Jeg synes ikke, at de to tidligere forløb, du beskriver, tyder på at du ikke skulle kunne amme 3. gang.
Første gang var det formentlig bihulebetændelsen og en reaktion på penicillinen, der ødelagde en amning, der allerede var kommet godt fra start.
Anden gang gulsot og deraf følgende behov for at supplere - Og måske manglende vejledning fra personalet i, hvad du kunne gøre for at holde din mælkeproduktion oppe i den situation.
Ingen af delene behøver at gentage sig - Tværtimod tyder det jo på, at amningen ville være lykkedes fint første gang, hvis du ikke var blevet syg - Så jeg synes egentlig, du i stedet skulle spørge dig selv, hvorfor det ikke skulle lykkes denne gang?
Det lader til, at du har mistet tilliden til det med amning og måske ikke har fået - og heller ikke selv efterspurgt - ordentlig vejledning de første gange. Derfor ville jeg allerede nu bede din jordemoder om en snak om amningen og om, hvad sygehuset kan gøre for at hjælpe dig denne gang. Der findes jordemødre, som har en særlig uddannelse i amning - Måske skal du have en snak med sådan én. Og jeg ville tage kontakt til en ammevejleder fra fx Forældre og Fødsel, så jeg havde noget i baghånden, hvis det andet fejlede.
Hvis du på forhånd ikke tror på, at amningen kommer til at fungere, er der stor sandsynlighed for, at det også går sådan - Psyken har nemlig ret stor betydning for mælkeproduktionen i det hele taget, ligesom der ikke skal meget til, før man smider håndklædet i ringen, hvis man i forvejen har besluttet sig for, at det nok ikke kommer til at gå. Jeg ser bare ikke noget i dine to tidligere forløb, som skulle betyde, at det ikke kan komme til at fungere helt fint 3. gang.
Og så ville jeg uanset hvad amme barnet - Den første mælk (råmælken) indeholder nemlig en række vigtige antistoffer, som jeg for alt i verden ville sørge for, at barnet fik, selv om du så måtte beslutte dig for ikke at ville amme senere.