At læse en kandidat med små børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.655 visninger
26 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. februar 2016

Anonym trådstarter

Hej alle baby-brugere.
Jeg har brug for at høre nogle personlige erfaringer.
Jeg er uddannet lærer og overvejer meget kraftigt, at gå i gang med at læse en kandidat til sommer. Jeg er dog meget i tvivl om, hvorvidt det bliver for hårdt, da vi har to små børn (den mindste er 1 år).
Er der nogen herinde, der har læst en kandidat, mens I havde små børn? Hvor meget er man på uni og hvor meget har man mulighed for at tilrettelægge sin egen tid? Og hvad med specialet? Er det bare et halvt år, hvor man stort set ikke ser sin familie?
Håber der er nogen der har tid og lyst til at svare

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2016

ErDuHerIkkeSnart

Det er vanvittigt svært at svare på og afhænger jo dels af hvilket studie du vælger, samt dine kompetencer og dit generelle overskud.

Selv havde jeg "sagtens" kunne have børn under kandidaten - den var langt mere fleksibel og mindre krævende end mit nuværende arbejdsliv. Selve specialet var også en ret fed process, som godt nok krævede mange timer, men som også gik temmelig smertefrit alt i alt.

Sååå... der er vist både for og i mod. Vigtigst af alt tænker jeg, at hvis du drømmer om den uddannelse og hvis det ellers er nogenlunde realistisk, så synes jeg at det er vigtigt at gøre forsøget...

Anmeld Citér

8. februar 2016

lineog4

Jeg læste slutningen af min kandidat primært specialet godt nok mens min datter var lille. Synes personligt det var lettere og meget mere fleksibelt end at være lærer (er jeg nu og har været siden jeg fik lillebror). 

Speciale tiden ja der kan være intense perioder især til slut eller ved interview transkribering, vejledermøder osv, men man tilrettelægger meget selv. Dog skal man lige have tjekket med den bedre halvdel at når der er interviews, vejledermøder mm. Så er barn syg farmands job

Anmeld Citér

8. februar 2016

Lenchick

Anonym skriver:

Hej alle baby-brugere.
Jeg er uddannet lærer og overvejer meget kraftigt, at gå i gang med at læse en kandidat til sommer. Jeg er dog meget i tvivl om, hvorvidt det bliver for hårdt, da vi har to små børn (den mindste er 1 år).
Er der nogen herinde, der har læst en kandidat, mens I havde små børn? Hvor meget er man på uni og hvor meget har man mulighed for at tilrettelægge sin egen tid? Og hvad med specialet? Er det bare et halvt år, hvor man stort set ikke ser sin familie?

Jeg starter på kandidat i klinisk videnskab og teknologi (er sygeplejerske) til september og til den tid er de to mindste børn 2 og 5. Vi har også en teenager, som fylder 17 til den tid og skal i 2.g

På min kandidatuddannelse er der fremmøde på 15-20 timer om ugen. Specialet er jeg ikke bange for - skrev en masterspeciale i 2011 og det var ved siden af et fuldtidsjob, dog havde vi kun den store den gang (han var 12). Det var rigtig hårdt, men jeg elsker at studere. 

Anmeld Citér

8. februar 2016

Newsence

Jeg blev gravid kort tid efter jeg var startet på dpu og skulle læse kandidat i pæd.. Jeg gennemførte med baby.. Jeg var på studie 2-3 dage om ugen i ca 4 timer til forelæsning. Dertil kommer så opgave skrivning. Det er bestemt hård og min datter måtte da have en dp plads i en alder af 4 måneder men hun var der KUN når jeg skulle være på skolen.. Jeg havde en god studie gruppe der var med på at være hjemme hos mig mens vi skrev opgave ( de var alle pædagoger så baby var bare skønt syntes de) men det er hård og jeg gok glip af meget. Men nu er dit barn jo 1 år og så ville jeg mene man godt kan.,

under specialet tilrette lagde jeg min tid således at jeg skrev opgave mens datter var i dp altså præcis den tid jeg ville være væk hvis jeg havde arbejde.. ( hun var 1 år der) 

Anmeld Citér

8. februar 2016

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Hej alle baby-brugere.

Jeg har taget en kandidat på DPU med små børn og bosat i den anden ende af landet. De fleste på begge mine hold havde små børn og endda arbejde ved siden af. 

