Skal man altid gøre hvad sundhedsplejersken siger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. september 2015

Muffinmus

De fleste små børn har mavepine.. Og det er bare rigtig øv. Som regel skal man bruge alle de gode råd over noget tid..

-Finde andre d-dråber

-Sørge for han ikke sluger for meget luft med den første mælk der som regel løber pænt hurtigt. Alt lige tage trykket først i et viskestykke og så lægge ham til bagefter.

Sørg for korrekt ammestilling så han slutter tæt om bryster.

Pas på med at bruge amning som trøst konstant, da overspisning ofte lindrer lige når de gør det, men kan forværre bagefter.

Husk at cykle lidt med benene ved aftenstid da det ofte er sidst på dagen det er værst, eller brug mavemassage i form af cirkel bevægelser, hjælper tarmene 

Husk selv at drikke godt og overvej om dit barn er følsom overfor mad DU spiser

Og husk at mange babyer er kede af det fra 17-21. Det er ikke unormalt da tarmene er på overarbejde efter dagens mange måltider.

Håber du finder løsningen der dur for jer 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Nej din SP vejleder, men det er ultimativt jer som forældre der træffer beslutningerne hvis i føler for at prøve det, så gør det. 

Anmeld Citér

6. september 2015

Mrsopsand

MariaE skriver:

De fleste små børn har mavepine.. Og det er bare rigtig øv. Som regel skal man bruge alle de gode råd over noget tid..

-Finde andre d-dråber

-Sørge for han ikke sluger for meget luft med den første mælk der som regel løber pænt hurtigt. Alt lige tage trykket først i et viskestykke og så lægge ham til bagefter.

Sørg for korrekt ammestilling så han slutter tæt om bryster.

Pas på med at bruge amning som trøst konstant, da overspisning ofte lindrer lige når de gør det, men kan forværre bagefter.

Husk at cykle lidt med benene ved aftenstid da det ofte er sidst på dagen det er værst, eller brug mavemassage i form af cirkel bevægelser, hjælper tarmene 

Husk selv at drikke godt og overvej om dit barn er følsom overfor mad DU spiser

Og husk at mange babyer er kede af det fra 17-21. Det er ikke unormalt da tarmene er på overarbejde efter dagens mange måltider.

Håber du finder løsningen der dur for jer 

Tak for dine forslag. 

Jeg bruger dem alle men da han har et blødt strubehoved kan vi ikke rigtig undgå at han sluger luft fordi han ofte slipper. Jeg bøvser ham også af i et kvarter ca for at så lidt luft som muligt skal passere tarmene. 

Anmeld Citér

6. september 2015

Lisbeth1985

Nej!! Lyt til din mavefornemmelse

Anmeld Citér

6. september 2015

Paddehatten

Hej med dig 

Det korte svar: nej, man skal ikke altid gøre, hvad sundhedsplejersken siger. Specielt ikke, hvis man oplever, at det hun siger ikke virker for én og ens barn. 

Hun kan bestemt være rigtig god at lytte til, men nogle gange er der også gode råd at søge andre steder 

Jeg vil helt sikkert anbefale dig at købe Bio Gaya dråber. Det er mælkesyrebakterier, som det på ingen måde kan skade at få, heller ikke selvom han får noget gennem din mælk! Det er rigtigt, at man mest anbefaler det til flaskebørn eller børn der er taget ved kejsersnit, men hvis du oplever han har bøvl med maven, kan det være med til at give noget ro. Det kan i hvert fald ikke skade.

Derudover ville jeg nok kigge på at udskifte de d-dråber. Rigtig mange spædbørn døjer med mave gener, da dråberne er baseret på forarbejdet kokosolie, da kokosolie ikke er flydende ved temperaturer under 25 grader. Et alternativ kunne være d-dråber fra "Skanderborg apotek", som er lavet på jordnøddeolie (bare vær OBS på, at baby ikke er disponeret for allergi?) eller "D-pearls 20 mcg," som er lavet på olivenolie (kan købes i diverse helsebutikker og Matas). Prik hul på én perle om dagen med en nål, pres indholdet ud på en lille ske og tilsæt evt en smule modermælk. Har aldrig givet mavegener her  bare husk det skal være dem på 20 mcg. 

