Tavshedspligt? Må kommunen oplyse dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.537 visninger
20 svar
83 synes godt om
22. december 2015

Anonym trådstarter

Jeg har et spørgsmål angående tavshedspligt. Jeg var udsat for et seksuelt overgreb hvilket står skrevet i min journal ved kommunen. Jeg er nu i den situation at jeg skal have mit første barn. På baggrund af at jeg selv har haft en svær opvækst, så vil kommunen gerne lidt ind over vores første måneder med babyen. Min mand kender ikke til dette seksuelle overgreb og det ønsker jeg heller ikke han skal. Af flere grunde. Har kommunen ret til at tage et emne som det overgreb op under et møde hvor vi evt begge to er tilstede eller hører det under deres tavshedspligt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2015

alenemor42

Jeg vil mene de må tage det op under mødet da det er af hensyn til jeres kommende barn og skabe de bedste muligheder. Du er jo selv tilstede også.

Men du kunne jo fortælle din mand det så han kan støtte dig bedst muligt

Anmeld Citér

22. december 2015

Claudia87

Jeg er ikke 100 % sikker, men mener ikke, at kommunen må videregive den slags oplysninger til andre uden dit skriftlige samtykke. 

Anmeld Citér

22. december 2015

Anonym trådstarter

alenemor42 skriver:

Jeg vil mene de må tage det op under mødet da det er af hensyn til jeres kommende barn og skabe de bedste muligheder. Du er jo selv tilstede også.

Men du kunne jo fortælle din mand det så han kan støtte dig bedst muligt

Umiddelbart tænker jeg at de vel har ret til at begrunde hvorfor de ønsker at holde lidt øje i starten. Men hvorvidt en specifik oplysning omkring den hændelse er nødvendig kan jeg ikke helt finde ud af 

Anmeld Citér

22. december 2015

alenemor42

Anonym skriver:

Umiddelbart tænker jeg at de vel har ret til at begrunde hvorfor de ønsker at holde lidt øje i starten. Men hvorvidt en specifik oplysning omkring den hændelse er nødvendig kan jeg ikke helt finde ud af 

Mit gæt er at det nok er generelt pga. Din svære opvækst. Men en fødsel kan udløse en reaktion/depression bl.a når man har været udsat for overgreb. Det er umuligt at vide om de vil nævne det som specifik baggrund.

Anmeld Citér

22. december 2015

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Jeg har et spørgsmål angående tavshedspligt. Jeg var udsat for et seksuelt overgreb hvilket står skrevet i min journal ved kommunen. Jeg er nu i den situation at jeg skal have mit første barn. På baggrund af at jeg selv har haft en svær opvækst, så vil kommunen gerne lidt ind over vores første måneder med babyen. Min mand kender ikke til dette seksuelle overgreb og det ønsker jeg heller ikke han skal. Af flere grunde. Har kommunen ret til at tage et emne som det overgreb op under et møde hvor vi evt begge to er tilstede eller hører det under deres tavshedspligt?

Jeg ved godt, det lige nøjagtig er det, du ikke vil læse, men jeg synes virkelig du skal fortælle din mand det. 

Du ved ikke, hvilke følelser, reaktioner eller tanker, det at blive mor, sætter i gang. Det er i forvejen overmandende at stå med det her lille væsen, som er ens dyrebareste, og det kan altså være angstudløsende. Det er jo derfor de kommunale instanser sætter ind og det er for at hjælpe dig og dit barn og familie. Lad dem hjælpe jer, det kan de bedst, når alle kortene er på bordet og din mand kan bedst støtte dig, når han kender sandheden. 

Anmeld Citér

22. december 2015

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Jeg ved godt, det lige nøjagtig er det, du ikke vil læse, men jeg synes virkelig du skal fortælle din mand det. 

Du ved ikke, hvilke følelser, reaktioner eller tanker, det at blive mor, sætter i gang. Det er i forvejen overmandende at stå med det her lille væsen, som er ens dyrebareste, og det kan altså være angstudløsende. Det er jo derfor de kommunale instanser sætter ind og det er for at hjælpe dig og dit barn og familie. Lad dem hjælpe jer, det kan de bedst, når alle kortene er på bordet og din mand kan bedst støtte dig, når han kender sandheden. 

Jeg frygter hvad der kan ske hvis jeg fortæller ham det. Vi er af mellemøstlig baggrund og han blev gift med mig under den overbevisning at jeg var jomfru. At fortælle ham det kunne potentielt medføre at jeg mister ham og vores lille baby sin far. Jeg tror jeg kontakter socialrådgiveren inden mødet og siger om hun kan holde deres bekymringer på et generelt plan uden at nævne den specifikke hændelse.

Anmeld Citér

22. december 2015

esioul

Anonym skriver:

Jeg frygter hvad der kan ske hvis jeg fortæller ham det. Vi er af mellemøstlig baggrund og han blev gift med mig under den overbevisning at jeg var jomfru. At fortælle ham det kunne potentielt medføre at jeg mister ham og vores lille baby sin far. Jeg tror jeg kontakter socialrådgiveren inden mødet og siger om hun kan holde deres bekymringer på et generelt plan uden at nævne den specifikke hændelse.

Sikke en hemmelighed at børe rundt på 

kram og tanker. 

Anmeld Citér

22. december 2015

Sprit25

Anonym skriver:

Jeg burde holde min mund og jeg ved godt det er en kulturting.

Men det overgreb er jo ikke din skyld! Hvis han forlader dig grundet det, er han da en tissemyrer 

Anmeld Citér

22. december 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Uanset dine bevæggunde, så synes jeg, du skal bede dem undlade at nævne det. Såfremt din mand skal have besked om det en dag, skal det være fordi, du er parat til at sige det, og ikke fordi andre presser dig til det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.