Er det hyklerisk at blive viet i kirken uden....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2016

Lisbeth1985

Sandratoft skriver:

At være religiøs? 

Er din mand troende? Min mand er ikke religiøs,men han blev viet i en kirke,da det kirkelige ritual betød rigtig meget for mig.

Hvis ingen af jer er religiøse,så har jeg svært ved at se meningen...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2016

Monski

Patriark skriver:

Den danske folkekirke har ikke meget med kristendom og tro at gøre, så nej. Det en statslig institution, så i virkeligheden er det lidt som at bruge sine egne skattekroner.

Hvorfor har den danske folkekirke ikke meget med kristendommen at gøre? 

Anmeld Citér

11. februar 2016

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Sandratoft skriver:

At være religiøs? 

Nej...

Jeg vil ikke gøre det men jeg dømmer ikke andre for at gerne vil have barnedrømmen om stort bryllup i kirken til at gå i opfyldelse...

Jeg er medlem af folkekirken fordi jeg føler det er vigtigt at støtte den del af kulturen... Jeg er ikke troende på nogen måde...

Jeg vil gerne begraves når jeg dør, så er det vel også hyklerisk?

Vores søn er ikke døbt netop fordi vi begge ikke er troende, og synes det ville føles forkert at pådutte ham en religion uden han selv kan sige fra eller til... Hvis han gerne vil konfirmeres kan han blive døbt i forbindelse med det til den tid...

Anmeld Citér

11. februar 2016

Kay

Sandratoft skriver:

At være religiøs? 

det er der jo utrolig mange der gør... så tror ikke du får svaret ja da folk sjældent vil se sig selv som hykleriske 

jeg ville aldrig vies i en tro jeg ikke tror på... lige som mine mørn ikke skal døbes i en tro jeg/de ikke tror på... 

flere i vores familie stillede sig på bagben da vi ikke ønskede at døbe vores børn... hvor til vi svarede... skal de så også omskæres i en tro vi ikke tror på... eller gå i koranskole selvom vi ikke tror på det!? 

men det er jo ens eget valg... jeg mener bare at alle dem der gifter sig i kirke og siger de ikke er troende... må være det en lille smule alligevel... 

Anmeld Citér

12. februar 2016

Patriark

Monski skriver:

Hvorfor har den danske folkekirke ikke meget med kristendommen at gøre? 

Kvindelige præster og biskopper, homoseksuelle ægteskaber og velsignelse af skilsmisse, samt vielse af folk der tidligere har været gift.

Folkekirken er en institution- ikke et tempel.

Anmeld Citér

12. februar 2016

lineog4

Kvindelige præster og biskopper, homoseksuelle ægteskaber og velsignelse af skilsmisse, samt vielse af folk der tidligere har været gift.

Uden at gå ind i en lang teologisk diskussion, men det betyder da ikke folkekirke intet har med kristendommen at gøre. Kristendommen er modsat fx islam en anerkendt menneskelig konstruktion, biblen er skrevet af mennesker, udvalgt af mennesker af flere omgange, er blevet rekonstrueret, omstruktureret og omskrevet mange gange. Der findes apokrypfe skrifter både til det gamle testamente og det nye som indeholder andre oplysninger men et konsilie har udvalgt det de mener skulle være grundstenen i kristendommen og har aldrig hævdet det skete med Guds kraft. 

Derudover så beskæftiger de 4 evangelier sig ikke med kirkens udformning, det er primært Paulus som fx også mener at kvinder skal tie i forsamlinger, at det er okay at lyve, stjæle, blive skilt osv så længe det er gjort mod en vantro og som regnede med dommedag var lige om hjørnet. 

Så hvis man er kun er kristen hvis man gør præcis hvad der står i biblen så er der vel dårligt nogle kristne tilbage plus vi anser biblen for mere end hvad den udgiver sig for og man har et dilemma af det store for der modsigelser og paradokser indskrevet i biblen især fordi biblen både indeholder det gamle testamente og det nye.

Kristendommen er også asissis som mente så længe to mennesker er sammen og taler om Gud er i kontakt med Gud. Det også diverse pavers salg afledsbreve, det er også Marias evangelie som jeg desværre ikke har, men som eftersigende skulle give kvinder en mere centralrolle og måske hvis konsiliet i 300 et eller andet havde valgt det skulle indgå i biblen havde åbnet for en mindre patrialsk kristendom......

Og nej folkekirken er ikke er tempel, de specifikke bygninger er kirker og den overordnede hat er en institution som fortolker og baseres på netop denne primært lutheranske fortolkning af kristendommen

Anmeld Citér

12. februar 2016

Papillon

Jeg synes ikke, det er hyklerisk at blive gift i kirken, selvom man ikke er troende. Den danske folkekirke er åben for alle.

Men jeg synes det er en smule dobbeltmoralsk at melde sig ud af den danske folkekirke, og så sidenhen vælge at blive gift i kirken. Det virker på mig som om, man ikke vil være en del af det fællesskab, men gerne vil tage imod de ydelser, fællesskabet tilbyder. 

Anmeld Citér

12. februar 2016

modesty

Hyklerisk er et stort ord, men ja jeg synes det er underligt man ønsker en velsignelse af en institution som kirken hvis ikke man deler den tro kirken er forkynder af. Jeg går jo heller ikke i en katolsk kirke og skrifter, eller i et buddhistisk tempel og ofrer, eller i et hinduistisk og ofrer til shiva osv. 

Jeg er klar over der ved dåb, begravelse og bryllup gør sig mange traditioner og kultur gældende og man derfor vælger kirken. Gjorde det selv da min datter skulle begraves, med min fr havde jeg oplevet et farvel uden kirke, uden præst, uden en der styrede og det var så hårdt og egentlig utrolig  forfærdeligt at der ikke var en der kanaliserede min sorg ud med ord. Derfor var jeg slet ikke i tvivl da min datter døde, det skulle foregå i kirken selvom jeg ikke er troende som den danske folkekirke foreskriver. Havde mange tanker om det, som jeg blandt andet delte med præsten, fx hvad når jeg havde nægtet dåben, ingen engle, ingen lad de små børn komme til mig og ingen hun får det godt når hun er kommet hjem til far - heldigvis var præsten rummelig og kunne rumme vores mærkeligt kristendom, livssyn, tro... Men det var vel også hyklerisk at lade hende begrave fra enkerne og på en kirkegård når jeg ikke tror på den tro folkekirken forkynder???

Jeg synes at den store forskel mellem bryllup og begravelse, er at der ikke rigtigt er et alternativt hvis man gerne vil have et fysisk sted hvor man kan komme og mindes den afdøde. Du kan sprede asken på vandet ja, men det er bare ikke det samme som at kunne komme hen til en sten hvor der står et navn på, og vide at de jordiske rester af din elskede ligger lige præcis hér. Og det kan du KUN via kirken.

Min morfar, som var rødglødende ateist, blev begravet fra kapellet og ikke fra kirken, og præsten holdt ingen tale. Til gengæld holdt min mor en meget smuk afskedstale til ham. Og nu har vi en sten vi kan besøge. Jeg synes at det var et fint kompromis, men jeg ved at min morfar ville have ønsket at ligge i uindviet jord.

Anmeld Citér

12. februar 2016

modesty

Patriark skriver:

Men alle de dogmer og regler du nævner dér, er jo kulturelle konstruktioner og har ikke meget med religion at gøre. De er foranderlige.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.