Hvis du skulle have mod på lidt litteratur kan jeg anbefale dig at låne Rebecca Perssons bog "BABY" på biblioteket 

// Paddehatten

Anmeld Citér

11. september 2015

Mrsopsand

Paddehatten skriver:

Hej med dig 

Det korte svar: nej, man skal ikke altid gøre, hvad sundhedsplejersken siger. Specielt ikke, hvis man oplever, at det hun siger ikke virker for én og ens barn. 

Hun kan bestemt være rigtig god at lytte til, men nogle gange er der også gode råd at søge andre steder 

Jeg vil helt sikkert anbefale dig at købe Bio Gaya dråber. Det er mælkesyrebakterier, som det på ingen måde kan skade at få, heller ikke selvom han får noget gennem din mælk! Det er rigtigt, at man mest anbefaler det til flaskebørn eller børn der er taget ved kejsersnit, men hvis du oplever han har bøvl med maven, kan det være med til at give noget ro. Det kan i hvert fald ikke skade.

Derudover ville jeg nok kigge på at udskifte de d-dråber. Rigtig mange spædbørn døjer med mave gener, da dråberne er baseret på forarbejdet kokosolie, da kokosolie ikke er flydende ved temperaturer under 25 grader. Et alternativ kunne være d-dråber fra "Skanderborg apotek", som er lavet på jordnøddeolie (bare vær OBS på, at baby ikke er disponeret for allergi?) eller "D-pearls 20 mcg," som er lavet på olivenolie (kan købes i diverse helsebutikker og Matas). Prik hul på én perle om dagen med en nål, pres indholdet ud på en lille ske og tilsæt evt en smule modermælk. Har aldrig givet mavegener her  bare husk det skal være dem på 20 mcg. 

Hvis du skulle have mod på lidt litteratur kan jeg anbefale dig at låne Rebecca Perssons bog "BABY" på biblioteket 

// Paddehatten

Hej. Tak for dit indlæg. Jeg er nu startet op med biogaia dråberne. Jeg er også selv startet op med probiotika kosttilskud, jeg læste hosen zoneterapeut at dette også kunne hjælpe maven hos brystbørn. Skal man starte langsomt op? Jeg har nemlig bare givet ham 5 dråber fra start og jeg synes han gylper lidt mere eksplosivt end før vi begyndte på dråberne?

Jeg har ikke mærket nogen bedring endnu, men det er også kun 3. dag han får dem hvornår kan man ca forvente det? 

Anmeld Citér

11. september 2015

Paddehatten

Mrsopsand skriver:

Hej. Tak for dit indlæg. Jeg er nu startet op med biogaia dråberne. Jeg er også selv startet op med probiotika kosttilskud, jeg læste hosen zoneterapeut at dette også kunne hjælpe maven hos brystbørn. Skal man starte langsomt op? Jeg har nemlig bare givet ham 5 dråber fra start og jeg synes han gylper lidt mere eksplosivt end før vi begyndte på dråberne?

Jeg har ikke mærket nogen bedring endnu, men det er også kun 3. dag han får dem hvornår kan man ca forvente det? 

Hej igen 
Jeg tvivler på, at det er Bio-Gaya dråberne, der får ham til at gylpe mere voldsomt. Det har jeg aldrig hørt om. Snarere kan det skyldes han spiser for meget eller for hurtigt, så hans lille mave ikke kan følge med og derfor "letter trykket" ved at gylpe det op. Så fortsæt du bare med 5 dråber om dagen. Og rigtig godt, at du selv også får et skud probiotika 
Besluttede du dig egentlig for at skifte d-dråberne ud eller forsøger du dig med én ting ad gangen? 

