Eksperthjælp: Er min søn bagud sprogligt..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.085 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. juli 2015

Helle Hansen

Hej Helle.
Jeg har en dejlig dreng på 14 mdr som hvis du spørger mig er bagud sprogligt.
Han var længe om at begynde at pludre - cirka 7-8 mdr og pludrede først i stavelser da han var 11-12 mdr. Oftest kun da da..
Nu er han 14 mdr og siger ikke meget, og det er de samme lyde der går igen og igen. Han siger stadig da da da da 80% af tiden og noget der minder om nej, og så sådan en grrrrrr lyd.. Synes dog man er begyndt at kunne høre på hans tonefald om han spørger om noget osv, hvilket er nyt, men jeg synes stadig ikke det er meget han siger, på trods af at han faktisk snakker det meste af sin vågne tid. Vi snakker meget med ham, kigger i pegebøger osv, men det fanger ham ikke rigtigt.

Han har aldrig pludret i dialog, og forsøgt at efterligne vores lyde, hvilket jeg i sin tid fortalte børnelægen som slog det hen og sagde at det var ikke alle børn der gjorde det. Men det gør det svært synes jeg. For hvis han peger på noget for at høre hvad det er og jeg feks siger ko, prøver han ikke at efterligne, og så tænker jeg, kan han så overhovedet lære det!?

Han forstår noget af det vi sIger til ham, men det er svært at vurdere hvor meget han forstår, men har indtryk af at han forstår mere og mere. Hvad ved hvad det er hvis vi feks siger sut, vand, sæt dig ned på numsen, bold osv.

Han har haft en del problemer med væske omregne og har fået lagt dræn 4 gange, hvilket måske kan have sat ham bagefter?

Hvad tror du? Er han håbløst bagud, eller er nogen børn bare langsommere end andre?
Han er ekstremt langt fremme motorisk, og det er uden tvivl der alt hans fokus ligger og altid har været.

På forhånd tak for hjælpen.

Helles svar

Kære Mie,

Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig fint at være opmærksom på sit barns sproglige udvikling, og du lyder til at have viden om hvad man kan forvente af lyde/sprog hos helt unge børn. Der er en stor variation i den sproglige udvikling, og mange faktorer kan spille ind. En af dem kan være hvis barnet i perioder har nedsat hørelse på grund af væske i mellemøret, som du også er opmærksom på. 

Børn lærer først at forstå ord, før de selv er i stand til at sige dem, så det er helt som det skal være at han forstår, men ikke gentager jeres ord, som i siger dem. Og nej, din søn er ikke håbløst bagud.

Er din søn startet i dagpleje/vuggestue? I så fald vil jeg anbefale dig at dele din bekymring med dem. Sammen kan i måske lave en plan for hvordan i bedst muligt i fællesskab får skabt et godt sprogligt miljø for din søn.

Jeg håber du kan bruge mit svar,

De bedste hilsner

Helle 

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.