Hjælp, kejsersnit!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. august 2015

Christine

Anonym skriver:

Beslutningen er truffet og meddelt i dag, jeg skal have kejsersnit i denne uge, og nu står jeg overfor det ukendte, idet jeg har født helt naturligt flere gange før, men pga. komplikationer i denne graviditet er spillereglerne ændret dramatisk, og jeg har derfor valgt at sadle om.

Søde tøser, hvad ville I gerne have vidst inden et kejsersnit?

Hvor lang tid tager det at blive selvhjulpen, og hvor ondt har man på en skala fra 1-10?

Please hjælp!!

Jeg ville gerne have vidst at en del ks babyer ender på børneafdelingen kortvarigt efter fødsel. 

Og så er det altid rart at vide at man ikke før, selv om det gør rigtigt ondt bagefter!

Jeg ville også gerne have vidst at en normal bivirkning ved bedøvelsen er stort blodtryksfald. Det føles ret skræmmende, men er ufarligt fordi lægerne har styr på det og ved at det ofte sker.

Ellers er det godt at vide at man KAN være så heldig at man faktisk er rimeligt ovenpå efter 1 uge allerede. Men det er selvfølgelig meget individuelt og forskelligt fra gang til gang.

Held og lykke og god fødsel!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2015

Anonym

jeg fik et akut kejsersnit under fuld bedøvelse, og de første døgn efter var jeg ret hjælpeløs. jeg havde kateter, og der kom sygeplejersker og skiftede bind på mig. jeg kastede også op ud over mig selv et par gange fordi bedøvelsen havde givet mig kvalme og jeg kunne ikke bevæge mig pga smerter.  

jeg var smertedækket på morfin alle dage på hospitalet, men jeg trappede ned så jeg tog de sidste piller lige omkring hjemkomst. 

andet døgn var jeg oppe og gå og efter 5 dage på hospitalet gik jeg selv hjem ca. 1 km med mand og barn i vogn uden problemer.

min mand fik baby lige efter han kom ud og det tog en time at syg mig sammen. jeg fik indvendige sting og mit ar er en tynd hvid streg i dag. Jeg synes stadigvæk det er ubehageligt at røre ved og nogle steder er der ingen følelser. det er også en smule skævt. 

der gik laaang tid før jeg ikke havde smerter i arret længere, men det var kun når det blev rørt ved. det var egentlig aldrig et stort problem.

jeg ammede min dreng i tvillingestilling, det første stykke tid, fordi det gjorde ond når han lå oven på arret, og det gik fint. 

Vi følte os utrolig godt behandlet på fødegangen og jeg var tryg under hele forløbet, så selvom det kan lyde voldsomt og irriterende at få kejsersnit så er der en lille baby som tager al opmærksomhed så jeg husker det ikke som en slem oplevelse overhovedet. 

Anmeld Citér

24. august 2015

GrønStjerne

Kære ts

Som andre også skriver er det meget individuelt hvordan man har det bagefter.

Jeg har fået 2 planlagte ks, og det siges at være meget anderledes end et akut.

Mine har været gode oplevelser. Jeg har en vaginal fødsel i bagagen hvor jeg blev syet sammen i fuld narkose bagefter fødslen, og efter mine nu 2 planlagte kejsersnit, har jeg været hurtigere oppe, og hurtigere smertefri end efter min vaginale fødsel.

Jeg er i dag på 5. dagen efter mit kejsersnit. Jeg har glemt at tage mit smertestillende til tiden 3 gange i træk nu (siden i går eftermiddags), opdager det 1 time efter jeg skulle have taget det. Den første gang var jeg meget mere obs på (og nervøs for) om stingene skulle gå op osv. Denne gang er jeg ikke så nervøs for jeg ved hvad kroppen kan klare, og sørger for at slappe af osv.

Jeg har hentet min ældste datter i skolen, men min mand har hentet den anden, og jeg ville have fået ondt hvis jeg havde skulle gå ned og hente begge.

Som en anden skriver er det besværligt at komme ud af sengen (men jeg har aldrig prøvet andet efter en fødsel), og det går over efter et par uger..

I forhold til at klare 3 børn udover baby lyder det for mig af meget. Du kan ikke bære andet end baby (og måske en taske). Jeg ville ikke kaste mig ud i at handle, bestil varer til levering hvis din mand ikke kan nå det.

Anmeld Citér

24. august 2015

Maja88

Jeg havde en på 2.5 herhjemme..

Da de 14 dage var gået var jeg oppe og få hende i ble og tøj osv...

Det gik nemt

. Støvsugede også anden gang( selvom man ikke må) 

Jeg tror ikke man kan sammenligne.. kroppen er forskellig og vi vil gver især have hver vores oplevelse af et ks..

