter spændt på at fødslen. Forhåbenligt bliver det endnu en god oplevelse.
Pøj pøj med det hele - og et godt råd; lyt til din jordmoder. De kan være en fantastisk hjælp!
Anmeld
Citér