Argh de lure der, kan ikke finde ud af om jeg presser en rutine ned over min datter, eller om det bare er sådan i en overgangsperiode.. Det bliver nok lidt langt nu, men kom endelig med jeres erfaringer mht overgang ved 2 til 1 lur (eller overgangsreaktioner generelt)!!!
Min datter har sovet 2 lure dagligt af 1,5 time siden hun var 6,5 måned. Hun er 11 måneder nu.
Hun har "altid" være svær at få til ro, men sjældent på mere end 15 min.
Den sidste måneds tid er vågenperioderne blevet længere så for halvanden uge siden var en rutine som følger:
7: Vågner
10.30 - 12 : Lur
16.30 - 18 : Lur
22: Nat
Det er simpelthen for sent at gå i seng kl 22 og desuden er hun stiktosset når hun skal puttes om eftermiddagen og det tog gerne 1 time. Om formiddagen er det heller ikke uden protest i tre kvarters tid. På trods af at jeg putter hende ved de sædvanlige træthedstegn.
Nu har vi med vilje forsøgt 1 lur i 4 dage - i dagene før det nægtede hun simplethen at sove efter første lur sluttede kl 12(!) Så tænkte at jeg istedet ville trække tiden om formiddagen, så luren hellere faldt henover middag istedet.
Pt ser det altså ud som følger:
7: Vågner
11.30-13.30: Lur
19.30/20: Nat
Der ser faktisk ud til at virke ok, men den sidste time inden både lur og nat er hun virkelig træt. Dilemmaet er, at som den nye rytme ser ud, falder hun i søvn på 3 min uden problem, sover langt flere timer sammenhængende om natten og kan sagtens holde sig vågen ellers gennem dagen, dog med en lille krise her og der.
Men hvornår/hvordan slår barnet lurene om dagen sammen til een lang lur? For oftest tager hun kun 1x1,5 time over middag og så er det altså ikke helt nok.
Presser jeg noget ned over hende som hun ikke er klar til?
Hvordan ser man om barnet er klar til at nøjes med en middagslur?
Hvornår skar jeres ned til 1 lur og hvordan? Uddyb gerne