Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Jeg er ærlig overfor familien og vennerne. Men for arbejdet og den øvrige offentlighed har jeg prøvet at skjule det.
Ærligt og redeligt er det fordi jeg er bange for at det kan have konsekvenser. Fx miste mit arbejde. Specielt er jeg utrolig bange for hvad det vil have af betydning for næste graviditet og tiden derefter. Samt frygten for at få taget min datter og eventuelle andre børn til den tid. det kan godt være at det lyder latterligt. Men det er sådan jeg føler indeni.
En anden ting mht ikke at fortælle så meget. Ja det er også at jeg snart er træt af at fortælle til folk der tror de ved så meget, men egentlig bare synes det er noget pjat og at jeg skal tage mig sammen... Så irriterende at folk ikke kan se sammenhængen og tro på det når jeg fortæller i hvilken grad jeg ikke har det godt.
Jeg har længe fortalt at jeg ikke havde det godt samt at jeg havde en fødselsdepression og stress, men fx så er det først fornylig at min svigermor opdagede hvor slemt det er, og ikke bare dovenskab. Jeg tror virkelig at hun fik øjnene op og beklagede selvfølgelig at jeg skulle havde det sådan.
Min mor (og andre) har desuden længe sagt at det ingen skam er at have en fødselsdepression, men nærmere hvis man ikke rækker ud efter hjælp og for gjort noget ved det... Ja det er så lige nøjagtig hvad jeg ikke har haft gjort. Af ren frygt og frustrationer samt manglende overskud. Ja så tak, der kom den dårlige samvittighed, der yderligere bare har hjulpet med at gemme det væk.
Jeg synes ikke nødvendigvis at det er tabu, det er bare svært! For mig er det især lige i øjeblikket. Men første skridt er taget, lægetiden er bestilt til på onsdag, efter kun halvandet år
Anmeld
Citér