Er det dumt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.128 visninger
15 svar
0 synes godt om
20. oktober 2015

Anonym trådstarter

Hej søde Baby brugere!

Jeg har valgt at være anonym herinde, da jeg kender en del der bruger sitet, og ikke ønsker at blive genkendt

Kæresten og jeg har gennem et stykke tid gået og snakket frem og tilbage om PB - vi er begge skruk, meget, men kæresten mere end jeg selv. Min kæreste er 25+, og jeg selv er 25-.
Jeg har i den seneste tid kunne mærke på min kæreste at han mere eller mindre er ved at miste forstanden, han kan slet ikke tænke på andet, og ønsker det SÅ brændende!
Vi er begge studerende, jeg på en HF, og han på en videregående uddannelse. Jeg er færdig med HF til næste år (juni 2016) og min kæreste er færdig om 1½ år (juni 2017). Jeg skulle meget gerne starte på en videregående uddannelse september 2016, og jeg har nu overvejet om vi måske skal tage hul på PB når jeg har fået svar på om jeg er optaget på min videregående uddannelse.
Hvis det forløber nogenlunde ligetil med at blive gravid, så er jeg jo realistisk set et lille års tid inde i uddannelsen til den tid hvor jeg skal på barsel, og min kæreste vil næsten være færdig med sit studie 

Ville det være dumt? Det ene sted hører man hvor fantastisk det er at få børn under uddannelse, man er mere fleksibel, man har mere overskud, det er en fordel når man kommer på arbejdsmarkedet osv osv... Andre steder hører man hvor dumt det er, fordi økonomien er lidt slatten, man får ikke det fulde udbytte ud af sit studie osv.
Jeg selv vil faktisk gerne have mit første barn i min studietid, og så venter med nr. 2 til jeg er færdig. Men jeg er bange for at jeg måske ikke er realistisk omkring det, jeg har jo af gode grunde ingen erfaring med det..

Hvad vil I mene? Dumt, smart, noget helt tredje? Jeg er lidt i vildrede

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2015

JC2014

Profilbillede for JC2014

Jeg har selv valgt at få barn på studiet. Jeg er gravid (3 måneder henne), og er netop startet på en videregående uddannelse her den 1. september. Jeg blev student her i år. Er selv i start 20'erne og min mand er 28, og har et fast arbejde. Vi valgte at vente til at han havde haft det i noget tid, og til at jeg kunne nå at få min studentereksamen. Personligt tænker jeg at det er lettere at vende tilbage til en videregående uddannelse efter en barsel, end en HF. Den er jo ikke på samme måde delt op i semestre eller moduler, og du kan ikke slippe det på samme måde, og fortsætte hvor du slap bagefter. 

Jeg tror at det er hvad man gør det til at få barn på studiet. Økonomien er jo strammere i en periode, men der er børnene jo som regel så små, at de ikke går op i mærketøj og sådan nogle ting. Til gengæld er det ofte mere fleksibelt. Vi har dog hovedsageligt valgt det fordi at vi vildt gerne ville have børn, og som det er nu, synes vi at rammerne til det er super fine. 

Anmeld Citér

20. oktober 2015

MrsB

Vi har fået en dreng 2012, og en lillesøster 2014. Begge mens jeg, (mor) var / er under studie. 

Far er udlært og har haft vikar job, og fast job i denne periode. 

Jeg fortryder ikke at vi har fået børn mens jeg studerer, men jeg er glad for at min mand har haft en lønnet indkomst. Men økonomisk handler det jo også om hvor hårdt man sætter sig, og hvad man har af forbrug - for vi kunne sagten leve med færre penge, men det har været rart med det ekstra at gøre godt med. 

Tidsmæssigt har det været fantastisk, 1 års barsel, ingen sur chef der forventer at man kommer tilbage efter 6 mdr eller sådan noget, nemt at holde fri på sygedage, og fleksibilitet. Dog er mit studie så udskudt med henholdsvis 1 år pr. barsel. Det skal man også tænke på.

Men i bund og grund, ville jeg ikke bytte. Har haft det super med de forhold vi har haft og har nu.  

Anmeld Citér

20. oktober 2015

Anonym trådstarter

Tusind tak for svar! Det lyder jo positivt alt taget i betragtning 

Hvordan synes I så at arbejdsbyrden derhjemme ifht studiet har stemt overens med en lille én? 