Jeg har også haft fuldtidsarbejde med små børn, og selv om det er et fuldtidsstudie, vil jeg til enhver tid vælge at være kandidat studerende med små børn. 

Do it 

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Jeg har taget en kandidat på DPU med små børn og bosat i den anden ende af landet. De fleste på begge mine hold havde små børn og endda arbejde ved siden af. 

Jeg har også haft fuldtidsarbejde med små børn, og selv om det er et fuldtidsstudie, vil jeg til enhver tid vælge at være kandidat studerende med små børn. 

Do it 

Det er også på DPU jeg vil læse, så det er super dejligt at høre dit svar! Jeg kommer også til at have noget transporttid. Hvor mange timer var du ca. på uni om ugen?
Mens mit første barn var mellem 1-3 år, syntes jeg det var enormt hårdt og meget lidt fleksibelt at arbejde på fuld tid, så jeg vil bare så gerne prøve at have en anden hverdag her med barn nr. 2, så der er mulighed for korte dage i institution, sygedage uden dårlig samvittighed over for enten arbejdsgiver eller barn og ikke mindst FRIDAGE med mit barn.. Er det realistisk eller undervurderer jeg arbejdsbyrden på studiet?

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

Newsence skriver:

Jeg blev gravid kort tid efter jeg var startet på dpu og skulle læse kandidat i pæd.. Jeg gennemførte med baby.. Jeg var på studie 2-3 dage om ugen i ca 4 timer til forelæsning. Dertil kommer så opgave skrivning. Det er bestemt hård og min datter måtte da have en dp plads i en alder af 4 måneder men hun var der KUN når jeg skulle være på skolen.. Jeg havde en god studie gruppe der var med på at være hjemme hos mig mens vi skrev opgave ( de var alle pædagoger så baby var bare skønt syntes de) men det er hård og jeg gok glip af meget. Men nu er dit barn jo 1 år og så ville jeg mene man godt kan.,

under specialet tilrette lagde jeg min tid således at jeg skrev opgave mens datter var i dp altså præcis den tid jeg ville være væk hvis jeg havde arbejde.. ( hun var 1 år der) 

Hold da op, hvor sejt gået Er der mødepligt ved forelæsningerne?

Må jeg spørge dig, hvad du bruger din kandidat til nu så? Jeg har nemlig lidt svært ved at gennemskue, hvad jeg så kan lave bagefter.. Udover at undervise fx.

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

Lenchick skriver:

Jeg starter på kandidat i klinisk videnskab og teknologi (er sygeplejerske) til september og til den tid er de to mindste børn 2 og 5. Vi har også en teenager, som fylder 17 til den tid og skal i 2.g

På min kandidatuddannelse er der fremmøde på 15-20 timer om ugen. Specialet er jeg ikke bange for - skrev en masterspeciale i 2011 og det var ved siden af et fuldtidsjob, dog havde vi kun den store den gang (han var 12). Det var rigtig hårdt, men jeg elsker at studere. 

Så er du da vist også i træning Lyder også som en rigtig spændende og brugbar kandidat.. Ved du hvad du skal bagefter så?

Anmeld Citér

8. februar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg læste slutningen af min kandidat primært specialet godt nok mens min datter var lille. Synes personligt det var lettere og meget mere fleksibelt end at være lærer (er jeg nu og har været siden jeg fik lillebror). 

Speciale tiden ja der kan være intense perioder især til slut eller ved interview transkribering, vejledermøder osv, men man tilrettelægger meget selv. Dog skal man lige have tjekket med den bedre halvdel at når der er interviews, vejledermøder mm. Så er barn syg farmands job

Det er lige præcis også det der er min tanke! At man vil have mere tid og få en mere fleksibel hverdag, når nu man har en lille én at tage hensyn til. Jeg synes det har været rigtig hårdt at være lærer på fuld tid og balancere familieliv og arbejdsliv, og en knude i maven er jeg bare SÅ tit kørt på arbejde med, fordi jeg nu efterlod mit lille pus til pædagoger i 8,5 time, igen igen. Med skolereformen og arbejdstider der nu er fastlåst til skolens matrikel, oplever jeg bare at den fleksibilitet, der trods alt var ved en del af lærerarbejdet, er forsvundet og jeg er rigtig ked af mit arbejde, som det ser ud nu.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.