Sprit25 skriver:
Jeg vil stadig mene din mand er en tissemyre hvis han forlader dig grundet et overgreb!
Gør mig så ondt. Må jeg spørge hvorfor du ikke vil fortælle det
Min mand ville helt afgjort ikke forlade mig af den grund. Der er en million andre grunde, gode som dårlige, til at jeg ikke har sagt noget og næppe heller kommer til det. Og det er immervæk mig, der skal leve med de konsekvenser, det ville få.
Manden, der forgreb sig på mig, er i min mors omgangskreds. Vi ser ham en sjælden gang imellem. Min mand bryder sig i forvejen ikke om ham, og fik han at vide, hvad han har gjort mig, ville han givetvis konfrontere ham. Det ville føre SÅ meget negativt med sig - blandt meget andet ønsker jeg ikke, at min mor med snart 40 års forsinkelse skal vide, hvad der skete dengang. Hun vil bebrejde sig selv, at hun ikke opdagede noget - med rette, men JEG kan ikke overskue at skulle rippe op i det skete og skulle sætte hende ind i det.
Det næste er, at jeg ikke ønsker at få det "stempel" på mig. Jeg er helt klar over, det ikke var min skyld, men jeg har ikke lyst til eller brug for at blive set anderledes på; som et offer for et overgreb. De her ting fylder - med rette, absolut - så meget også i omgivelsernes tanker, at jeg ville føle mig "omdefineret", ikke bare være mig, som jeg er i dag, men også hende, der har været udsat for dét. Det ville svæve i luften, når jeg fx deltager i samtaler om incest og overgreb, folk ville sandsynligvis tænke over, hvad de sagde, og hvad jeg mon tænkte omkring det.
Min familie, mine veninder, min mand ville være målløse og sårede over, at jeg har tiet om det. Med god grund, men jeg har gjort og ikke gjort, hvad jeg kunne leve med.
Jeg frygter også, at jeg ved at sige det til min mand ville have svært ved at frigøre mig fra tanker om, hvordan han nu opfatter mig seksuelt. At han eller jeg ville tage det med i soveværelset - nok primært mig - og at gammel skamfølelse ville vælde frem igen.
Så det er i høj grad MIG, jeg passer på ved at lade det forblive usagt. Og jeg mener, jeg er i min gode ret til selv at afgøre, hvad jeg kan leve og ikke leve med. Jeg synes ofte, tingene bliver fremstillet så forsimplede i disse sager. Det er ekstremt komplekst.