Anmeld Citér

20. oktober 2015

serinasmor

Anonym skriver:

Tusind tak for svar! Det lyder jo positivt alt taget i betragtning 

Hvordan synes I så at arbejdsbyrden derhjemme ifht studiet har stemt overens med en lille én? 

Det kommer jo an på dit studie  

Nogle studier har meget gruppearbejde og er projektorienteret ... Det er ikke de mest børnevenlige ... Mest pga presset fra gruppen om at være til stede til ud på natten op til deadlines ...

Nogle studier har mere selvstudier - og der kan du bedre planlægge dig ud af det .. læse til kl 3 og så igen efter kl 20 fx ... Studere de tunge bøger derhjemme når junior nu alligevel har skoldkopper ... 

Anmeld Citér

20. oktober 2015

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Børn under studiet er super fint i forhold til fleksibilitet osv. 

Hvis det var mig, ville jeg dog nok vente til jeg var lidt længere i studiet. Mest for at jeg vidste, at jeg var godt inde i stoffet og studiemiljøet, og at jeg havde mulighed for at være med i det sociale, der er i starten af studiet. Det er ofte her, man danner relationer osv. Det ville jeg ikke gå glip af.

Anmeld Citér

21. oktober 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg ville uden tvivl gøre det som I snakker om. Det er faktisk også mine planer for nr 2 en gang

Jeg blev gravid med min første mens jeg gik på hf og måtte sygemeldes 3 mdr før eksamen pga en hård graviditet. Det betyder at jeg er nødt til at tage en masse fag helt forfra fordi jeg ikke har fået eksamenerne.

Anmeld Citér

21. oktober 2015

Moar2011

Jeg fik også mit barn under studie. jeg havde bestået handelskolen og skulle nu videre i elev tiden, jeg havde ca et år tilbage da jeg går på barsel, og synes nu det har været super skønt at gå på barsel under uddannelse, 1 man vidste hvad man skulle igang med efter barselen, det vil sige man behøvede ikke at stresset i ens barsel for at finde job. hvilket du nok skulle hvis du ventet til efter uddannelsen. 

selvom pengene var lidt små, manglede mit barn intet 

Anmeld Citér

21. oktober 2015

Pige91

Min mening til det spørgsmål er, at man skal få børn når man ikke kan vente. Ingen tidspunkter er "perfekte", man vil altid kunne finde en grund til at vente, men jeg synes vores samfund i dag er alt for firkantet med det, med at få børn. Det der med at man skal have hus, bil, uddannelse, fast job osv inden man kan begynde at overveje børn er jo bare ikke realistisk for alle. F.eks er jeg selv 24 og har ikke nogen uddannelse endnu, fordi jeg ikke har vidst hvad jeg ville. Jeg er nu gravid (fordi min største prioritet i livet er, at nyde mine børn så længe så muligt og være ung når de er unge). Men vi er forskellige. Andre vil gerne have alt det andet på plads først. Men uanset hvad man vælger, så får man det til at fungere. Det er i hvert fald min overbevisning - sagt kort: Man fortryder aldrig de børn man får, kun dem man ikke får  så hvis det føles rigtigt og i ikke kan vente med pb, så spring ud i det. Selvfølgelig er det ikke dumt, du kan da sagtens tage en uddannelse (eller færdiggøre en igsngværende) også når du er blevet mor. 

Anmeld Citér

21. oktober 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
serinasmor skriver:

Det kommer jo an på dit studie  

Nogle studier har meget gruppearbejde og er projektorienteret ... Det er ikke de mest børnevenlige ... Mest pga presset fra gruppen om at være til stede til ud på natten op til deadlines ...

Nogle studier har mere selvstudier - og der kan du bedre planlægge dig ud af det .. læse til kl 3 og så igen efter kl 20 fx ... Studere de tunge bøger derhjemme når junior nu alligevel har skoldkopper ... 

Meget enig.

Det kommer SÅ meget an på studiet!

Jeg blev uddannet og så fødte jeg nogle måneder efter, men jeg vidste, at jeg skulle læse videre...

Jeg studerer nu på et studie, som IKKE er børnevenligt. Der er en masse faktorer, som gør at det ikke er det. 

Nogle dage er jeg senere hjem end min mand er, som har fuldtidsarbejde...

På min daværende uddannelse ville det have været nemt at have et barn ved siden af....

Til TS:

Så min pointe er, at det kommer HELT an på studiet! 

Mht. økonomien, så kan man jo godt få det til at løbe rundt. Det gør mange. Men man kan sagtens sidde stramt i det  

Jeg synes, I skal gøre det, som I føler er det rigtige...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.