Hjælp søges AKUT til jobsamtale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.648 visninger
13 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. september 2015

Anonym trådstarter

Jeg blev ringet op og spurgt om jeg kan komme til samtale i morgen - så jeg føler mig totalt uforberedt og taget på sengen! Det er min første jobsamtale og jeg er nyuddannet og har lige været på barsel og er ved at panikke lidt over om jeg bare gør mig selv totalt til grin i morgen.

Hvad skal man med en case? Det siger de til mange af de stillinger jeg har søgt, at man får et bestemt stykke tid til at løse en case.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2015

serinasmor

Jeg blev ringet op og spurgt om jeg kan komme til samtale i morgen - så jeg føler mig totalt uforberedt og taget på sengen! Det er min første jobsamtale og jeg er nyuddannet og har lige været på barsel og er ved at panikke lidt over om jeg bare gør mig selv totalt til grin i morgen.

Hvad skal man med en case? Det siger de til mange af de stillinger jeg har søgt, at man får et bestemt stykke tid til at løse en case.

rolig nu ... Der er jo en grund til de har valgt at indkalde dig  

Casen skal du vel give et bud på hvordan du løser ... Men uden branche og nogen form for job beskrivelse er det lidt svært for os at skyde på hvad den kunne gå ud på  

Mit bud er i hvert fald at der kan være cases både som sygeplejerske, sælger, kommunikatør , copywrighter , grafiker, advokat og revisor - men det vil være stor forskel på hvad problemstillingen er og hvordan en mulig løsning kunne se ud  

Vær dig selv - den bedst tænkelige udgave 

Og rigtigt meget held og lykke  

Anmeld Citér

28. september 2015

Cvbn

Har du ikke haft cases under uddannelsen?

en case er, at du får en problemstilling, som du så giver et bud på hvordan du ville løse. 

Fx som lærer; "Lille Gurli har svært ved matematik og derfor gider hun ikke lave noget i timerne". Og så kommer man med et bud på, hvordan man ville håndtere sagen...

Anmeld Citér

28. september 2015

Anonym trådstarter

Cvbn skriver:

Har du ikke haft cases under uddannelsen?

en case er, at du får en problemstilling, som du så giver et bud på hvordan du ville løse. 

Fx som lærer; "Lille Gurli har svært ved matematik og derfor gider hun ikke lave noget i timerne". Og så kommer man med et bud på, hvordan man ville håndtere sagen...

Jo det har jeg. Men jobopslaget er lidt diffust omkring hvad det egentlig er man skal lave, så tænker mere om det er fagligt eller personligt det man skal svare på i en case. Og jeg har 15 minutters forberedelsestid, men hvad nu hvis jeg ikke kan svare?

Anmeld Citér

28. september 2015

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

rolig nu ... Der er jo en grund til de har valgt at indkalde dig  

Casen skal du vel give et bud på hvordan du løser ... Men uden branche og nogen form for job beskrivelse er det lidt svært for os at skyde på hvad den kunne gå ud på  

Mit bud er i hvert fald at der kan være cases både som sygeplejerske, sælger, kommunikatør , copywrighter , grafiker, advokat og revisor - men det vil være stor forskel på hvad problemstillingen er og hvordan en mulig løsning kunne se ud  

Vær dig selv - den bedst tænkelige udgave 

Og rigtigt meget held og lykke  

Altså det er en lidt tovholderagtig stilling, hvor jeg er ret meget i tvivl om præcis hvad man skal. Jeg tror jeg vil kunne lære det hele, men jeg ved jo ikke om jeg KAN svare pt. 

Bliver også i tvivl om jeg virker bedre end jeg er i ansøgningen, hvad nu hvis jeg intet ved? så jeg tænker selvfølgelig også at jeg rigtigt gerne ville have haft bare en enkelt dag til at tænke mig om inden jeg skal af sted.

Det er nemlig ikke en stilling sådan 100% indenfor mit fag, så derfor er jeg meget i tvivl om jeg kan 

Men der er vel ikke andet at gøre end at indrømme jeg ikke kan, hvis det er sådan jeg føler og så ellers bare tage det med så oprejst pande som muligt..

Anmeld Citér

28. september 2015

nemisis

Profilbillede for nemisis
Anonym skriver:

Altså det er en lidt tovholderagtig stilling, hvor jeg er ret meget i tvivl om præcis hvad man skal. Jeg tror jeg vil kunne lære det hele, men jeg ved jo ikke om jeg KAN svare pt. 

Bliver også i tvivl om jeg virker bedre end jeg er i ansøgningen, hvad nu hvis jeg intet ved? så jeg tænker selvfølgelig også at jeg rigtigt gerne ville have haft bare en enkelt dag til at tænke mig om inden jeg skal af sted.

Det er nemlig ikke en stilling sådan 100% indenfor mit fag, så derfor er jeg meget i tvivl om jeg kan 

Men der er vel ikke andet at gøre end at indrømme jeg ikke kan, hvis det er sådan jeg føler og så ellers bare tage det med så oprejst pande som muligt..

Der er sjældent et bestemt 'svar' på en case, men man bruger den til at se hvordan du vil gå til en bestemt problemstilling. Ved du ikke præcis hvad du vil gøre, vil du vel søge relevant viden, sparre med mere erfarne kollegaer mv? Det er jo også en måde at håndtere situationen på, og således også et svar på en case...kan du følge mig?

Anmeld Citér

28. september 2015

serinasmor

Anonym skriver:

Ro på  

De havde ikke kaldt dig til samtale hvis du ikke kunne udfylde stillingen  

Det skal nok gå helt fint ...

Desuden er de jo klar over at du er nyuddannet - og ser det med største sandsynlighed som en fordel at du ikke er blevet præget af en anden virksomhed ...

Opgaven/problemstillingen vil ligge indenfor stillingens typiske arbejdsområde .. Og opgaven vil jo også vise dig om det er noget DU har lyst til at arbejde med  

Anmeld Citér

28. september 2015

Minutes

Anonym skriver:

Jeg er også nyuddannet, har været til en del jobsamtaler og er også blevet tilbudt en del jobs. 

Min erfaring i den slags situationer er, at det er RIGTIG vigtigt, ikke at sige, at du ikke kan / ikke ved det. Det er meget bedre at svare forkert (altså, det afhænger garanteret 100 % af, hvilket job det drejer sig om. Det gælder garanteret ikke for f.eks. læger ).

Men hvis jeg bliver spurgt om noget, jeg ikke kan svare på umiddelbart, har jeg god erfaring med at tænke højt, og sige noget ala "hm, jeg tænker, at det ville være godt at gøre sådan og sådan, pga. sådan og sådan". Altså starte ud med noget - måske bare et gæt. Så er det tit, at intervieweren hjælper en i den rigtige retning. 

Jeg har i øvrigt lagt mærke til, at jeg til de samtaler, hvor jeg ikke fik jobbet i højere grad var usikker og gav udtryk for, at jeg var i tvivl. Og til de samtaler, hvor jeg efterfølgende fik jobbet "spillede" jeg i højere grad selvsikker - også selvom jeg måske var i tvivl og givetvis også svarede forkert. 

Anmeld Citér

28. september 2015

Cvbn

Som udgangspunkt skal du ikke sådan tænke rigtig/forkert i forhold til at løse en case. Bare svar frit fra leveren, hvad du kunne forestille dig, at du ville gøre.

Anmeld Citér

29. september 2015

serinasmor

Anonym skriver:

Hvordan gik det ? 

Og hvad gik din case ud på ? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.