2 til 1 lur - presser jeg hende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. august 2015

Emisoph

Yurie skriver:

Der er nogen børn der bare har brug for længere lure, selvom at de sover 10-11timer i natten. Ham drengen jeg passede, sov også 10-12 om natten, og havde på det tidspunkt to lurer. Men hvis hun sover kl.10 til måske 12, så kan hun vel få en halv times tid ved 15tiden, sådan at det ikke bliver for sent, men at hun stadigvæk er frisk resten af dagen og kan falde i søvn, når hun bliver puttet.

Det er lige det med denn lille lur ved 15 tiden der har drillet og givet mod på at forsøge med 1 lur istedet. For hun er fuldstændig umulig at få ro på på den tid af dagen

Men hun tog 2 timer og 15 minutter nu her fra 11.45 til 14.00 Juhuu

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2015

Emisoph

Moaren skriver:

Det kunne seriøst være mig der havde skrevet dit indlæg 

Nå, men i vores dagpleje skal de også være færdige med første lur kl. 9, så da vi startede hev jeg knægten op kl. 6, så han kunne sove lidt over 8 og så fik han 1/2 time. Det sluttede dog ret hurtigt, for han gad da ikke sove når han nu lige var kommet og der skulle leges  

Det kommer til at ændre sig mange gange med den søvn. Nogle dage tager hun 1 1/2 time, nogle dage måske kun 45 min og andre igen, måske 3 timer. Så længe hun får sovet, så skal det nok gå 

Hvis dagplejer syntes hun er for træt til at vente til kl. 11.30, så vil hun nok prøve at putte hende kl. 8 og hvis hun ikke vil sove der, så må hun jo vente og så skal hun nok sove

Tak Det er lige præcis det jeg tænker nemlig  

Anmeld Citér

8. august 2015

Bissen

vi står med samme problem med vores datter på 11 mdr. Den sidste uge er der gået helt koks i den.

Hun har først ville sov formiddagslur omkring 9-9.30 og sover ca en time-halvanden. Herefter har det været en kamp at få en middags/eftermiddagslur igennem og idag sov hun kun 20 minutter fra kl. 14 og var pyller hele eftermiddagen, hvorefter hun gik helt kold kl. 18.30, hvilket ikke er holdbart. 

derfor overvejede vi også at prøve med en lur imorgen (hun starter også dagpleje mandag), så skønt at høre, at det har fungeret godt for jer! 

Anmeld Citér

8. august 2015

Emisoph

Mettebids skriver:

vi står med samme problem med vores datter på 11 mdr. Den sidste uge er der gået helt koks i den.

Hun har først ville sov formiddagslur omkring 9-9.30 og sover ca en time-halvanden. Herefter har det været en kamp at få en middags/eftermiddagslur igennem og idag sov hun kun 20 minutter fra kl. 14 og var pyller hele eftermiddagen, hvorefter hun gik helt kold kl. 18.30, hvilket ikke er holdbart. 

derfor overvejede vi også at prøve med en lur imorgen (hun starter også dagpleje mandag), så skønt at høre, at det har fungeret godt for jer! 

Jeg håber dagplejestart er svaret på en ny rutine hos jer!

Jeg tror vi fortsætter med 1 lur her. Hun endte med at tage 2 timer og 15 minutter i dag. Og humøret var fint helt indtil putning kl 20 som tog 5 min!

Anmeld Citér

8. august 2015

Mamacita til 2 piger

Emisoph skriver:

Argh de lure der, kan ikke finde ud af om jeg presser en rutine ned over min datter, eller om det bare er sådan i en overgangsperiode.. Det bliver nok lidt langt nu, men kom endelig med jeres erfaringer mht overgang ved 2 til 1 lur (eller overgangsreaktioner generelt)!!!

Min datter har sovet 2 lure dagligt af 1,5 time siden hun var 6,5 måned. Hun er 11 måneder nu.

Hun har "altid" være svær at få til ro, men sjældent på mere end 15 min.

Den sidste måneds tid er vågenperioderne blevet længere så for halvanden uge siden var en rutine som følger:

7: Vågner

10.30 - 12 : Lur

16.30 - 18 : Lur

22: Nat

Det er simpelthen for sent at gå i seng kl 22 og desuden er hun stiktosset når hun skal puttes om eftermiddagen og det tog gerne 1 time. Om formiddagen er det heller ikke uden protest i tre kvarters tid. På trods af at jeg putter hende ved de sædvanlige træthedstegn.

