Førtidspension?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. september 2009

Bondepigen

Pernilleh skriver:

1000 tak,det er sødt af dig
Jeg håber lidt det taler til min fordel at jeg aldrig har været på arbejdsmarkedet og ingen uddannelse har.Og så har jeg gået til psykolog over 3 omgange,uden den store effekt

Det lyder som mig.

Jeg har forsøgt, at få kommunen til at forstå jeg skal have førtidspension igennem 13 år nu....

Det er kommunen suverænt der afgør det. Man skal have en diagnose først og fremmest, og derefter skal man i diverse arbejdsprøvninger (og det kan man risikere, at man bare skal blive ved og ved og ved med). Hvis du kan magte at blive arbejdsprøvet, så er det med at gøre det, ellers sker der i hvert fald ikke en skid.

Jeg er blevet arbejdsprøvet en million gange, men da jeg har socialfobi, går det altid i hårdknude for mig, så jeg ikke magter at møde op... Er godt nok ikke nemt, når man som jeg har socialfobi, for de siger at jeg SKAL være der for at kunne vurdere om jeg har brug for pension, og det er jo ikke nemt når man ikke KAN...

Jeg har endda en psykologvurdering, som er til min fordel, men kommunen vender og drejer hvert ord, så det bliver til deres fordel. Så jeg føler desværre det er en håbløs kamp, og jeg har konstant en sort sky hængende over hovedet, af angst for om de nu vil sende mig ud i noget... Har aldrig ro indeni, og har virkelig brug for at få den pension, så jeg kan få noget fred i mit sind.

De vil gøre alt for, at jeg ikke får pension, da det så vidt jeg har forstået er kommunen, der skal udbetale pension, mens det er staten der betaler kontanthjælpen....

Men der er meget forskel på kommuner, så hvem ved.... Håber det snart må lykkes...osse for dig!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2009

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh
bondepigen skriver:

Det lyder som mig.

Jeg har forsøgt, at få kommunen til at forstå jeg skal have førtidspension igennem 13 år nu....

Det er kommunen suverænt der afgør det. Man skal have en diagnose først og fremmest, og derefter skal man i diverse arbejdsprøvninger (og det kan man risikere, at man bare skal blive ved og ved og ved med). Hvis du kan magte at blive arbejdsprøvet, så er det med at gøre det, ellers sker der i hvert fald ikke en skid.

Jeg er blevet arbejdsprøvet en million gange, men da jeg har socialfobi, går det altid i hårdknude for mig, så jeg ikke magter at møde op... Er godt nok ikke nemt, når man som jeg har socialfobi, for de siger at jeg SKAL være der for at kunne vurdere om jeg har brug for pension, og det er jo ikke nemt når man ikke KAN...

Jeg har endda en psykologvurdering, som er til min fordel, men kommunen vender og drejer hvert ord, så det bliver til deres fordel. Så jeg føler desværre det er en håbløs kamp, og jeg har konstant en sort sky hængende over hovedet, af angst for om de nu vil sende mig ud i noget... Har aldrig ro indeni, og har virkelig brug for at få den pension, så jeg kan få noget fred i mit sind.

De vil gøre alt for, at jeg ikke får pension, da det så vidt jeg har forstået er kommunen, der skal udbetale pension, mens det er staten der betaler kontanthjælpen....

Men der er meget forskel på kommuner, så hvem ved.... Håber det snart må lykkes...osse for dig!!!

Hold da op,sikke noget svineri!!!Jeg kan bare blive SÅ gal over de s.... ansatte som sidder der og faktisk ødelægger folks liv.Det er da logisk at folk med socialfobi IKKE kan møde op som andre mennesker...åh,søde,det gør mig virkelig så ondt at høre,det må være frygteligtHvis du har brug for at snakke eller bare læsse af,så må du endelig kontakte mig.Jeg kender en smule til det,da jeg har lidt af angst i mange år,i mere eller mindre grad.Da det var allerværst kunne jeg ikke bevæge mig udenfor en dør uden min mand,og selv da havde jeg da sindssygt dårligt indtil jeg kom hjem igen.

