Anonymor skriver:
Jamen så må du jo i givet fald sammen med din kæreste/mand tage en snak om, om det så er jer to, der skal være sammen. Hensynet til børn skal altid veje størst, og hvis i ikke er i stand til at nå til en form for enighed omkring at rumme denne her stakkels dreng, så ville det bedste nok være at gå fra hinanden. Det er temmelig drastisk at bryde en hel familie op! Men jeg prøver at sætte det på spidsen for dig, således at du forhåbentlig i stedet vil være åben for at arbejde med jer som familie, og ikke ham som problem.
Du spørger, om han kan mentalundersøges. Det skal han da ikke. Hans adfærd er da en klokkeklar reaktion på de ting, der sker omkring ham. Det siger du jo faktisk selv, når du fortæller, at han kan være rigtig dejlig at være sammen med i mange situationer. Så er det jo tydeligvis ikke en generel problemstilling, men er situationsspecifik.
Jeg er snart færdiguddannet psykologi, og har en del erfaring med PPR-regi (pædagogisk psykologisk rådgivning), og jeg kan fortælle dig, at man her har stort fokus på at arbejde systemisk og med barnets kontekst. Systemisk vil sige at arbejde med det system, der omgiver barnet: Forældre, søskende, skole, venner osv. Og det samme gælder at arbejde med konteksten. Hvordan kan man arbejde med systemet omkring barnet og de kontekster, som barnet indgår i, som bedst muligt fremelsker de positive kvaliteter og egenskaber i barnet? Man er klar over, at et problem yderst sjældent blot reciderer i barnet selv, men i langt de fleste tilfælde i overvejende grad er et produkt af de sociale sammenhænge, barnet indgår i, og i de forskellige kontekster.
For mig at se, både personligt og fagligt, lyder det virkelig ikke til, at i formår at favne en situation, der er sindssygt svær for den her stakkels dreng. At tage ansvar for situationen og vide, at det der sker ikke er i orden, er også ensbetydende med at kaste et blik indad! For hvis du vedvarende fokuserer på, at han er problemet, at han skal mentalundersøges, ja så kan jeg næsten garantere dig for, at i ikke finder nogen varig løsning. Overhovedet.
Nej, det er ikke normalt at et barn i den alder, er så udadreagerende og truende. Men! At det ikke er normalt, betyder ikke, at der er noget galt med barnet. Nej her er det, for mig at se, meget meget tydeligt, at der er noget galt med systemet omkring barnet. Det her stakkels barn, som er enebarn, kommer i den her kontekst, hvor far har en anden kvinde, der er nogle andre børn, der hele tiden er sammen, og der er sågar et nyt barn på vej. Den her dreng, vil jo bare sin far. Men han har jo ingen chance for at vide, hvordan man agerer i en søskendekontekst, og han er vant til at have sin mor uden konkurrence. Så når han ikke har lært de sociale spilleregler på en ordentlig måde, så bliver præmissen at agere ud fra meget hurtigt, at negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.
Så kan det godt ske i tænker, at han da får lige så meget opmærksomhed som de andre, når han er der. Men forstå det ud fra hans kontekst: Han er vant til at få AL opmærksomheden. Så er det faktisk helt forståeligt, at det er en voldsom og svær oplevelse ind i mellem at stå i en kontekst, hvor opmærksomheden skal deles. Det er IKKE hans skyld! Hans reaktion er helt og aldeles naturlig, og bliver helt naturligt kun værre, når hans behov ikke imødekommes, og når han ikke lærer de sociale spilleregler på en ordentlig måde.
Og det kan han ikke, når han møder modstand. Det kan godt ske du siger, at du ikke viser ham den modstand, du føler. Men børn er nu en gang ikke dum. Vi har her at gøre med en lille dreng, som du frygter, og som du føler bør mentalundersøges. Naturligvis kan han mærke den modstand. Og naturligvis reagerer han på den.
Tilmed er der ingen fast struktur og rammer, fordi han selv får lov at bestemme, hvorvidt han skal blive hos jer eller ej. Det er jeres ansvar at holde fast i, at han naturligvis skal blive, fordi i elsker ham og vil ham! Ellers vil han føle sig uønsket. Og er moderen problemet, så tager i selvfølgelig en snak med hende om samværsordningen og vigtigheden af struktur. Hjælper det ikke, går i i statsamtet og får fastlagt en fast aftale, som alle parter skal holde, og får en samtale med en børnesagkyndig, som kan hjælpe jer med at få indblik i, hvorfor denne struktur og samarbejdet er så evigt vigtigt.
Så kan det godt ske, at moderen stadig vil modarbejde. Det sker jo. Men det er stadig jeres opgave at fortælle denne dreng, at i virkelig ønsker, at han bliver. Det er jeres ansvar, at han føler sig elsket og velkommen og værdsat. Det er jeres ansvar at finde et kompromis mellem de gængse regler i jeres hjem, og de behov han har.
Og det kan snildt være, i har behov for et professionelt blik på det her. Det tror jeg, at i har. Men så skal det være med den hensigt, at i ønsker redskaber til som familie, at indrette jer og handle på en måde, der kan rumme denne dreng, så alle de positive sider - som han tydeligvis har - kan fremelskes. Fokus skal ikke være, hvordan i ændrer ham, hvordan i løser det problem, han har. For han har nok problemer. Men de er tydeligvis - baseret på det ikke er en generel ting - en reaktion, og de løser sig ikke, hvis ikke i er parate til at se indad og arbejde med jer selv som familie.