Små familier og julegaver?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.982 visninger
22 svar
25 synes godt om
9. november 2015

Anonym trådstarter

Hvad gør i andre med hensyn til små familier og julegaver til jeres børn? Min familie består af min mor og søster, som ikke giver gaver til nogen grundet deres økonomi. Og mandens familie består af hans forældre der giver 1 fin gave feks en monster high dukke til hvert barn. Og så er der jo os selv vi giver også en fin større gave til hvert barn. Men! Og under normale omstændigheder er jeg egentlig lidt imod at overforkæle sine børn. Men. Mine børn har jo så kun 1 pakke fra farmor, 1 fra os, og så 1 fra hinanden. Tre pakker at åbne. Vi overvejer at købe ekstra gaver så de har lidt mere at pakke op. Penge er ikke et problem. Vi er ikke fattige. Vores familie er bare uendelig lille. Ville i købe flere gaver eller blot lære børnene at vores familie altså er lille hvilket betyder få gaver under træet. ? Synes jeg står i dette dilemma hver jul. På den ene side har de slet ikke brug for alt det legetøj. Og på den anden side vil vi ikke ha de skal føle sig skuffede over et halvtomt træ juleaften bare fordi vi ingen mostre fætre onkler og oldeforældre har i familien. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2015

Klumpe-dumpe

Anonym skriver:

Hvad gør i andre med hensyn til små familier og julegaver til jeres børn? Min familie består af min mor og søster, som ikke giver gaver til nogen grundet deres økonomi. Og mandens familie består af hans forældre der giver 1 fin gave feks en monster high dukke til hvert barn. Og så er der jo os selv vi giver også en fin større gave til hvert barn. Men! Og under normale omstændigheder er jeg egentlig lidt imod at overforkæle sine børn. Men. Mine børn har jo så kun 1 pakke fra farmor, 1 fra os, og så 1 fra hinanden. Tre pakker at åbne. Vi overvejer at købe ekstra gaver så de har lidt mere at pakke op. Penge er ikke et problem. Vi er ikke fattige. Vores familie er bare uendelig lille. Ville i købe flere gaver eller blot lære børnene at vores familie altså er lille hvilket betyder få gaver under træet. ? Synes jeg står i dette dilemma hver jul. På den ene side har de slet ikke brug for alt det legetøj. Og på den anden side vil vi ikke ha de skal føle sig skuffede over et halvtomt træ juleaften bare fordi vi ingen mostre fætre onkler og oldeforældre har i familien. 

Her er vi også en lille familie. Min datter får gaver af mig, mormor og onkel. 

Jeg ville aldrig at hun kun, fik 3 pakker, så her køber jeg en del gaver til hende (det samme gør mormor) så hun kommer vel op på mellem 15-20 gaver juleaften. 

Om hun er forkælet, tja måske, men det er heldigvis mig der bestemmer det og det har på ingen måde gjort hende mindre taknemlig af den grund :) 

Anmeld Citér

9. november 2015

bøllen

Anonym skriver:

Altså her har vi faktisk en stor familie men gaverne er sparet væk i år  ( familiens ønske ) så her får mine unger en stor gave af os forældre i stedet. 

Anmeld Citér

9. november 2015

Englehår

Profilbillede for Englehår

Jeg ville, såfremt der selvfølgelig var råd til det, købe lidt ekstra gaver. Ikke nødvendigvis nogle store gaver, men flere små  

Anmeld Citér

9. november 2015

Anja82

AnjaHM skriver:

Jeg ville, såfremt der selvfølgelig var råd til det, købe lidt ekstra gaver. Ikke nødvendigvis nogle store gaver, men flere små  

Helt enig og måske samtidig noget praktisk såsom et par bukser, bluser, nattøj... Ting de alligevel skulle have, men på denne måde de det blot i gave... 

Anmeld Citér

9. november 2015

serinasmor

Vi har lidt det modsatte problem mht julegaver ...

