Hyklerisk er et stort ord, men ja jeg synes det er underligt man ønsker en velsignelse af en institution som kirken hvis ikke man deler den tro kirken er forkynder af. Jeg går jo heller ikke i en katolsk kirke og skrifter, eller i et buddhistisk tempel og ofrer, eller i et hinduistisk og ofrer til shiva osv.
Jeg er klar over der ved dåb, begravelse og bryllup gør sig mange traditioner og kultur gældende og man derfor vælger kirken. Gjorde det selv da min datter skulle begraves, med min fr havde jeg oplevet et farvel uden kirke, uden præst, uden en der styrede og det var så hårdt og egentlig utrolig forfærdeligt at der ikke var en der kanaliserede min sorg ud med ord. Derfor var jeg slet ikke i tvivl da min datter døde, det skulle foregå i kirken selvom jeg ikke er troende som den danske folkekirke foreskriver. Havde mange tanker om det, som jeg blandt andet delte med præsten, fx hvad når jeg havde nægtet dåben, ingen engle, ingen lad de små børn komme til mig og ingen hun får det godt når hun er kommet hjem til far - heldigvis var præsten rummelig og kunne rumme vores mærkeligt kristendom, livssyn, tro... Men det var vel også hyklerisk at lade hende begrave fra enkerne og på en kirkegård når jeg ikke tror på den tro folkekirken forkynder???
Anmeld
Citér