Hjælp til bedre putning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2015

Mor1986

Tulle28 skriver:

Jeg ville helt sikkert prøve at putte hende tidligere. Nu ved jeg ikke, hvordan hun normalt har det med søvn, men min ældste skulle puttes kl. 18.00 SENEST 18.30, lige da vi "tog" middagsluren fra hende. 

Man skal ikke undervurdere et træt barn Og synes meget ofte, at de kampe vi har, er når børnene er trætte/overtrætte. 

Altså hun skal helst have tolv time om natten og det er lidt svært når vi er oppe 0550. Hun får dog lov at sove til halv syv senest men vågner ofte før. Og så sov hun gerne før halvanden time til middag. Så hun mangler selvfølgelig nogle timer.

men kan være jeg skal prøve at rykke putning til 1830 og så se om det ikke kan gøre det til hun vænner sig helt til ikke at have luren. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2015

mrs.juli

Hej, jeg har selv en 3-årig og ved hvordan putning kan drive en til vanvid nogle gange! 

Jeg er igang med at læse jesper juuls bog "dit kompetente barn" og grundlæggende så er sagen den at børn er mere end villig til at samarbejde, de gør det bare på børne-måden som er en reflektion af de voksnes måde at samarbejde på. så... hvis dit barn opfører sig uhensigtsmæssigt er det fordi i som voksne gør noget uhensigtsmæssigt. Det kan være i den konkrete putte-situation, eller noget andet i jeres hverdag som jeres barn reagerer på og hysteriet fortæller jer at der er noget i jeres relation som skal løses. 

Det er hårde ord også for mig, men jeg oplever selv hvordan tingene bliver sat i et andet perspektiv når man tænker sådan. Familien fungerer som én stor organisme og børn er de bedste til at reagere når noget ikke er som det skal være. 

Det kan også bare være en fase, hvad ved jeg.

best of luck 

Anmeld Citér

10. august 2015

LBK

Mor1986 skriver:

vores datter er 3 år, og har faktisk altid været rigtig nem at putte, men de sidste 14 dage ca, har været rigtig hårde. 

Hun får ikke middags lur mere da det gjorde vi ikke kunne putte om aften. Og de siger også i børnehaven at det går fint uden. Dog puttede de hende torsdag med det resultat hun var mega frisk om aften.

nå men de her træls dage. Vi putter kl 19 nogen gange 1915 men det kvarter gjorde at hun nåede at blive overtræt. Så vi sørger for at putte kl 19. Men det er som om det ikke er nok. Jo det tog 45 min i stedet for to timer, men hun starter ud med at græde helt hysterisk når hun puttes. Hun er rigtig svær at få til ro selv om jeg sidder med hende ind til mig, og hun kan bede mig flere gange om at gå. Går jeg så bliver hun hysterisk og afviser mig alligevel når jeg går ind. Men jeg vælger altid at gå ind og enten tage hende op til mig eller lægge hånden på hende så hun ved jeg er der.

men hun kan være hysterisk i rigtig lang tid og ingenting hjælper. Hun er begyndt at sige hun vil sove i mors seng. Det skal siges hun altid får lov at komme ind til os når hun vågner om natten. Men har prøvet at have puttet hende hos os om aften med det resultat hun nægter at sove i egen seng bagefter. 

Jeg føler mig magtesløs og er så træt så træt efter sådan en omgang. Og sover elendigt om natten. Tænker det skyldes jeg sikkert er blevet overtræt og spekulere over det. Jeg vil bare så gerne hjælpe hende så vi kan få en rolig putning. 

Jeg overvejer om jeg i morgen skal prøve at putte 1830/1845 i håb om det måske gør forskellen. Skal siges hun helt afviser far. Hun kan godt kalde på ham når jeg er ved hende men når han kommer siger hun nej. 

