Beholde Ex'ens efternavn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2016

asphodel

hanm skriver:

Det kunne vi måske godt, men det ønsker hun ikke. Jeg er også eneste mandlige bærer af vores familienavn og det er en del af mit professionelle "brand", så det ville betyde, at jeg skulle bruge to navne - et privat og et professionelt. Hendes børn har hendes pigenavn og deres fars efternavn (ikke ex-manden)

Det lyder som om, at du heller ikke er interesseret i at skifte efternavn, hvorfor skal hun så?

Jeg har også et meget unikt efternavn, men jeg er ikke modstander af at skifte det - hvis jeg følte at jeg skiftede det til noget "bedre", altså noget som jeg bedre kunne lide.

Mit efternavn kommer fra min mors side. Min mor hed "Efternavn" "SEN-navn". Min far havde nøjagtig samme "SEN-navn". Da de blev gift droppede de SEN-navn og tog min mors mellemnavn. Min mand har også et SEN-navn, og jeg vil aldrig i mit liv skifte mit efternavn ud med det (eller et andet SEN-navn).

Da vi skulle giftes, snakkede vi også om efternavne. Ideelt ville jeg gerne have at vi hed det samme, men mit efternavn betyder noget for mig, og min mands efternavn betyder noget for ham (også selvom jeg ikke synes det er pænt!). Han overvejede at tage mit efternavn som mellemnavn, men han synes det ville være mærkeligt, hvis det kun var ham, der gjorde det. Derfor hedder vi begge det samme nu, som før vi blev gift.

Jeg synes ikke der er noget mærkeligt i at din kæreste gerne vil beholde sit navn. Du vil jo også gerne beholde dit. Man bør aldrig tvinge nogen til at skifte navn, for som en anden sagde, så er det en del af vores identitet, og du bliver jo nødt til at tage hende for den hun er, med navn og det hele. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2016

MorTil3+

Min mand fik sin x kones navn dengang for årtier siden da de blev gift. Et meget specielt navn og det hedder jeg så også nu da vi er gift. Det har egentlig aldrig generet mig at det kommer fra hans x da jeg jo aldrig har kendt ham som andet end det og vores børn hedder det også. 

Anmeld Citér

18. januar 2016

Sedigfor

Præcis derfor jeg beholder mot eget fulde navn når jeg engang skal giftes " hvis jeg skal " medmindre vi har været sammen i mange mange år, kan det måske godt være jeg snupper hans efternavn eller han mit (:

jeg vil have det meget underligt og mærkeligt med det hvis det var mig da. Spørg hende hvorfor hun vil beholde det, hvis du vil vide hvorfor.

Anmeld Citér

18. januar 2016

Benjamins'mor

hanm skriver:

Vi skal giftes og glæder os, men jeg har et dilemma, som jeg godt kunne tænke mig jeres tanker omkring. Vi har begge været gift før og kæreste vil gerne beholde det efternavn hun har fra sin ex-mand. Hun er meget glad for navnet og vil ikke have det samme navn som min ex-kone. Mit efternavn er et unikt navn for vores familie. Jeg vil ikke have problemer med, at hun beholder sit pigenavn, men jeg har det noget svært ved, at hun holder fast i Ex-mandens navn. De har ingen børn sammen

Hvad siger I?

Nu fandt vi godt nok sammen igen, nogen mdr efter vi blev skilt. Men var vi ikke fundet sammen igen havde jeg skiftet tilbage til mit pigenavn - det skal siges vi kun er kærester i dag, og vi har 2 børn sammen. 

Anmeld Citér

18. januar 2016

Anja82

Hvis de havde børn sammen som havde x'ens efternavn ville jeg kunne forstå at hun ville beholde det...

Men når hun ikke længere har et tilhørsforhold til det, så finder jeg det sært at hun enten ikke vil have dit eller i det mindste sit eget pigenavn - at hedde det samme som din x - sær argument - mon ikke også hun skifter når hun engang skal giftes, hvis hun skal det..

Vores børn har mit efternavn og her til marts når vi skal giftes får min kommende mand mit efternavn, jeg skal ikke hedde -sen 

Anmeld Citér

18. januar 2016

lineog4

Nu har efternavne aldrig betydet noget for mig, jeg er Line og ikke mere.

Har dog alligevel valgt at skifte efternavn til min mands (lang historie) og blev vi skilt vile jeg formodentlig beholde det fordi mine børn hedder det og jeg skal ikke have flere børn...

Og personligt ville være helt ligeglad med om min mand hed sin ex's navn, sin mors, sin kats eller hvad han vil. For har han et forhold til navnet og det betyder noget så er det jo sådan.

Anmeld Citér

18. januar 2016

jenny4

Jeg ville personligt være ok med at vi hed hver vores - uanset hvor navnet så kommer fra.

Men hvis i har tænkt jer at få børn sammen ville det måske være relevant at snakke om allerede nu hvad de skulle hedde..

Anmeld Citér

18. januar 2016

MomInTheMaking

hanm skriver:

Vi skal giftes og glæder os, men jeg har et dilemma, som jeg godt kunne tænke mig jeres tanker omkring. Vi har begge været gift før og kæreste vil gerne beholde det efternavn hun har fra sin ex-mand. Hun er meget glad for navnet og vil ikke have det samme navn som min ex-kone. Mit efternavn er et unikt navn for vores familie. Jeg vil ikke have problemer med, at hun beholder sit pigenavn, men jeg har det noget svært ved, at hun holder fast i Ex-mandens navn. De har ingen børn sammen

Hvad siger I?

Jeg synes du er i din fulde ret til ikke at være ok med det. Synes faktisk det er meget underligt. jeg kunne måske til nøds gå med til at min partner beholdte det, hvis de havde nogen virkelig gode argumenter for det (f.eks. børn) med andre begrundelser skulle de godt nok være gode før jeg ville overveje det og i så fald var det kun med det forbehold at min partner OGSÅ tog mit navn. (Ellers synes jeg de skulle tage deres eget fra før de blev gift).

Anmeld Citér

18. januar 2016

Elgaard73

hanm skriver:

Hvad siger I?

Må jeg spørge, hvorfor at det er et dilemma for dig?

Er du meget traditionsbundet? Er det en snert at jalousi/usikkerhed? Eller?

Anmeld Citér

18. januar 2016

hanm

Elgaard73 skriver:

Må jeg spørge, hvorfor at det er et dilemma for dig?

Er du meget traditionsbundet? Er det en snert at jalousi/usikkerhed? Eller?

Hmm. Traditionsbunden er jeg nok lidt, men ikke mere, end at jeg ville have det fint med, at vi hed vores oprindelige navn, at vi evt. kombinerede vores navne eller at hun beholdt hendes pigenavn som mellemnavn. Der er ingen jalousi eller usikkerhed, men har blot rigtigt svært ved at forstå, at min kæreste vil holde så fast i et navn hun har haft i få år og at vi i familien vil hedde tre forskellige ting. For mig virker det måske lidt som at beholde vielsesringen fra sidste bryllup på. Er måske i bund og grund lidt gammeldags romantisk.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.