Jeg synes næsten det værste er alle de folk som har fået tildelt førtidspension,som måske ikke burde have det.Min mand er sælger og kommer i mange hjem,og han kan da fortælle om mange,som åbentlyst intet fejler,men som alligevel er på både det ene og det andet.Det gør mig virkelig gal,at folk som dig og mig,som har brug for det,skal kæmpe sådan.

Nå,rigtig god nat til dig(og alle andre selvfølgelig)

Anmeld

21. september 2009

ekzunz

Pernilleh skriver:

Jeg synes næsten det værste er alle de folk som har fået tildelt førtidspension,som måske ikke burde have det.Min mand er sælger og kommer i mange hjem,og han kan da fortælle om mange,som åbentlyst intet fejler,men som alligevel er på både det ene og det andet.Det gør mig virkelig gal,at folk som dig og mig,som har brug for det,skal kæmpe sådan.

Jeg bliver lige nødt til at spørge dig hvordan din mand kan se på folk at de intet fejler? Får man et stempel i panden når man lider af ADHD eller socialfobi?
Jeg bliver bare lidt stødt! Jeg betvivler slet ikke jeres ret og grund til at ønske førtidspension på grund af psykiske lidelser, men så må du da også være åben for at der også er andre som får førtidspension af samme grund! Og selv om din mand kommer i deres hjem, så er det jo ikke sikkert de fortæller ham hele historien.

Og grunden til at jeg overhovedet kigger med her, er at jeg er papmor til en pige på 20 som er ved at få tilkendt førtidspension pga. ADHD.

Anmeld

21. september 2009

Bondepigen

Pernilleh skriver:

Hold da op,sikke noget svineri!!!Jeg kan bare blive SÅ gal over de s.... ansatte som sidder der og faktisk ødelægger folks liv.Det er da logisk at folk med socialfobi IKKE kan møde op som andre mennesker...åh,søde,det gør mig virkelig så ondt at høre,det må være frygteligtHvis du har brug for at snakke eller bare læsse af,så må du endelig kontakte mig.Jeg kender en smule til det,da jeg har lidt af angst i mange år,i mere eller mindre grad.Da det var allerværst kunne jeg ikke bevæge mig udenfor en dør uden min mand,og selv da havde jeg da sindssygt dårligt indtil jeg kom hjem igen.

Nå,rigtig god nat til dig(og alle andre selvfølgelig)

Tak...og jeg er SÅ enig i det du skriver. De er ikke altid helt fair!!! Desværre.

Anmeld

21. september 2009

Bondepigen

Znuzke skriver:

Jeg bliver lige nødt til at spørge dig hvordan din mand kan se på folk at de intet fejler? Får man et stempel i panden når man lider af ADHD eller socialfobi?
Jeg bliver bare lidt stødt! Jeg betvivler slet ikke jeres ret og grund til at ønske førtidspension på grund af psykiske lidelser, men så må du da også være åben for at der også er andre som får førtidspension af samme grund! Og selv om din mand kommer i deres hjem, så er det jo ikke sikkert de fortæller ham hele historien.

Og grunden til at jeg overhovedet kigger med her, er at jeg er papmor til en pige på 20 som er ved at få tilkendt førtidspension pga. ADHD.

Det er jeg så osse enig i, for det er da ikke alle som tror på én, når man siger man har socialfobi. Men jeg er ret god til at skjule det, selv om jeg er helt ødelagt indeni....

Anmeld

21. september 2009

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh
Znuzke skriver:

Jamen,det har du ret i,og det er bestemt ikke for at støde nogen,men han kommer ind til mange,hvor det er meget tydeligt at det er pga. f.eks alkohol eller andre ting der gør at de er på førtidspension,og det siger de så også selv mange af dem.
DET synes jeg ikke er helt fair...men jeg ved selvfølgelig godt at der er forskel på alle,indimellem føler jeg bare det er så uretfærdigt.