Men skriv hvis du vil vide noget eller se ar..

Anmeld Citér

24. august 2015

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

Jeg var ret hurtigt oppe og gå og havde så og sige ingen smerter. Det værste var faktisk det plaster de havde sat på for at beskytte plasteret hvis du forstår ;-) Det bed hver gang jeg rettede på mig. 

Kunne dog godt blive øm i mavemusklerne  hvis jeg ikke fik slappet nok af og kunne ikke støvsuge de første 6 uger. Ellers var jeg total selvhjulpen. Har ikke prøvet en vaginal fødsel men for mig var kejsersnittet en rigtig god oplevelse, på trods af at jeg blev rigtig dårlig af bedøvelsen. Det eneste jeg var lidt træt af, var at far og baby ikke kunne være på opvågningen sammen med mig. Der var mange fødsler den dag så jordmoderen skulle hurtigt op på fødegangen og baby skulle være på samme etage som hende. 

Held og lykke med det 

Anmeld Citér

25. august 2015

Mutti84

Nu har jeg ikke læst hele tråden, så ved ikke om nogen har skrevet det...

Men for guds skyld! Køb nogle højtaljede trusser og bukser! Snittet kommer til at sidde lige i trussekanten, og det er EKSTREMT ubehageligt at have trusser der sidder og gnider sig op ad det...

Derudover var mit AKS meget udramatisk. Jeg var oppe at gå 12 timer efter. Desværre ville mit sbit ikke hele ordenligt... så i stedet for de foresvrevne 10 dage, så tog det 8 uger før det var helet fuldstændigt... dog ikke biget jeg mærkede synderligt meget til. Var dog glad for, at min mand havde barsel i 8 uger også...

Anmeld Citér

25. august 2015

Mutti84

mutti84 skriver:

Nu har jeg ikke læst hele tråden, så ved ikke om nogen har skrevet det...

Men for guds skyld! Køb nogle højtaljede trusser og bukser! Snittet kommer til at sidde lige i trussekanten, og det er EKSTREMT ubehageligt at have trusser der sidder og gnider sig op ad det...

Derudover var mit AKS meget udramatisk. Jeg var oppe at gå 12 timer efter. Desværre ville mit sbit ikke hele ordenligt... så i stedet for de foresvrevne 10 dage, så tog det 8 uger før det var helet fuldstændigt... dog ikke biget jeg mærkede synderligt meget til. Var dog glad for, at min mand havde barsel i 8 uger også...

Stavefejl er gratis i dagens anledning

Anmeld Citér

25. august 2015

kriis

Jeg har fået 2 planlagte kejsersnit og begge gange har været nogle meget positive oplevelser.

2. gang fik jeg endda hud-mod-hud og fik min baby direkte op til mig og der lå han i flere timer - helt fantastisk!

Jeg var begge gange godt bedøvet men fik føling i benene efter et par timer og var ude af sengen efter ca 4 timer og i bad efter 12 timer (måtte ikke før!). Så jeg var oppe og igang ret hurtigt. Og ja - det gør ondt men jeg var altså hverken sengeliggende eller noget. Jeg tog det selvfølgelig med ro og nød min baby men jeg var også ude og trille barnevogn osv efter få dage.

Det der kom mest bag på mig var efterveerne - dem slipper man ikke for og de gør lige så ondt som når man har født! 

Og så fik jeg vildt ondt i ribben og skulder lige efter kejsersnittet men det var åbentbart helt naturligt - og skyldes luft i bughulen efter operation.

Men jeg kunne skrive så meget fint om mine kejsersnit så spørg endelig hvis der er noget du er bekymret for. Og så glæd dig - det kan være så fin en oplevelse��

Anmeld Citér

25. august 2015

Anonym

Jeg ville gerne have vidst, at jeg sagtens kunne mærke at lægen (eller lægerne) havde hænderne inde i min krop og gravede rundt i mine organer. Jeg havde hele tiden fået at vide, at jeg intet ville kunne mærke, men det kan man og jeg blev hylet helt ud af den og bange. Narkoselægen og min mand var gode til at hjælpe mig med at få styr på vejrtrækningen igen hurtigt. 

Anmeld Citér

31. august 2015

123mor

Min oplevelse er at det blir værre jo flere KS man får. Første gang var ikke så slem. Den første uge er træls fordi det fx gør ondt at komme op fra sengen, så husk at tage det smertestillende, du må få. 

Rengøring kan måske knibe lidt i starten. Men så er det jo heller ikke værre. Sæt de store til at støvsuge for en 10er og lad stå til. Man dør ikke af at alt ikke er 100% rent hele tiden. Og lyt til din krop. Slap af, når du har brug for det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.