Er det hyklerisk at blive viet i kirken uden....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er det hyklerisk?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.064 visninger
28 svar
23 synes godt om
11. februar 2016

Sandratoft

At være religiøs? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2016

Liv_86

Altså det må man jo selv om. 

Kan personligt ikke se nogen grund til at blive viet eller holde barnedåb hvis man slet ikke tror på noget af det kirken står for eller kristendommen. 

Så hellere blive viet på en strand/skov eller andet hvis man kan få borgmester til det

Anmeld Citér

11. februar 2016

Krydserfingre

Folk må jo selv om det, men jeg kan nu heller ikke se pointen hvis man alligevel ikke er religiøs? Så går der ligesom lidt af ideen synes jeg. Hvorfor skulle man gøre det når man ikke tror på kristendommen?  

Anmeld Citér

11. februar 2016

modesty

At være religiøs? 

Ja, det synes jeg.

Anmeld Citér

11. februar 2016

MsGadgaard

Min mand og jeg fik en giftefoged til at vie os i den danske natur (dvs. svarende til borgerlig vielse), da vi begge overhovedet ikke er religiøse.

Men jeg har indtrykket af at kirken bliver valgt til, ikke kun pga. religion, men også pga. kultur. Traditionerne omkring bryllup, den romantiske ide mange har og især især især ritualet, som er noget helt andet i kirken, tror jeg, lokker meget.

Personligt, havde jeg som sagt ikke lyst til at blive gift i kirken, men jeg er heller ikke medlem af folkekirken. Hvis man er medlem, så synes jeg selv man bestemmer om man vil vies i kirken eller ej. Jeg ser det som en medlemsgode når nu man betaler kontingent 

Anmeld Citér

11. februar 2016

MomInTheMaking

Sandratoft skriver:

At være religiøs? 

Ja, det synes jeg det er.

Men hvad andre gør må de selv om og ser ikke skævt til dem der vælger at gøre det, synes bare det er lidt underligt når der er så mange andre muligheder i dag.

Anmeld Citér

11. februar 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sandratoft skriver:

At være religiøs? 

Hm, hvad er det helt præcist at være religiøs i vores kultur? Hvis man ikke anerkender det kristne budskab, virker det selvmodsigende overhovedet at være medlem af folkekirken. Er man en gennemsnitlig kulturkristen, som danskere vel er flest, er det meget naturligt at ønske det kirkelige ritual, synes jeg. 

Anmeld Citér

11. februar 2016

Fremad

Sandratoft skriver:

At være religiøs? 

Det er jo kun dåb og nadver der høre den kristne tro til... I bund og grund...

Anmeld Citér

11. februar 2016

lineog4

Hyklerisk er et stort ord, men ja jeg synes det er underligt man ønsker en velsignelse af en institution som kirken hvis ikke man deler den tro kirken er forkynder af. Jeg går jo heller ikke i en katolsk kirke og skrifter, eller i et buddhistisk tempel og ofrer, eller i et hinduistisk og ofrer til shiva osv. 

Jeg er klar over der ved dåb, begravelse og bryllup gør sig mange traditioner og kultur gældende og man derfor vælger kirken. Gjorde det selv da min datter skulle begraves, med min fr havde jeg oplevet et farvel uden kirke, uden præst, uden en der styrede og det var så hårdt og egentlig utrolig  forfærdeligt at der ikke var en der kanaliserede min sorg ud med ord. Derfor var jeg slet ikke i tvivl da min datter døde, det skulle foregå i kirken selvom jeg ikke er troende som den danske folkekirke foreskriver. Havde mange tanker om det, som jeg blandt andet delte med præsten, fx hvad når jeg havde nægtet dåben, ingen engle, ingen lad de små børn komme til mig og ingen hun får det godt når hun er kommet hjem til far - heldigvis var præsten rummelig og kunne rumme vores mærkeligt kristendom, livssyn, tro... Men det var vel også hyklerisk at lade hende begrave fra enkerne og på en kirkegård når jeg ikke tror på den tro folkekirken forkynder???

Anmeld Citér

11. februar 2016

MsGadgaard

Generelt bliver for mange det helt store problem vel at uden kirken, er der ikke noget ritual. Og som mennesker har vi brug for ritualer til at markere livets store begivenheder: fødsel (navngivning), bryllup, at træde ind i de voksendes rækker og døden.

Man kan via humanistisk samfund få forestået ceremonier til alle ovenstående. Jeg aner ikke hvad det koster. Men her har i et link:

http://www.humanistisksamfund.dk/humanistiske-ceremonier

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.