Anmeld

15. juni 2010

2721

Hej

Faldt lige over dette indlæg. Ved det er lidt gammelt og måske du allerede er godt på vej i systemet.

Jeg fik tilkendt førtidspension for snart 3 år siden.

Lidt historie : jeg har siden jeg var 16 år været inde og ude af behandling grundet psykiske problemer, har dog fuldt ført uddannelse m. m. Jeg fik diagnosen atypisk borderline, da de ikke kunne finde en mere passende "kasse" end den. efter jeg et år havde været i behandling i distrikt psykiatrien, begyndte de at snakke om at førtidspension nok var vejen frem for mig, så jeg har faktisk aldrig kæmpet for den, det gik ret smertefrit, men var på en måde aldrig rigtig min beslutning at få den. Det hele blev ligesom bare klaret for mig, psykiateren i distriktpsykiatrien anbefalde det, ligesom min distriktsygeplejeske, psykolog og støttekontaktperson. det har givet mig en masse ro og har det meget meget bedre den dag i dag. Men inden jeg nåede distriktpsykiatrien havde jeg en masse fejlede projekter bag mig. kommunen havde flere gange sendt mig ud i forskellige forsøg, hvor jeg så var kørt helt ned og måtte samles op igen og derefter når jeg så havde fået det nogenlunde blev jeg sendt afsted igen. Det var et af de agumenter der blev brugt for at jeg ikke skulle i arbejdes prøvning. Ved godt desværre at det langt fra er så nemt for de fleste, men nogen gange findes der nogen derude der godt kan se man ikke kan mere. det vigtige er bare at finde nogle professionelle der vil støtte dig i dit ønske om pension.

Ps. Der er ingen der sådan lige kan se på mig at jeg er syg. For mig har roen været skøn, men håber stadig jeg kan komme ud på arbejdesmarket da jeg langt fra sys det er en ønskeværdig situation at være førtidspensionist.

håber dit ønske blir opfyldt.

Anmeld

15. juni 2010

Sofia

Kravene for førtidspension følger af lov om social pension § 16. Mener du skal være mellem 18-65 år, have en varigt nedsat arbejdsevne samt være ude af stand til på noget tidspunkt i dit liv at blive selvforsørgende.. En sag om førtidspension bliver typisk startet ved at en borger selv henvender sig til kommunen, eller ved at man i en længere periode har været på sygedagpenge eller kontanthjælp, og kommunen så selv går ind og overvejer om førtidspension kan blive aktuelt.. Held og lykke med det hele! 

Anmeld

15. juni 2010

2721

Sofia skriver:

Kravene for førtidspension følger af lov om social pension § 16. Mener du skal være mellem 18-65 år, have en varigt nedsat arbejdsevne samt være ude af stand til på noget tidspunkt i dit liv at blive selvforsørgende.. En sag om førtidspension bliver typisk startet ved at en borger selv henvender sig til kommunen, eller ved at man i en længere periode har været på sygedagpenge eller kontanthjælp, og kommunen så selv går ind og overvejer om førtidspension kan blive aktuelt.. Held og lykke med det hele! 

Man behøver ikke at være udeafstand til på noget tidspunkt at kunne forsørge sig selv. Man skal bare være det her og nu og det næste laaange stykketid. Man kan nemlig til enhver tid stoppe som førtidspensionist, man kan også starte på uddannelse m. m. hvis bare man aftaler det med kommunen

Anmeld

15. juni 2010

Mira0911

Vil lige sige, at det kan tage mange år mht pension... jeg kender en som virkelig har kæmpet, tæt på 10 år... Det var så noget med at h*n blev væk fra de forskellige arbejds prøvninger der skal gennemføres...

Kommuner er aldrig glad for at betale penge ud fra kassen, men gerne modtage i kassen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.