Skal man altid gøre hvad sundhedsplejersken siger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.490 visninger
22 svar
27 synes godt om
6. september 2015

Mrsopsand

Jeg står i en rigtig træls situation synes jeg. Min søn på 5 uger har igennem et stykke tid haft ondt i maven. Det foregår ofte når jeg ammer ham, da det mest er der han kommer af med både afføring og luft i maven og det gør amningen meget urolig fordi han ligger og vrider sig og slipper hele tiden.

Han har ikke hård mave, men somme tider gør det ondt på ham når han skal af med det han skal, og så græder han lidt inden han kommer af med det, nogle gange skriger han endda. Jeg spurgte til det herinde, og flere rådede mig til at prøve lactocare d dråber og biogaya/semper dråber for at få mere ro på hans mave.

Jeg læste om præparaterne at man skulle rådføre sig med sin læge eller sp sp jeg ringede til sp og spurgte hvad hun ville anbefale. Hun sagde jeg ikke skulle give ham nogle af delene, alle børn sluger luft når de spiser som giver dem ondt i maven og det er bare en periode de skal igennem. Hun sagde også at lactocare mest er til flaskerbørn da han får alle de mælkesyrebakterier han skal ha fra min mælk.

Pga de her maveproblemer har jeg været tilbageholdende med at give ham d dråberne da sp sagde det kunne give ondt i maven. Vi trappede ham ind i det over en uge men alligevel da jeg gav ham 5 dråber i går blev han simpelthen dybt ulykkelig og skreg hver han skulle af med noget og jeg kunne kun trøste ham ved at lægge ham til. 

Naturligvis har jeg ikke lyst til at give ham de alm d dråber men jeg er så usikker på om jeg bare skal ignorere sp mening og følge hvad jeg selv mener, eller er det dumt at begynde at give ham medicin? Jeg er forvirret fordi andre har fået dråberne anbefalet af deres sp så det lyder til at hun bare giver udtryk for sin personlige mening. Jeg er førstegangsmor så har man lov til at sige sp imod i et sådant spørgsmål? Hvordan ville I gribe det an? Hun kommer i næste uge og vil helt sikkert spørge ind til det og hvis jeg vælger at prøve dråberne vil jeg jo ikke lyve om det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2015

fo82

Mrsopsand skriver:

Jeg står i en rigtig træls situation synes jeg. Min søn på 5 uger har igennem et stykke tid haft ondt i maven. Det foregår ofte når jeg ammer ham, da det mest er der han kommer af med både afføring og luft i maven og det gør amningen meget urolig fordi han ligger og vrider sig og slipper hele tiden.

Han har ikke hård mave, men somme tider gør det ondt på ham når han skal af med det han skal, og så græder han lidt inden han kommer af med det, nogle gange skriger han endda. Jeg spurgte til det herinde, og flere rådede mig til at prøve lactocare d dråber og biogaya/semper dråber for at få mere ro på hans mave.

Jeg læste om præparaterne at man skulle rådføre sig med sin læge eller sp sp jeg ringede til sp og spurgte hvad hun ville anbefale. Hun sagde jeg ikke skulle give ham nogle af delene, alle børn sluger luft når de spiser som giver dem ondt i maven og det er bare en periode de skal igennem. Hun sagde også at lactocare mest er til flaskerbørn da han får alle de mælkesyrebakterier han skal ha fra min mælk.

Pga de her maveproblemer har jeg været tilbageholdende med at give ham d dråberne da sp sagde det kunne give ondt i maven. Vi trappede ham ind i det over en uge men alligevel da jeg gav ham 5 dråber i går blev han simpelthen dybt ulykkelig og skreg hver han skulle af med noget og jeg kunne kun trøste ham ved at lægge ham til. 

