At læse en kandidat med små børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2016

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det er vanvittigt svært at svare på og afhænger jo dels af hvilket studie du vælger, samt dine kompetencer og dit generelle overskud.

Selv havde jeg "sagtens" kunne have børn under kandidaten - den var langt mere fleksibel og mindre krævende end mit nuværende arbejdsliv. Selve specialet var også en ret fed process, som godt nok krævede mange timer, men som også gik temmelig smertefrit alt i alt.

Sååå... der er vist både for og i mod. Vigtigst af alt tænker jeg, at hvis du drømmer om den uddannelse og hvis det ellers er nogenlunde realistisk, så synes jeg at det er vigtigt at gøre forsøget...

Tak for dit svar

Ja det har du jo nok ret i. Jeg har tænkt mig at læse en kandidat i pædagogik på DPU. Både fordi det interesserer mig og fordi jeg godt kan lide at studere og blive klogere på mit fag, men også fordi jeg trænger til en anden hverdag. Det jeg er i tvivl om, er arbejdsbyrden og hverdagslivet som studerende. Jeg aner jo ikke, hvor omfattende og krævende det er og jeg er bange for, at jeg forestiller mig livet som studerende lidt for rosenrødt  og så bliver jeg i tvivl og tænker "ej, det bliver alt for omfattende med to små børn".  
Men må indrømme, jeg synes sommetider hverdagen med fuldtidsjob er alt for travl og stram, så det MÅ da give noget mere frihed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2016

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Det er også på DPU jeg vil læse, så det er super dejligt at høre dit svar! Jeg kommer også til at have noget transporttid. Hvor mange timer var du ca. på uni om ugen?
Mens mit første barn var mellem 1-3 år, syntes jeg det var enormt hårdt og meget lidt fleksibelt at arbejde på fuld tid, så jeg vil bare så gerne prøve at have en anden hverdag her med barn nr. 2, så der er mulighed for korte dage i institution, sygedage uden dårlig samvittighed over for enten arbejdsgiver eller barn og ikke mindst FRIDAGE med mit barn.. Er det realistisk eller undervurderer jeg arbejdsbyrden på studiet?

Der var undervisning 1-3 dage om ugen, meget læsning og mange afleveringer, gruppearbejde, vejledning, eksaminer, ect.

Det er ikke fordi, man får mere tid, men jeg kan fx godt arbejde en time eller to om aftenen eller tage en læse/skrivemaraton, hvor jeg knokler igennem, så der er mulighed for korte dage i børnehaven eller fridage indimellem. Men der var ingen ferie mellem 1. sep. og 1. juli. Heller ikke i julen... sådan er det. Man har rigeligt at se til, men man styrer meget sin egen tid og det gør det fleksibelt. 

Anmeld Citér

8. februar 2016

Newsence

Anonym skriver:

Hold da op, hvor sejt gået Er der mødepligt ved forelæsningerne?

Må jeg spørge dig, hvad du bruger din kandidat til nu så? Jeg har nemlig lidt svært ved at gennemskue, hvad jeg så kan lave bagefter.. Udover at undervise fx.

He he tja først var jeg arbejdsløs i ca 6 måneder og så kom en ny graviditet så pt bruger jeg den ikke men håber på noget undervisning på noget PGA uddannelse eller ligne. Jeg er instruktør ved siden af så håber at kunne forene de 2 ting.. 

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Der var undervisning 1-3 dage om ugen, meget læsning og mange afleveringer, gruppearbejde, vejledning, eksaminer, ect.

Det er ikke fordi, man får mere tid, men jeg kan fx godt arbejde en time eller to om aftenen eller tage en læse/skrivemaraton, hvor jeg knokler igennem, så der er mulighed for korte dage i børnehaven eller fridage indimellem. Men der var ingen ferie mellem 1. sep. og 1. juli. Heller ikke i julen... sådan er det. Man har rigeligt at se til, men man styrer meget sin egen tid og det gør det fleksibelt. 

Ingen juleferie  Jeg kan også sagtens arbejde om aftenen og nyder, når jeg kan hente tidligt. 

Hvordan vil du definere arbejdsbyrden i forhold til at gå på seminaret? 

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

Newsence skriver:

He he tja først var jeg arbejdsløs i ca 6 måneder og så kom en ny graviditet så pt bruger jeg den ikke men håber på noget undervisning på noget PGA uddannelse eller ligne. Jeg er instruktør ved siden af så håber at kunne forene de 2 ting.. 

Hehe ja det kan jo ske  

Hvad er du instruktør i? 

Anmeld Citér

9. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Ingen juleferie  Jeg kan også sagtens arbejde om aftenen og nyder, når jeg kan hente tidligt. 

Det er rigtig havde jeg glemt juleferie er en by i Rusland for man har eksamener i januar, jeg har sågar læst selve juleaften fordi jeg var så stresset over to store eksamener 

tilgengæld kunne jeg delvist godt holde lidt fri i de andre ferier, dvs. Planlægge så jeg ikke havde en stor læsebyrde men "kun" skulle mine forelæsninger. 

