Er det hårdt arbejde at være i institution?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.143 visninger
24 svar
15 synes godt om
4. november 2015

Sandratoft

Inspireret af andre tråde, vil jeg gerne høre jeres mening om det at være afsted i dagpleje, vuggestue og børnehave? 

Er det hårdt arbejde eller nyder børnene det? Sender i jeres børn afsted med god eller dårlig samvittighed? 

Jeg læser tit at det er synd for børnene at de skal afsted, da det kan sammenlignes med en voksens arbejdsdag. Ligeledes læser jeg lige så ofte at andres børn nyder at være der og ikke bliver påvirket af at være der 8-9-10 timer dagligt. 

Hvad tænker og hvad gør i?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2015

bøllen

Sandratoft skriver:

Inspireret af andre tråde, vil jeg gerne høre jeres mening om det at være afsted i dagpleje, vuggestue og børnehave? 

Er det hårdt arbejde eller nyder børnene det? Sender i jeres børn afsted med god eller dårlig samvittighed? 

Jeg læser tit at det er synd for børnene at de skal afsted, da det kan sammenlignes med en voksens arbejdsdag. Ligeledes læser jeg lige så ofte at andres børn nyder at være der og ikke bliver påvirket af at være der 8-9-10 timer dagligt. 

Nu har jeg arbejdet i børnehave , og forstår så udemærket at børn er trætte efter en dag afsted. Der er drøn på hele dagen og megen larm. Selvfølgelig nyder de fleste børn dette men jo syntes det er " hårdt arbejde " . Jeg ville ikke kunne sende mit barn afsted fra tidligt morgen til sent eftermiddag med god samvittighed . 

Anmeld Citér

4. november 2015

Carina:-)

Jeg synes det er hårdt arbejde

Jeg sender børn afsted af behov ikke af lyst og ingen af mine har været særlig begejstret for inst livet.

Men i kraft at vi begge er i arb er det uundgåeligt at de ikke skal afsted overhovedet. 

Det er ikke fordi de har gået i dårlige inst Absolut ikke - Men fordi de lige som jeg sætter mere pris på at være sammen med sin familie frem for "fremmede" hele dagen

Her stræber jeg efter max 30 timer om ugen og  13 ugers fri om året.( de følger skoleferien)

Og ligger tit mærke til børn der står og kigger efter når lågen går op om det nu er deres forældre og spørger om jeg ved hvornår deres mor/ far kommer - Så nej ville aldrig kunne sende dem afsted mere end max 30 timer om ugen Men ikke alle er så privliligerede selv at kunne tilrettelægge deres arbejdsdag. 

Men ja med de normeneringer der efterhånden er i inst er det ikke optimalt at børn overhovedet er afsted og jeg tager hatten af for at der overhovedet er nogen mennesker der kan holde ud at arbejde fuldtid under de forhold der efterhånden er . Men ja i vores inst er de absolut dygtige ,nærværende og jeg er 100% tryg ved at overgive dem mine børn - Men det ændrer ikke på at jeg stadig synes forældrene er bedst i sær de første 3-4 år . 

Anmeld Citér

4. november 2015

Babilooo

Jeg har to drenge som henholdsvis går i vuggestue og børnehave i en integreret instituation. 

De er superglade for at være afsted... De fleste gang når jeg beslutter mig for at hente tidlig (og har muligheden) og kommer kl. 14 se de lidt irriterede ud over at blive hentet når de nu lige var igang med en sjov leg. 

Det er en god institution, med mange aktiviteter: kunstuge, ture til legepladser, biblioteker og parker/skove. Det er da tydeligt at når de bliver hentet på en dag hvor der har være fart over feltet skal de have noget hurtigt mad og tidligt i seng. Men jeg synes at de er "brugt" på en god måde. Jeg vil nok sammenligne det med arbejdslivet. Hvis man er i en dårlig institution med dårlige værdier, stemning, kommunikation osv. så er det nogle hårde vilkår. Men hvis man er i en god institution med godt personale og kultur så svarer det til at have et godt arbejde - man bliver brugt i løbet af dagen fordi man har lavet nogle spændende opgaver (aktiviteter) sammen med nogle søde chefer (pædagoger) og kollegaer (legekammarater). Jeg vil gerne være sammen med mine børn, men har bestemt ikke dårlig samvittighed over at sende dem afsted. Jeg ved at de også derfra kommer beriget hjem. Når der har været ferie kan jeg se at de har savnet stedet og deres venner. Jeg synes faktisk ikke at jeg kan mærke omsorgsmangel pga. en lavere nominering. 

Det er meget sjælden (læs: næsten aldrig) at de bare gerne vil hjem og har fået nok af institutionen. Ofte når dette er tilfældet bliver de syge om natten eller dagen efter - således at der altså har været noget under optræk. 

Anmeld Citér

4. november 2015

FruStolpe

Sandratoft skriver:

Selvfølgelig er det hårdt. 