Nu har vi med vilje forsøgt 1 lur i 4 dage - i dagene før det nægtede hun simplethen at sove efter første lur sluttede kl 12(!) Så tænkte at jeg istedet ville trække tiden om formiddagen, så luren hellere faldt henover middag istedet.

Pt ser det altså ud som følger:

7: Vågner

11.30-13.30: Lur

19.30/20: Nat

Der ser faktisk ud til at virke ok, men den sidste time inden både lur og nat er hun virkelig træt. Dilemmaet er, at som den nye rytme ser ud, falder hun i søvn på 3 min uden problem, sover langt flere timer sammenhængende om natten og kan sagtens holde sig vågen ellers gennem dagen, dog med en lille krise her og der.

Men hvornår/hvordan slår barnet lurene om dagen sammen til een lang lur? For oftest tager hun kun 1x1,5 time over middag og så er det altså ikke helt nok.

Presser jeg noget ned over hende som hun ikke er klar til? 

Hvordan ser man om barnet er klar til at nøjes med en middagslur?

Hvornår skar jeres ned til 1 lur og hvordan? Uddyb gerne

Jeg synes det lyder af meget lidt søvn! :/ 

Min datter sov i den alder således;

vågen kl. 6-7

1/2 time fra 8.30-9. 

3 timer fra 11.30-14.30

1/2 time ml. 17-18

puttet til nat ca. kl. 20.

Senere fik vi udfaset eftermiddagsluren og rykket aften putning frem til kl 19.

Lillesøster på 5 mdr har nogenlunde samme rytme..  

Børn er forskellige, i know, men så små børn bør have meget søvn. Og søvn avler søvn!  

Anmeld Citér

8. august 2015

Emisoph

sessen1984 skriver:

Jeg synes det lyder af meget lidt søvn! :/ 

Min datter sov i den alder således;

vågen kl. 6-7

1/2 time fra 8.30-9. 

3 timer fra 11.30-14.30

1/2 time ml. 17-18

puttet til nat ca. kl. 20.

Senere fik vi udfaset eftermiddagsluren og rykket aften putning frem til kl 19.

Lillesøster på 5 mdr har nogenlunde samme rytme..  

Børn er forskellige, i know, men så små børn bør have meget søvn. Og søvn avler søvn!  

Jeg tror du missede at min datter er 11 måneder nu. Første rytme jeg beskrev var da hun gik fra 3 til 2 lure da hun var 6,5 måned. Anden rytme jeg beskrev var sådan den så ud, indtil for halvanden uges tid siden

Anmeld Citér

9. august 2015

Mamacita til 2 piger

Emisoph skriver:

Jeg tror du missede at min datter er 11 måneder nu. Første rytme jeg beskrev var da hun gik fra 3 til 2 lure da hun var 6,5 måned. Anden rytme jeg beskrev var sådan den så ud, indtil for halvanden uges tid siden

Jeg missede ikke at hun er 11 mdr.  

Min store datter havde den rytme, og det havde de andre jævaldrende børn i dagplejen også. Så jeg synes at det lyder af lidt. Min store datter er 4 år og 3 mdr. og først lige holdt op med at sove til middag her over sommerferien. Hun sover 11-12 timer om natten.  

Anmeld Citér

9. august 2015

Emisoph

sessen1984 skriver:

Jeg missede ikke at hun er 11 mdr.  

Min store datter havde den rytme, og det havde de andre jævaldrende børn i dagplejen også. Så jeg synes at det lyder af lidt. Min store datter er 4 år og 3 mdr. og først lige holdt op med at sove til middag her over sommerferien. Hun sover 11-12 timer om natten.  

Åh, okay, det lød bare sådan med tilføjelsen at din mindste var 5 måneder, sorry

Anmeld Citér

9. august 2015

Mamacita til 2 piger

Emisoph skriver:

Men hun skal vel starte i vs om lidt når hun er 11 mdr.? 

Så tror jeg det kommer helt af sig selv. Hun bliver mere træt, og sover længere til middag. 

Anmeld Citér

9. august 2015

Emisoph

sessen1984 skriver:

Men hun skal vel starte i vs om lidt når hun er 11 mdr.? 

Så tror jeg det kommer helt af sig selv. Hun bliver mere træt, og sover længere til middag. 

Ja hun starter dagpleje i morgen

Altså hvis hun fortsætter med lidt over 2 timer til middag og 11 timer om natten, så tror jeg nok det skal gå

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.