Gode råd modtages med kyshånd 

da min datter var omkring de tre år blev hun også en "tyran" at putte. Dengang gjorde vi sådan her med stor succes: 

vi havde fast putterutine. VI besluttede hvem der puttede. Ingen diskussion. HUN bestemte om hun ville have en godnathistorie eller to godnatsange. Vi gav en tår vand, kyssede og krammede en gang. Puttede dynen over hende, tændte musikken på vej ud og lod døren stå på klem. 

Det samme hver evig eneste sag. 

Så ville hun dit og så ville hun dat, så skulle den anden forældre komme ind og kysse og kramme, så skulle hun alligevel have en godnatsang selvom hun havde valgt historien. Men NEJ.

uanset hvor meget hun skreg, råbte, græd sagde vi med rolig stemme lige på den anden side af døren "godnat Emmelie, sov dejligt" ca hvert minut.

skreg hun fortsat gik vi hvert 5. Minut ind og gav et kys og sagde godnat Emmelie UDEN at snakke ellers, eller gøre nogle af alle de andre ting Hun gerne ville have. 

Vi gjorde det så hun kunne mærke vi var der men uden at give efter for hendes "bestemmen"

det hjalp efter ca 14. Dage. 

Håber det gav mening

Anmeld Citér

11. august 2015

Mor1986

mrs.juli skriver:

Hej, jeg har selv en 3-årig og ved hvordan putning kan drive en til vanvid nogle gange! 

Jeg er igang med at læse jesper juuls bog "dit kompetente barn" og grundlæggende så er sagen den at børn er mere end villig til at samarbejde, de gør det bare på børne-måden som er en reflektion af de voksnes måde at samarbejde på. så... hvis dit barn opfører sig uhensigtsmæssigt er det fordi i som voksne gør noget uhensigtsmæssigt. Det kan være i den konkrete putte-situation, eller noget andet i jeres hverdag som jeres barn reagerer på og hysteriet fortæller jer at der er noget i jeres relation som skal løses. 

Det er hårde ord også for mig, men jeg oplever selv hvordan tingene bliver sat i et andet perspektiv når man tænker sådan. Familien fungerer som én stor organisme og børn er de bedste til at reagere når noget ikke er som det skal være. 

Det kan også bare være en fase, hvad ved jeg.

best of luck 

Det kan jo sagtens ske det er sådan. Men hvordan finder man så frem til hvad det er der skal ændres?

Anmeld Citér

11. august 2015

Mor1986

LBK skriver:

da min datter var omkring de tre år blev hun også en "tyran" at putte. Dengang gjorde vi sådan her med stor succes: 

vi havde fast putterutine. VI besluttede hvem der puttede. Ingen diskussion. HUN bestemte om hun ville have en godnathistorie eller to godnatsange. Vi gav en tår vand, kyssede og krammede en gang. Puttede dynen over hende, tændte musikken på vej ud og lod døren stå på klem. 

Det samme hver evig eneste sag. 

Så ville hun dit og så ville hun dat, så skulle den anden forældre komme ind og kysse og kramme, så skulle hun alligevel have en godnatsang selvom hun havde valgt historien. Men NEJ.

uanset hvor meget hun skreg, råbte, græd sagde vi med rolig stemme lige på den anden side af døren "godnat Emmelie, sov dejligt" ca hvert minut.

skreg hun fortsat gik vi hvert 5. Minut ind og gav et kys og sagde godnat Emmelie UDEN at snakke ellers, eller gøre nogle af alle de andre ting Hun gerne ville have. 

Vi gjorde det så hun kunne mærke vi var der men uden at give efter for hendes "bestemmen"

det hjalp efter ca 14. Dage. 

Håber det gav mening

Det giver bestemt mening. Vi kan bare ikke gå ud af værelset da hub går ud af sengen og faktisk bliver mere hysterisk. I de sidste to mdr har vi skulle ligge med hende i sengen til hun sov. Ikke altid vil hub have historie. Så skal vi bare ligge. Som om hun har brug for at føle sig tryg. Har prøvet at putte. Sige jeg kommer om lidt. Men hun kalder indtil jeg kommer. 

