Fødsel - hvor smertefuldt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. februar 2016

Vivienne

Anonym skriver:

Tak for rådet. Det vil jeg tage med mig. Jeg tænker også det er vigtigt at acceptere inden fødslen at smertestillende kan blive nødvendigt. Det med bistikkene har jeg efterhånden hørt en del gange. Mange beskriver det som voldsomt pinefuldt. Det må være slemt hvis det kan være værre end veerne

Det var mega pinefuldt, især fordi min jm STUDERENDE ikke kunne finde ud af at stikke mig ordentligt, så hun stak flere gange 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2016

Vivienne

Pikku Myy skriver:

Hvis du husker bistikkene som mere smertefulde end veerne, så virkede de jo faktisk efter hensigten - at distrahere dig

Jo jo, men det er ikke hensigtsmæssigt at give bistik til en, der har været et smertehelvede igennem i 22 timer. Jeg havde ikke brug for flere og VÆRRE smerter 

Anmeld Citér

24. februar 2016

klmf

Jeg har aldrig oplevet noget andet, der gjorde så vanvittigt ondt. Troede jeg skulle dø Mine rygsmerter, migræne og galdesten er vand ved siden af. Hurra for føde-epi siger jeg bare! Desværre kunne jeg ikke nå at få den 2.gang og det var forfærdeligt. Men.... det går jo over igen.... og skal vi have en mere, så gør jeg det igen! 

Anmeld Citér

24. februar 2016

Fine_007

Anonym skriver:

Godaften piger. Jeg er gravid i uge 35 og er så småt begyndt at tænke på fødslen. Da det er første gang har jeg svært ved at forestille mig hvad jeg kan forvente og hvilken smerte en fødsel kan sammenlignes med. Jeg tror jeg pt er lidt naiv i forhold til smerten. Jeg har den holdning at de smertestillende muligheder der er såsom epiduralen lyder mere skræmmende end selve smerten ved fødslen. Både pga risici og smerten ved at få den lagt. Jeg er bange for jeg måske får et kæmpe chok over smerten, så jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer med smerte niveauet?

Som de andre også nævner er det selvfølgelig smertefuldt, men jeg synes at det er en håndgribelige smerte fordi det gør ondt ét bestemt sted.. selvom jeg var i aktiv fødsel i næsten 24 timer og derudover fik epiduralblokade, hverken græd eller skreg jeg undervejs. 

Jeg kan anbefale, at man går ind til fødselen med et så åbent sind som muligt (jeg ville feks gerne ha undgået epiduralen, men den gjorde jo godt) og derudover kan jeg varmt anbefale at man følger fødselsforberedelse udover den slags hospitalet tilbyder. 

Held og lykke, når det er! 

Anmeld Citér

24. februar 2016

KissMeKissMeKissMe

Jeg er ikke gravid, men tænker alligevel også nogle gange på det med, hvordan folk beskriver fødselssmerte. 

Jeg er en af dem, der ved menssmerter ligger på badeværelsegulvet og føler, at jeg skal dø. Sidste gang kastede jeg op af smerte. Har aldrig prøvet noget lignende (har kun haft rigtig mens 5 gange i mit liv). 

Men derfor synes jeg det lyder helt ekstremt at fødsel føles som menssmerter gange tusind  

Anmeld Citér

25. februar 2016

Miti's mama

Vivienne skriver:

Inden fødslen sagde jeg at jeg absolut ikke skulle have epidural pga risici og smerter. Jeg planlagde at føde i badekarret. 

Meeeeen sådan ville min krop ikke. Efter at have haft veer (og ALLE andre smertelindrende) i 22 timer, var jeg ved at miste bevidstheden og ønskede at få epiduralen. Skæbnen ville at jeg skulle stikkes 4 gange inden det lykkes 

Men ja, hvis man har veer så langt tid med 1-3 min mellemrum, så siger kroppen fra på et tidspunkt. 

Mit råd er at du ikke skal planlægge noget men vær åben overfor alt. Jeg ville dog fraråde bistik. Det gjorde mere ondt end veerne. 

Held og lykke. 

Helt enig, havde en meget lignende oplevelse. Jeg mærkede dog slet ikke at blive stukket med epiduralen - de giver som regel et stik først med en mindre nål så området er bedøvet.

Hvor godt du klarer smerten er meget hvor lang tid du har veer og om du bekæmper dem eller arbejder med dem. Men der er en grænse hvor længe du kan blive ved - det er udmattende. Men som Vivienne siger, så er det svært at planlægge, så vær åben for alle muligheder og snak med sygeplejersken om det inden.

Anmeld Citér

25. februar 2016

Rikke12345

Godaften piger. Jeg er gravid i uge 35 og er så småt begyndt at tænke på fødslen. Da det er første gang har jeg svært ved at forestille mig hvad jeg kan forvente og hvilken smerte en fødsel kan sammenlignes med. Jeg tror jeg pt er lidt naiv i forhold til smerten. Jeg har den holdning at de smertestillende muligheder der er såsom epiduralen lyder mere skræmmende end selve smerten ved fødslen. Både pga risici og smerten ved at få den lagt. Jeg er bange for jeg måske får et kæmpe chok over smerten, så jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer med smerte niveauet?

Min første fødsel var en rigtig god oplevelse. Jeg fik de første veer tidligt om morgenen, men i de første mange timer var de meget uregelmæssige - der kunne gå alt fra 30-60 minutter imellem hver ve. Smerten var i begyndelsen ikke noget særligt, men som tiden gik og veerne blev mere regelmæssige begyndte de at nive. Hen sidst på eftermiddagen var veerne begyndt at komme med 5-10 minutters mellemrum og de nev. Men eftersom smerten hurigt toppede så var det til at holde ud. 

Hen på aftenen blev de helt regelmæssige og smerten var tiltaget. Når veerne kommer regelmæssigt og man ved at smerten topper og aftager igen, så kunne jeg ved at fokusere på min vejrtrækning klare veerne selvom de gjorde ondt. 

Jeg synes at veerne var til at komme sig over - derimod var presseveerne forfærdelige. De sviede og gjorde nas. Heldigvis var det kun en kortvarig periode inden vores guldklump kom til verden kl 23. 

Jec klarede fødslen uden smertestillende og ankom først til sygehuset kl 21:30 - og fødte kl 23. 

Jeg er gravid igen i uge 34 og venter spændt på at fødslen. Forhåbenligt bliver det endnu en god oplevelse. 

Pøj pøj med det hele - og et godt råd; lyt til din jordmoder. De kan være en fantastisk hjælp! 

Anmeld Citér

25. februar 2016

2babygirls

Anonym skriver:

Stikket ved en epidural mærker du ikke!

Det gør piv ondt at føde!  Har prøvet uden epidural og med! Vildt rus begge dele!

Det føles som om alt bliver revet løs inde i dig!

Anmeld Citér

1. marts 2016

NellyJ

Anonym skriver:

Jeg vil sige som førstegangs fødende var jeg også skide bange for smerten. Jeg havde fået af vide at det gør pisse ondt. Og ja det gør det. Veerne er smertefulde og valgte at få en epidural, vil egentlig ikke sige at den gjorde ondt at få. Men den virker og det mindsker smerterne.  Da jeg havde født var min første kommentar At det kunne jeg sagtens gøre igen. Jeg glemte alt smerten da hun var født mit lille julebarn

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.