Naturligvis har jeg ikke lyst til at give ham de alm d dråber men jeg er så usikker på om jeg bare skal ignorere sp mening og følge hvad jeg selv mener, eller er det dumt at begynde at give ham medicin? Jeg er forvirret fordi andre har fået dråberne anbefalet af deres sp så det lyder til at hun bare giver udtryk for sin personlige mening. Jeg er førstegangsmor så har man lov til at sige sp imod i et sådant spørgsmål? Hvordan ville I gribe det an? Hun kommer i næste uge og vil helt sikkert spørge ind til det og hvis jeg vælger at prøve dråberne vil jeg jo ikke lyve om det.

Det er dit barn. Du ved bedst hvad dit barn har brug for.

sp er til for at råde og vejlede, og se om barnet trives.

jeg havde prøvet de dråber af, de kan ikke skade, tænk nu hvis hun lige i den her situation tager fejl

følg din intuition, tror du det vil hjælpe? Så giv det et forsøg :-)

Anmeld Citér

6. september 2015

Mrsopsand

fo82 skriver:

Det er dit barn. Du ved bedst hvad dit barn har brug for.

sp er til for at råde og vejlede, og se om barnet trives.

jeg havde prøvet de dråber af, de kan ikke skade, tænk nu hvis hun lige i den her situation tager fejl

følg din intuition, tror du det vil hjælpe? Så giv det et forsøg :-)

Tak for dit svar. Jeg føler hvert fald det er helt forkert at han skal ha så ondt. Så jeg er villig til at prøve flere ting, og zoneterapi er prøvet uden effekt. 

Anmeld Citér

6. september 2015

Julemusen

Jeg har brugt semper biogaia dråber. Min søn fik godt nok flaske men døjede ikke med træg mave men luft. Her hjalp det efter en uge. Brugte det til han var 4 måneder da de er med til at modne tarmene.  Kan kun anbefale dig at prøve. Det er ikke sundhedsplejersken der står med et lille ulykkeligt barn, så deres mening tager jeg altid kun som vejledning! Min sundhedsplejerske vil fx have mig til at bruge afføringsmiddel på min søn da han på et andet tidspunkt havde lidt træg mave. Synes bare det er sidste løsning med sådan noget medicin til en baby. Så købte i stedet syrnet modermælkserstatning, som hjalp med det samme! Da jeg fortalte hende det efterfølgende sagde hun, ja det kan man vel også prøve. Det er bare dyre end normalt modermælkserstatning. Jeg blev lidt harm, for de 10 kr mere ville jeg gerne ofre hvis min søn fik det bedre! 

Anmeld Citér

6. september 2015

Christine

Mrsopsand skriver:

Prøv at finde nogle d-dråber lavet med andet olie end kokosolie. Spørg evt på apoteket. Har hørt at kokosolie som der normalt er i d-råber kan give nogle babyer mavepine

Anmeld Citér

6. september 2015

Joerg2

Har hørt om nogle d-dråber, som hedder Skanderborg dråber. De skulle være lavet på

en anden type olie, som ikke giver ondt i maven.

Dem vil jeg selv prøve at bruge på lillebror/lillesøster, når jeg føder. 

Anmeld Citér

6. september 2015

Julemusen

Af d dråber kan man på apoteket købe nogen der er lavet på vegetabilsk olie. Dem har jeg brugt til begge børn for at undgå mavekneb som kokos og nøddeolie kan give. Koster 39 kr.

Anmeld Citér

6. september 2015

MorTil3+

Min datter fik også mavekneb af d dråberne dengang, så jeg købte acd dråber (til for tidlig fødte) til hende, dem skulle man ikke ha recept til for 3 år siden men det skal man nu, får dem nemlig til min søn da han er for tidligt født. 

Anmeld Citér

6. september 2015

Snevejr84

Nej slet ikke, det er dit barn men jeg kunne ikke finde på at give laktoxare og hvis han får ondt i maven af d dråber. Så lad være med at give dem til han er ældre

Anmeld Citér

6. september 2015

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Vil altid sige lyt til din egen mavefornemmelse...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.