Mht. hvornår du kan mærke bedring, så tror jeg lige du skal give det en uges tid og ellers ville jeg helt klart tænke over, om du kunne gøre noget i forhold til d-dråberne. Det ER typisk dem, der giver babyer maveproblemer desværre  

Anmeld Citér

11. september 2015

Mrsopsand

Paddehatten skriver:

Hej igen 
Jeg tvivler på, at det er Bio-Gaya dråberne, der får ham til at gylpe mere voldsomt. Det har jeg aldrig hørt om. Snarere kan det skyldes han spiser for meget eller for hurtigt, så hans lille mave ikke kan følge med og derfor "letter trykket" ved at gylpe det op. Så fortsæt du bare med 5 dråber om dagen. Og rigtig godt, at du selv også får et skud probiotika 
Besluttede du dig egentlig for at skifte d-dråberne ud eller forsøger du dig med én ting ad gangen? 

Mht. hvornår du kan mærke bedring, så tror jeg lige du skal give det en uges tid og ellers ville jeg helt klart tænke over, om du kunne gøre noget i forhold til d-dråberne. Det ER typisk dem, der giver babyer maveproblemer desværre  

Jeg har også skifter dråberne ud. Jeg bruger nu d pearls. Min søn har et blødt strubehoved og sluger derfor mere luft end andre, sp mener det er derfor han gylper. Jeg tænkte bare på om dråberne havde noget at sige fordi mange fra min terminsgruppe oplever mere gylp efter at være startet på lactocare med mælkesyrebakterier.

Jeg blev af ammenet gjort opmærksom på at jeg måske kan ha for hurtigt nedløb og jeg er derfor begyndt at bruge mere laid back stillinger til at amme ham i og det virker for mig til at det begrænser hans luftindtag og han kløjs heller ikke længere i mælken. 

Så jeg synes jeg har gjort flere fornuftige tiltag imod at han får det nemmere med maven, og det hjælper mig faktisk at tænke på når han brokker sig, at jeg gør alt hvad jeg kan for at bedre det for ham. 

Sp sagde også at jeg skulle tænke på at det ofte var mere ubehag frem for smerte han gav udtryk for og igen sagde hun at han vil vokse sig fra det bløde strubehoved og så vil han kunne lave et bedre vakuum og sluge mindre luft. 

Hun var her i går og dråberne stod fremme i køkkenet så jeg tænker hun så det, men hun nævnte det ikke 

Anmeld Citér

11. september 2015

Paddehatten

Mrsopsand skriver:

Jeg har også skifter dråberne ud. Jeg bruger nu d pearls. Min søn har et blødt strubehoved og sluger derfor mere luft end andre, sp mener det er derfor han gylper. Jeg tænkte bare på om dråberne havde noget at sige fordi mange fra min terminsgruppe oplever mere gylp efter at være startet på lactocare med mælkesyrebakterier.

Jeg blev af ammenet gjort opmærksom på at jeg måske kan ha for hurtigt nedløb og jeg er derfor begyndt at bruge mere laid back stillinger til at amme ham i og det virker for mig til at det begrænser hans luftindtag og han kløjs heller ikke længere i mælken. 

Så jeg synes jeg har gjort flere fornuftige tiltag imod at han får det nemmere med maven, og det hjælper mig faktisk at tænke på når han brokker sig, at jeg gør alt hvad jeg kan for at bedre det for ham. 

Sp sagde også at jeg skulle tænke på at det ofte var mere ubehag frem for smerte han gav udtryk for og igen sagde hun at han vil vokse sig fra det bløde strubehoved og så vil han kunne lave et bedre vakuum og sluge mindre luft. 