Men jeg går ud fra at grunden til at de ikke mangler legetøj / har rigeligt er at de får dette på andre tidspunkter ... Så skru ned for dette og giv noget af det til jul ... Køb tøj de alligevel skulle have haft og pak det ind som julegaver ..

Jeg tror ikke på at børn bliver forkælede af mange julegaver med mindre at de også får alt hvad de peger på på alle andre tidspunkter  

Anmeld Citér

9. november 2015

helle85

Anonym skriver:

her har vi heller ikke så stor en familie, så vi har valgt at børnene få 2-3 gaver  (en der er lidt stor og 2 små ) hver i julegave an på hvad økonomien siger.

her har vi på min side 

min mor hun giver for omkring 150

min store bror og hans kærste (giver gave ind imellem, sidste år gjorde de ikke) 

min lille bror.

min mand har kun sin bror.

jeg kan huske hvordan det var som barn kun at få 1 eller 2 små gaver, også komme i skole og høre om alle de ting de andre havde fået, det var ikke sjovt, så der for har vi valgt denne løsning.

mig og min mand få over hoved ikke gaver (hverken til jul eller fødselsdag)

Anmeld Citér

9. november 2015

Klumpe-dumpe

helle85 skriver:

her har vi heller ikke så stor en familie, så vi har valgt at børnene få 2-3 gaver  (en der er lidt stor og 2 små ) hver i julegave an på hvad økonomien siger.

her har vi på min side 

min mor hun giver for omkring 150

min store bror og hans kærste (giver gave ind imellem, sidste år gjorde de ikke) 

min lille bror.

min mand har kun sin bror.

jeg kan huske hvordan det var som barn kun at få 1 eller 2 små gaver, også komme i skole og høre om alle de ting de andre havde fået, det var ikke sjovt, så der for har vi valgt denne løsning.

mig og min mand få over hoved ikke gaver (hverken til jul eller fødselsdag)

1. Det er netop det med skolen, der vil knuse mit hjerte, at min datter kun kan fortælle om 2-3 gaver.                
  2. Derfor får hun flere gaver af mig (og mormor) 

Anmeld Citér

9. november 2015

sne190810

Altså, nej jeg ville ikke købe mange/flere gaver for at barnet ville opnå en bestemt følelse (som jeg læser og forstår det) 

Jeg ville hellere sørge for at barnet fik de ting, i de enkelte gaver som bliver giver, som barnet virkelig havde ønsket sig. Kvalitet frem for kvantitet.. Jeg tænker man også lidt skal passe på med ikke at påbedutte sine børn, sine egne tanker og følelser omkring det ikke at få mange gaver. For netop, hvis barnet får den ene eller to ting de virkelig ønsker sig, så er det i hvert fald ikke MIN oplevelse at barnet tænker over om det så, udover, har fået 5-10 gaver mere. Det er nok mere os voksne, som tænker at det er synd, da vi netop sammenligner os med andre. 

Udover så, så bærer jeg nok også præg af, at være vokset op med,og gør selv en stor ting ud af at lære mine børn, at julen ikke handler om gaver - heller ikke juleaften, men den handler om hyggen, nærværet og ens familie. Syntes det er helt vildt sindsygt at læse om dem som bruge flere tusinde kr på gaver til enkelte børn. 

Anmeld Citér

9. november 2015

Carina:-)

Vi er så nogen af dem der bruger flere tusinde pr barn

Her i huset får man kun gaver til jul og fødseldag og de får også kun fra os og deres søskende så jeg går max amok .

Mine får så kun de 2 gange om året - altså til jul og til deres fødseldag og de er ikke mindre taknemmelige / glade bare fordi der er mange/dyre gaver under træet. 

Og vi formår også stadig at være nærværende og hygge os selv om vi bruger mange penge på gaver. 

Man må jo gøre som man føler for- der er ikke nogen regler for hvad der er rigtigt eller forkert. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.