Anmeld Citér

11. august 2015

LBK

Mor1986 skriver:

Det giver bestemt mening. Vi kan bare ikke gå ud af værelset da hub går ud af sengen og faktisk bliver mere hysterisk. I de sidste to mdr har vi skulle ligge med hende i sengen til hun sov. Ikke altid vil hub have historie. Så skal vi bare ligge. Som om hun har brug for at føle sig tryg. Har prøvet at putte. Sige jeg kommer om lidt. Men hun kalder indtil jeg kommer. 

Vi kunne heller ikke gå ud af værelset uden hun fulgte med. Men vi forlod alligevel værelset og når hun trådte hen over dørtærsklen til stuen vendte vi om løftede hende tilbage i seng og sagde godnat og gik igen. Efter et par gange blev hun liggende. (Den dag altså, næste dag var det det samme igen) 

vil hun ikke have historie, må i jo bare gå "videre" i rutinen. 

Jeg ville personligt ikke ligge hos hende, men i skal jo nok bare beslutte om DET skal være en del af rutinen.

Og ja vores datter blev også mere og mere hysterisk indtil hun fandt ud af at det ikke ændrede noget. Og efter tre uger begyndte det at gå bedre. Nu er hun næsten fem og vi holder stadig stærkt fast i rutinerne da hun er meget utryg om natten

Anmeld Citér

11. august 2015

Tulle28

Mor1986 skriver:

Altså hun skal helst have tolv time om natten og det er lidt svært når vi er oppe 0550. Hun får dog lov at sove til halv syv senest men vågner ofte før. Og så sov hun gerne før halvanden time til middag. Så hun mangler selvfølgelig nogle timer.

men kan være jeg skal prøve at rykke putning til 1830 og så se om det ikke kan gøre det til hun vænner sig helt til ikke at have luren. 

Er det 12 timer i døgnet du mener, nu når hun ikke sover til middag? 

Men så passer det jo som du også selv siger at putte 18.30, hvis hun skal op senest 6.30

Det var det samme med min ældste - hun er 5,5 år nu og trives bedst, hvis hun sover de der 11-12 timer om natten. 

Anmeld Citér

11. august 2015

Mor1986

LBK skriver:

Vi kunne heller ikke gå ud af værelset uden hun fulgte med. Men vi forlod alligevel værelset og når hun trådte hen over dørtærsklen til stuen vendte vi om løftede hende tilbage i seng og sagde godnat og gik igen. Efter et par gange blev hun liggende. (Den dag altså, næste dag var det det samme igen) 

vil hun ikke have historie, må i jo bare gå "videre" i rutinen. 

Jeg ville personligt ikke ligge hos hende, men i skal jo nok bare beslutte om DET skal være en del af rutinen.

Og ja vores datter blev også mere og mere hysterisk indtil hun fandt ud af at det ikke ændrede noget. Og efter tre uger begyndte det at gå bedre. Nu er hun næsten fem og vi holder stadig stærkt fast i rutinerne da hun er meget utryg om natten

Normalt så tager det en halv time. Og så rør det mig ikke at vi skal ligge ved hende. Mn de her to timer hver aften trækker tænder ud. Men måske den dag hvor det er en god putningen kan vi begynde at fjerne det at vi skal skql ligge ved hende

Anmeld Citér

11. august 2015

Mor1986

Tulle28 skriver:

Er det 12 timer i døgnet du mener, nu når hun ikke sover til middag? 

Men så passer det jo som du også selv siger at putte 18.30, hvis hun skal op senest 6.30

Det var det samme med min ældste - hun er 5,5 år nu og trives bedst, hvis hun sover de der 11-12 timer om natten. 

Ja 12 timer om natten. Jeg må prøve at putte hende lidt før så. Og så få lagt rutiner ind op til. Jeg er villig til alt hvis det hjælper hende. 

Anmeld Citér

11. august 2015

Isabella_mor

Yhvordan er jeres puteritual? Gør i det samme hver aften? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.