Jeg har en pige på 3 år om 14 dage, hun er fint med motorisk både grov og fin, hun er langt fremme kognitivt og meget langt fremme sprogligt
Hun elsker at lave kreative ting og er begyndt at skrive bogstaver... men hun bruger primært venstre hånd!?
Hvis man beder hende om at skifte hånd bruger hun fint højre... på løbehjul lægger hun også ud med venstre og til fodbold bruger hun begge fødder til at sparke med...
er lidt i tvivl om vi skal prøve at overbevise hende om at bruge højre (det blev hendes far tvunget til som barn. Han brugte også primært venstre men kunne bruge højre)
jeg bruger selv primært højre men har som barn byttet over til venstre hvis højre blev træt...
skal vi rette hende eller bare lade hende selv styre det? Og hvornår kan man egentlig sige at du barn er venstrehåndet?
Christinas svar
Hej
Mange tak for dit spørgsmål.
Det lyder til at du har en dejlig og dygtig datter.
Før skolealderen skal barnet gerne have valgt sin primære hånd. Med primære hånd mener jeg den hånd som barnet skriver/tegner med og som barnet bruger til flest finmotoriske aktiviteter.
Man kan både være højre og venstrehåndet - forstået på den måde at man bruger begge hænder til finmotoriske opgaver. Det kan være at klippe, at spise med bestik eller at hælde af en kande.
Det man blot skal være opmærksom på er, at man bruger den samme hånd til den samme aktivitet. Altså hver gang man børster tænder så bruger man f.eks. venstre og hver gang man tegner bruger man f.eks. højre. Dette skyldes at det ikke er nødvendigt at have de samme motoriske baner i både højre og venstre hjernehalvdel.
Hvis du er i tvivl om din datter er højre eller venstrehåndet placerer du blot kop, gaffel, saks, tandbørste eller tusch i midten foran hende. Du vil da ret hurtigt kunne se hvilken hånd hun ubevidst rækker frem for at tage redskabet. Den hånd hun oftest vælger til den samme aktivitet vil være hendes primære hånd til pågældende aktivitet og den hånd du kan støtte hende i at benytte.
Man skal ikke tvinge et barn til at bruge en bestemt hånd. Bruger barnet lige meget højre og venstre hånd til at tegne/skrive med vil jeg anbefale at man støtter barnet i at bruge højre hånd da det i forhold til skriveretning, siddestilling og indlæring er det letteste. Ved andre finmotoriske opgaver er der ingen fortrukken hånd at anvende.
Sidst vil jeg nævne at en børnefysioterapeut vil kunne foretage en motorisk test som kan "kortlægge" hvilken hånd der er barnets primære hånd.
De bedste hilsner
Christina Haansbæk
Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.
Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk
Anmeld
Citér