Anmeld Citér

9. februar 2016

Anonymor

Anonym skriver:

Hej alle baby-brugere.
Jeg har brug for at høre nogle personlige erfaringer.
Jeg er uddannet lærer og overvejer meget kraftigt, at gå i gang med at læse en kandidat til sommer. Jeg er dog meget i tvivl om, hvorvidt det bliver for hårdt, da vi har to små børn (den mindste er 1 år).
Er der nogen herinde, der har læst en kandidat, mens I havde små børn? Hvor meget er man på uni og hvor meget har man mulighed for at tilrettelægge sin egen tid? Og hvad med specialet? Er det bare et halvt år, hvor man stort set ikke ser sin familie?
Håber der er nogen der har tid og lyst til at svare

Jeg synes ikke, at det er hårdere at læse kandidat med børn end det var at læse bachelor med børn. Jeg har ikke ret mange undervisningstimer om ugen (læser til psykolog), så jeg synes, at det er ret fleksibelt at tilrettelægge i forhold til familien. Har børn på 3 - 4.5 - 6.5.

Jeg skal i praktik til efteråret, der bliver det måske lidt sværere, men ikke sværere, end hvis jeg havde et almindeligt arbejde  

Anmeld Citér

9. februar 2016

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Eksaminer ligger lige efter jul, og jeg har ikke hørt om nogen, der ikke knoklede i julen (og alle andre ferier, helligdage) 

Arbejdsbyrden... Hmm. Den er lidt svær, for der er meget mindre undervisning, men meget mere selvstændigt arbejde. Jeg fungerer aller bedst, når jeg selv styrer min tid. Så arbejder jeg igennem i nogle perioder og sparer op til fridage. 

Jeg var fuldstændig forelsket i mit studie og elskede at være studerende. Følte mig så priviligeret over, at jeg havde fået muligheden for at beskæftige mig med min største interesse i livet og gøre det til mit job. Jeg nød virkelig tiden og det gjorde arbejdsbyrden 'nem' at komme igennem. 

Og to år går lynhurtigt

Anmeld Citér

9. februar 2016

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Glemte at skrive, at jeg havde undervisning kl. 10-13 eller kl. 10-15. Så hvis man ikke, som jeg bor 4 timer fra uni, er der ikke stress om morgenen ift. at aflevere børn og derefter stå klar i en klasse kl. 08.00 til at undervise 28 børn, løse konflikter, argumentere for det valgte materiale osv. osv. 

Hvis du ved, hvad du vil læse, kan du gå på nettet og se undervisningsplaner for modulerne. Det bliver jo aldrig ens skemaer, men du kan få en fornemmelse af, hvor meget du skal være på uni og hvordan jeres hverdag kommer til at forløbe.

Men som sagt havde mine medstuderende både små børn, arbejde, butik, systue, frivilligt arbejde og alt muligt andet ved siden af. Nogle af forelæsningerne blev streamet, så kunne man se det med sygt barn vuggende i armene eller om aftenen, når børnene sover. 

Jeg var faktisk også meget betænkelig ved at starte, og spurgte også herinde efter råd - særligt pga. den lange aftsand.

Men det går jo, man finder sine metoder til at komme igennem det og man har tid til at være mor, kæreste, datter, søster, veninde, svigerdatter mm. omend det nogen gange føles hårdt. Det sværeste for mig var at lægge det fra mig om eftermiddagen og i weekenderne. I eksamensperioderne blev jeg suget helt ind i det område, jeg arbejdede med og var SÅ fraværende, når jeg var i gang med at bygge lego eller sende Barbie til bal. Fordi det var så spændende et studie. 

Anmeld Citér

9. februar 2016

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Glemte at skrive, at jeg havde undervisning kl. 10-13 eller kl. 10-15. Så hvis man ikke, som jeg bor 4 timer fra uni, er der ikke stress om morgenen ift. at aflevere børn og derefter stå klar i en klasse kl. 08.00 til at undervise 28 børn, løse konflikter, argumentere for det valgte materiale osv. osv. 

Hvis du ved, hvad du vil læse, kan du gå på nettet og se undervisningsplaner for modulerne. Det bliver jo aldrig ens skemaer, men du kan få en fornemmelse af, hvor meget du skal være på uni og hvordan jeres hverdag kommer til at forløbe.

Men som sagt havde mine medstuderende både små børn, arbejde, butik, systue, frivilligt arbejde og alt muligt andet ved siden af. Nogle af forelæsningerne blev streamet, så kunne man se det med sygt barn vuggende i armene eller om aftenen, når børnene sover. 

Jeg var faktisk også meget betænkelig ved at starte, og spurgte også herinde efter råd - særligt pga. den lange aftsand.

Men det går jo, man finder sine metoder til at komme igennem det og man har tid til at være mor, kæreste, datter, søster, veninde, svigerdatter mm. omend det nogen gange føles hårdt. Det sværeste for mig var at lægge det fra mig om eftermiddagen og i weekenderne. I eksamensperioderne blev jeg suget helt ind i det område, jeg arbejdede med og var SÅ fraværende, når jeg var i gang med at bygge lego eller sende Barbie til bal. Fordi det var så spændende et studie. 

Lyder så skønt med undervisningstiderne. Jeg må lige prøve at se om jeg kan finde et skema. Det lyder i hvert fald meget overkommeligt i forhold til den tid man er væk hjemmefra og ja, så må man tage sig i nakken, når der skal læses. Men den der fleksibilitet er meget meget tillokkende!

Jeg kan godt forestille mig, at der vil være perioder, hvor man er åndsfraværende haha specielt ved opgaveskrivning. Men sådan kan man jo også have det i perioder, hvis der er noget der fylder på ens arbejde.

Hvad bruger du din kandidat til nu så? Tænker på, om det har været svært at finde job efterfølgende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.