Råd til at få det første barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.035 visninger
22 svar
55 synes godt om
10. september 2015

Greger880

hej med jer

mig og min kæreste snakker meget om at få vires første barn

vi er begge 20 år og hun er færdig på social- og sundheds assistenten til november.. Jeg selv er uddannet social og sundhedshjælper og har rene løse timer (og derunder på dagpenge).

Jeg vil gerne tage en HF og så ende som pædagog, men kan jo tage pødagogpakken, så jeg stadig har tid  til at arbejde ved siden af

vi mener selv økonomien vil kunne holde til at få vores ;første barn, men

mine svigerforældre er meget uenige..

jeg har stadig halvandet år på dagpenge hvor jeg er sikret 13.000 før skat, og så har jeg mine løse timer jo..

Vil i ikke mene der er penge til dette :-)

hav en god dag 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2015

Babilooo

Det kan ingen svare på når de ikke kender udgifterne.

hvad er husleje osv...?

hvis Iner I tvivl om økonomien kan bære det så kan I jo vente lidt. I er jo stadigvæk unge må man sige.

Anmeld Citér

11. september 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg synes det er dybt uansvarligt, at planlægge børn, når man ikke forsørger sig selv. 

Vent dog til du enten har fast arbejde, eller er startet på din uddannelse.

det er virkelig en skidt idé at få børn, når man er på dagpenge, kontanthjælp m.m.

Anmeld Citér

11. september 2015

Julemusen

Det kommer an på jeres livsstil og nuværende budget. Min mand og jeg fik to børn under uddannelse og det kørte fint rundt, men der er ikke meget til overs til sjov. Vi boede billigt og havde en billig bil. Det første år er barnet dyrt i tøj og alle de anskaffelser man skal have. Men det kan købes brugt og gøres billigt. Men vi taler jo alligevel 5000 kr for barnevogn, seng, madrasser, pusletaske, babyalarm, lift, dyner, sengetøj, stofbleer, tøj mm. 

Med jeres indtægt vil i ikke få friplads, men måske delvis friplads i dagpleje. I vores kommune er prisen 2500 kr om måneden.

Det jeg tænker mest er tid. Med jeres nuværende uddannelser er det tit skæve vagter hvor det så kan blive svært at hente og bringe den lille mellem 7-16.30 som et normal dagpleje åbningstider i min kommune. Så i får brug for et godt bagland!  Derudover er det passe hårdt at læse og have børn i de perioder der under pædagog uddannelsen er praktik, da det igen kan være skæve tider og op til to timers kørsel væk man er i praktik. Min mand var heldigvis meget heldig med sine praktik pladser, og havde til den længst væk 35 km. Derudover er der mange gruppeeksamener på en del af pædagog uddannelserne, da det sparer penge for institutionerne. Så ud over undervisning skal man være forberedt på mange timer med studiegruppe, eksamener mm. Jeg ville anbefale, efter selv at have fået børn under uddannelse, at man kommer igang med uddannelsen inden man får børn, da mange ikke gider være i gruppe med en ny studiekammerat der har barn, da der tit kommer barn sygdomsfri og mindre fleksibilitet. Man har ikke tiden til at være social på samme måde som hvis man ikke har børn. Min mand var på 4. Semester og jeg var på 5. Semester da vi fik den første. Og der var vi kommet rigtig godt ind i klassen og det sociale. Min søn var syg minimum en gang om måneden i alt den tid han gik i dagpleje. Så det er træls med fraværsdage. 

Men hvis man vil så kan man få børn under uddannelsen både tidsmæssigt og økonomisk. Så i må mærke efter om i er klar :-)  

Anmeld Citér

11. september 2015

MorTilSnartFire <3

Nu kender jeg ikke jeres udgifter, men jeg har været på su (er det stadigt) siden vi fik den første. Min mand har alm. Arbejde + firma, så vi kan sagtens klare vores 3 børn økonomisk! Men! Det var også hårdt der første år med nr.1, da der altså ikke var så mange penge og vi skulle tænke meget over hvordan de blev brugt! Derudover vil jeg sige, at det bedste valg vi har taget, er, at få vores børn mens jeg er studerende! Har masser af tid og frihed og kan hente dem tidligt fra instution, holde fri med dem engang imellem og hygge om dem! 

Held og lykke med det hele. 

Anmeld Citér

11. september 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Man kan ikke basere sit budget på løse timer. Hvad hvis du i en periode ikke kan få ret mange timer, eller hvis du finder studiet for hårdt til at arbejde ved siden af? 

Det er helt fint at du tænker at arbejde ved siden af SU'en, men se det som ekstra penge til ferier og ekstra sjov. Sæt jer ned og lav et budget for 1 på su (dig) og en på den lave dp sats (din kæreste, hvis hun ikke får job med det samme) og så se hvor meget i har at gøre med. 

Anmeld Citér

11. september 2015

Leneur

EBK skriver:

Jeg synes det er dybt uansvarligt, at planlægge børn, når man ikke forsørger sig selv. 

Vent dog til du enten har fast arbejde, eller er startet på din uddannelse.

det er virkelig en skidt idé at få børn, når man er på dagpenge, kontanthjælp m.m.

Hvorfor det? 

Anmeld Citér

11. september 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB
Leneur skriver:

Hvorfor det? 

Man kan da ikke planlægge børn, når man ikke engang kan forsørge sig selv. 

Anmeld Citér

11. september 2015

Leneur

EBK skriver:

Man kan da ikke planlægge børn, når man ikke engang kan forsørge sig selv. 

Hvorfor ikke det? 

Anmeld Citér

11. september 2015

Babilooo

Jeg vil tilføje at der er en risiko for at I bliver alene forældre på sigt når I starter tidligt med børn.

man udvikler sig meget mellem 20-26 og her kan I vokse fra hinanden. Statestikken er hård mht par der får børn tidligt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.