Og jeg høre til kategorien af forældre som hader at sende poderne afsted. Så når jeg har fri, så har de også fri

Det er muligt at de hygger sig og er glade for at være der, men det gør det ikke mindre hårdt.  Jeg er også glad for mit arbejde,  men derfor har jeg brug for at holde fri indimellem alligevel. Det samme gælder ungerne. 

Vi er desuden så priviligerede at de afleveres kl 8 og hentes inden kl 15 hver eneste dag. Men alligevel 

Anmeld Citér

4. november 2015

Benjamins'mor

Sandratoft skriver:

Nu går mine børn i hhv. børnehave og vuggestue. Men har ikke som sådan dårlig samvittighed, jeg ved begge børn hygger sig med deres venner og får leget godt igennem mv. De elsker at være afsted. 

Da min søn gik i dagpleje havde jeg nu heller ikke dårlig samvittighed. 

Lige nu er jeg dog sygemeldt, så de bliver først afleveret mellem 8.30-9 og som regel hentet kl. 15. Så ikke vildt lange dage.

Anmeld Citér

4. november 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg har på ingen måde dårlig samvittighed over at sende min datter i vuggestue 7 timer om dagen. Jeg er tryg ved at aflevere hende hos de dygtige pædagoger der er, og jeg ved at hun elsker at være der. Hvis hun skulle have en dårlig dag er det enten fordi hun har sovet dårligt om natten eller ikke får sovet nok om dagen. - Eller hun er ved at blive syg. 
Men det er først her fornyligt at hun er holdt op med konsekvent at græde så snart jeg kommer for at hente hende. 

Men jeg er ikke i tvivl om at det er hårdt at være afsted alligevel. Hun er ofte drøntræt når vi kommer hjem, og trænger til at hænge på mor inden aftensmaden. Der var en anden som beskrev det ret godt, synes jeg. Ligesom på en arbejdsplads, hvis der er et godt miljø og man er glad for sine kolleger (legekammerater) så er man brugt men glad når man kommer hjem. Hvis det er et dårligt miljø og man måske mistrives en lille smule så er man bare udkørt når man kommer hjem.

Anmeld Citér

4. november 2015

JH12

Lige pt har jeg barsel, så min datter får rimelig korte dage ca 8:30-13:30

de dage hun måske er der længere så er det hendes eget ønske.. 

Hun ELSKER hendes børnehave, og denne her uge hvor hun er syg, spørger hun hver eneste dag om hun ikke godt må komme afsted idag..

Når jeg arbejder har hun stort set altid fri når jeg har, fordi jeg så arbejder hver anden weekend. Men jeg arbejder 30 timer, har ca 30 min. Kørsel i alt om dagen, og hun bliver hentet lige så snart jeg har fri. Desværre har hun der nogle lange dage, men far og jeg gør vores bedste for at hente tidligt og ellers har farmor ofte hentet ❤️

Anmeld Citér

4. november 2015

Happiness

Det er møg hårdt for dem. Lige gyldigt miljø... Og selv om de er glade og elsker deres institution, de voksne og legekameraterne, så er det stadigvæk hårdt for dem! Selvf. kan det have noget at sige, og det vil da være hårdere, hvis man ikke trives.

Min søn kan godt synes det er surt, når jeg kommer kl 13 og henter ham den ene dag. Men det er fordi han er midt i en rigtig god leg. Men han kan også være ked af at jeg henter ham kl 16 midt i den gode leg... Ligeså vel som han løber mig i møde med et kæmpe grin kl 13 og kl 16 Så ofte handler det ikke om de trives, eller ikke synes det er hårdt. Det handler om hvor de er lige dér hvor mor eller far træder ind af døren. 

Mine børn bliver hentet kl 13.-13.30 to-tre gange om ugen. De bliver afleveret mellem 8 og 9. Desværre har de også 2 lange dage til 16.30. Der bliver de dog først afleveret kl 9, men det er stadig en lang dag. Men pga arb. er det bare sådan virkeligheden ser ud. Ville ønske jeg kunne hente dem kl 13 hver dag. Jeg får bare mere ud af dem de dage. Og det er en fornøjelse at have dem med i madlavningen, fordi de er mere friske og kan overskue de krav der er i situationen. Det kan de ikke, når jeg henter 16.30.

Så mine børn har samme fritider  som mig Eller far, de dage hvor jeg skal lukke eller har en senere dag i "min" vuggestue  

Jeg ser også børnene fra den anden side, da jeg selv er pædagog, så ser at selv om børnene bare har en smadder god dag, så er der mange lyde, indtryk, læring, og så de er bare omkring rigtig mange andre børn og voksne som de også skal forholde sig til. 

Så jo de kan godt nyde at være i institution, men mange spørger alligevel efter hvornår de bliver hentet, op til flere gange på en dag. 

Anmeld Citér

4. november 2015

SandraXOXO

Jeg ved mine unger synes det er hårdt, og de glæder sig altid til weekend og ferier. De har altid fri når vi har fri og på det punkt nyder vi alle sammen godt af at vi forældre stadig går i skole. Men ja, de kan godt lide at gå i inst, og jeg kan godt lide at gå i skole, men jeg elsker fridagene og det samme gør de. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.