Det kommer an på jeres livsstil og nuværende budget. Min mand og jeg fik to børn under uddannelse og det kørte fint rundt, men der er ikke meget til overs til sjov. Vi boede billigt og havde en billig bil. Det første år er barnet dyrt i tøj og alle de anskaffelser man skal have. Men det kan købes brugt og gøres billigt. Men vi taler jo alligevel 5000 kr for barnevogn, seng, madrasser, pusletaske, babyalarm, lift, dyner, sengetøj, stofbleer, tøj mm.
Med jeres indtægt vil i ikke få friplads, men måske delvis friplads i dagpleje. I vores kommune er prisen 2500 kr om måneden.
Det jeg tænker mest er tid. Med jeres nuværende uddannelser er det tit skæve vagter hvor det så kan blive svært at hente og bringe den lille mellem 7-16.30 som et normal dagpleje åbningstider i min kommune. Så i får brug for et godt bagland! Derudover er det passe hårdt at læse og have børn i de perioder der under pædagog uddannelsen er praktik, da det igen kan være skæve tider og op til to timers kørsel væk man er i praktik. Min mand var heldigvis meget heldig med sine praktik pladser, og havde til den længst væk 35 km. Derudover er der mange gruppeeksamener på en del af pædagog uddannelserne, da det sparer penge for institutionerne. Så ud over undervisning skal man være forberedt på mange timer med studiegruppe, eksamener mm. Jeg ville anbefale, efter selv at have fået børn under uddannelse, at man kommer igang med uddannelsen inden man får børn, da mange ikke gider være i gruppe med en ny studiekammerat der har barn, da der tit kommer barn sygdomsfri og mindre fleksibilitet. Man har ikke tiden til at være social på samme måde som hvis man ikke har børn. Min mand var på 4. Semester og jeg var på 5. Semester da vi fik den første. Og der var vi kommet rigtig godt ind i klassen og det sociale. Min søn var syg minimum en gang om måneden i alt den tid han gik i dagpleje. Så det er træls med fraværsdage.
Men hvis man vil så kan man få børn under uddannelsen både tidsmæssigt og økonomisk. Så i må mærke efter om i er klar :-)
Anmeld
Citér