Hun var her i går og dråberne stod fremme i køkkenet så jeg tænker hun så det, men hun nævnte det ikke 

Hvor er du sej! Det lyder rigtig godt med laid-back amning, godt gået du er så opsøgende på de gode råd  

Jeg kender ikke Lactocare dråberne, så det kan jeg ikke lige udtale mig om. Men du har fuldstændig ret, du har gjort en masse tiltag nu og så er det nok lige at give det lidt tid og se om ikke det bliver bedre  

Jeg vil også sige, jeg har haft 3 forskellige sundhedsplejersker og min oplevelse er helt klart, at de vejleder og kommer med råd, som man så kan vælge at følge eller lade vær. Det ville da være mærkeligt, hvis sundhedsplejersken skulle blive personligt fornærmet, hver gang en mor ikke gør præcis som hun siger (så længe vi ikke taler om omsorgssvigt). Så jeg tror bestemt ikke, at sundhedsplejersken vil give dig modstand på det her, da det jo er fornuftige og velovervejede tiltag du har gjort. Og selvom hun ikke skulle være enig ud fra et personligt standpunkt, så kan hun ikke anfægte noget ud fra et fagligt  

Anmeld Citér

11. september 2015

moaren

Mrsopsand skriver:

Jeg står i en rigtig træls situation synes jeg. Min søn på 5 uger har igennem et stykke tid haft ondt i maven. Det foregår ofte når jeg ammer ham, da det mest er der han kommer af med både afføring og luft i maven og det gør amningen meget urolig fordi han ligger og vrider sig og slipper hele tiden.

Han har ikke hård mave, men somme tider gør det ondt på ham når han skal af med det han skal, og så græder han lidt inden han kommer af med det, nogle gange skriger han endda. Jeg spurgte til det herinde, og flere rådede mig til at prøve lactocare d dråber og biogaya/semper dråber for at få mere ro på hans mave.

Jeg læste om præparaterne at man skulle rådføre sig med sin læge eller sp sp jeg ringede til sp og spurgte hvad hun ville anbefale. Hun sagde jeg ikke skulle give ham nogle af delene, alle børn sluger luft når de spiser som giver dem ondt i maven og det er bare en periode de skal igennem. Hun sagde også at lactocare mest er til flaskerbørn da han får alle de mælkesyrebakterier han skal ha fra min mælk.

Pga de her maveproblemer har jeg været tilbageholdende med at give ham d dråberne da sp sagde det kunne give ondt i maven. Vi trappede ham ind i det over en uge men alligevel da jeg gav ham 5 dråber i går blev han simpelthen dybt ulykkelig og skreg hver han skulle af med noget og jeg kunne kun trøste ham ved at lægge ham til. 

Naturligvis har jeg ikke lyst til at give ham de alm d dråber men jeg er så usikker på om jeg bare skal ignorere sp mening og følge hvad jeg selv mener, eller er det dumt at begynde at give ham medicin? Jeg er forvirret fordi andre har fået dråberne anbefalet af deres sp så det lyder til at hun bare giver udtryk for sin personlige mening. Jeg er førstegangsmor så har man lov til at sige sp imod i et sådant spørgsmål? Hvordan ville I gribe det an? Hun kommer i næste uge og vil helt sikkert spørge ind til det og hvis jeg vælger at prøve dråberne vil jeg jo ikke lyve om det.

Jeg anbefalede dig Lactocare dråberne og kan ærligt ikke se hvorfor SP ikke er med på den ide. Når nu i mistænker d-dråberne for at lave ballade i maven, hvorfor så ikke slå 2 fluer med ét smæk? Lactocares d-dråber er lavet på solsikkeolie og påvirker ikke mavsen, som kokosolien godt kan gøre. Derudover, så får i så også mælkesyrebakterierne, som man, efter min mening, aldrig kan få for mange af 

Kan godt forstå du er forvirret og ikke ved hvad du skal gøre, men som andre skriver, så er det sin baby og SP bestemmer ikke hvad du skal føre, men er der for at rådgive dig. Om du vælger af følge hendes råd, er helt op til dig 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.