Vi står i en situation, hvor vi ikke helt ved hvad vi kan tillade os at tænke eller sige højt.
Vi har to børn på 1 år og 3 år. Vi har to fuldtidsjob på 37 timer hver om ugen plus 2 timers transporttid om dagen til sammen.
Vi har kun et hold bedsteforældre (min mands forældre) og dem har vi en god kontakt til. De bor 45 minutters kørsel fra os. Vi besøger dem ca. 1-2 gange om måneden og ses ellers med dem til familiearrangementer. Derudover henter min svigermor børnene en fast dag hver 14. dag og er hjemme med dem i en times tid indtil en af os kommer hjem. Dette efter hendes ønske.
Nu er vi dog begyndt at undre os/irritere os over, at de ikke en eneste gang i de 3 år vi har haft den store, har kunne hjælpe os med noget "akut". Dvs. som ikke er planlagt i flere uger/måneder i forvejen. Den eneste gang de er trådt til, var da jeg fødte den lille.
Vi har indenfor en kort periode oplevet at få nej til:
- At blive hentet i lufthavnen efter en ferie, hvor vi landede om aftenen. De synes det var for besværligt for dem.
- At de kom herind til kaffe og kage og efterfølgende satte en af os af ved værkstedet hvor bilen stod. Det tager 30 min. i bil, men 2 timer med det offentlige.
- At tage børnene en dag i efterårsferien, hvor vi ikke havde anden pasningsmulighed og de selv havde ferie. Det ville de kun hvis vi selv kørte dem og hentede dem, hvilket ikke ville hænge sammen med vores jobs.
Det er blot den seneste måned, men i og med de kun er trådt til én gang på tre år, så har jeg mange flere eksempler.
Vi har spurgt dem om vi kunne droppe den faste hentedag hver 14. dag og de så måske kunne være mere fleksible ellers. Men det kan de ikke.
Vi har selvklart ikke fået børn for at få dem passet, men der hvor det ikke hænger sammen for os, er at de virkelig gerne vil være en stor del af ungernes liv. Vil gerne opdateres om deres liv hele tiden, have billeder osv., men så snart det bliver lidt besværligt for dem, så bakker de ud.
De kommer heller ikke til mad herinde, men vender den altid om og siger at vi da kan komme til dem.
De er begge to lige omkring de 60 år. Svigermor arbejder og svigerfar er arbejdsløs. De har deres hus til salg og vil gerne have at vi sætter en weekend af til at hjælpe dem med at flytte til den tid. Derudover har de tit småprojekter på huset, som de jo gerne vil have hjælp til og indtil videre er vi gladeligt mødt op med en hjælpende hånd.
Så.. vi føler ikke at tingene stemmer, men er i tvivl om, hvad man må sige/tænke/forvente.
Hvad tænker I?