Jeg var det man kalder sårbar gravid og jeg fik også tilbudt at være der så længe jeg havde behov for det. Jeg fik også mulighed for at komme derind når jeg ville selvom jeg ikke var nået i aktiv fødsel, og så havde jeg en jordemoder hos mig under hele fødslen. Jeg fik også ekstra jordemoder konsultationer og jeg takkede ja til det hele. Min jordemoder lavede en underretning til kommunen fordi jeg har flere alvorlige psykiatriske diagnoser, og jeg var super ked af det i første omgang, men det viste sig at blive en virkelig positiv oplevelse. Jeg fik et besøg af en socialrådgiver og min sundhedsplejeske før fødslen for at tale om mine forventninger. Jeg frygtede straks at de ville holde øje med mig og tage mit barn fra mig, men de var der udelukkende for at støtte op om mig så jeg kunne være den bedste mor for mit barn.
Jeg endte med at være indlagt med w i 3 dage, så ville jeg gerne hjem. Jeg fik talt hele fødslen igennem med min jordemoder og fik afsluttet indlæggelsen på en rigtig god måde. Sp kom dagen efter vi kom hjem, og det var så dejligt at tale det hele igennem igen så hurtigt og få nogle gode råd med på vejen. Hun kom 2 gange i ugen de første 14 dage, og jeg oplevede det på ingen måde som kontrol, kun omsorg for mig.
Det er hårdere at få et barn end man tror, jeg havde i hvert fald ikke forestillet mig at det ville blive så hårdt, og når man har lidt med psyken er der simpelthen bare så meget mere grund til at tage alle de forholdsregler man kan så man får den bedst mulige start.
Så jeg ville helt klart sige at du skal hive alle de tilbud til dig du kan. Måske får du ikke brug for det, men det er så meget bedre at hjælpen er klar frem for at der er en hel proces der skal startes.
Jeg kan lige indskyde at alle mine fordomme om underretning hos kommunen nu er forsvundet. De har været med på sidelinjen klar til at hjælpe, men nu hvor min søn er 4 måneder og det hele går som skal har de netop afsluttet vores sag. Så de er der kun så længe de vurderer at de kan tilbyde dig noget.
Anmeld
Citér