Eksperthjælp: 6 måneder - vil ikke længere tage flaske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.436 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. juli 2015

Sarah John

Hej Sarah.
Jeg har en dreng der blev 6 mdr den 13. Juli. Han en glad dreng og er en rigtig bandit med krudt i rumpen.
Men jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre og nervøs for han ikke får det han skal have.
Han har for ca en mdrs tid siden begyndt at nægte flasken. Jeg har kunne få en flaske i ham tidlig morgen og aften hvis den er lavet med med temperatur direkte fra vandhanen, ikke noget med at den skal varmes.
Og har måtte give ham skemad. (Han startede på skemad da han var 4 mdr)
Men nu er han også begyndt at nægte den om aftenen og har gjort det i nogle dage. Så snart jeg sætte mig ned med ham for at give ham flasken græder han så tårene pisker ud af ham.
Og han vil kun have en flaske på ca. 130 ml om morgenen hvis han vågner kl 5-6 stykker Hvorefter han vil sove videre.
Jeg har så givet ham mme på kop hvilket egentlig kører okay hvis bare den er køleskabskold
Så han får jo slet ikke den mælk der er anbefalet han skal have.
Min den store nægtede også flasken da hun var omkring 7 mdr så hun stoppede helt med flaske da hun var 7,5 mdr gammel da sundhedsplejesken synes vi skulle stoppe med at blive ved.
Men han er jo kun lige blevet 6 mdr så synes det er meget tidligt.

Han har så de sidste par dage begyndt at holde munden lukket når jeg skal give ham mad, og er nødtil at holde skeen ved hans mund hvor han så åbner munden efter lidt. Så de hyggelige måltider er gået over til måltider der tager op til en time hver gang. Og da jeg er alenemor bliver den store ret utålmodig (hun er 4 år)
Han er sulten så han går helt bananas hvis jeg bare lader være med at sætte skeen op til munden af ham.
Han fik i øvrigt den første tand i weekenden så den kan selvfølgelig drille lidt. Samt jeg tror han er i et tigerspring da han kan være lidt pyldret disse dage.

Men det er mest det med flaskerne der bekymre mig fordi han ikke er ældre end han er..

Vh en mor der ikke ved om hun skal være bekymret

Sarahs svar

Kære "Mother-love", 

Tak for dit spørgsmål.

Det er godt at du er opmærksom på om din søn får nok mælk. Når han kun er 6 måneder, vil han ikke kunne få dækket sit næringsbehov uden mælken.

Jeg synes at det er en rigtig god idé, at du serverer mælken af kop og når du serverer mælken frisk lavet kan du sagtens tilberede mælken med frisk vand fra den kolde hane. Du kan også overveje at skifte til et andet mærke. De forskellige varianter smager lidt forskelligt, og det kan sagtens tænkes at han har brug for lidt smagsforandring. Du kan også være opmærksom på, at han får mælk i grød og mos – det tæller også med i mælkeregnskabet. Måske kan du også overveje om vælling kunne være sagen? Det kan drikkes koldt af kop ellers flaske eller serveres med ske.

Det vil være helt naturligt, at din dreng afviser skemaden i en periode hvor der er en tand på vej. Begyndende sygdom kan også påvirke hans appetit. Så prøv om du kan slå koldt vand i blodet og give det et par dage. Måske kommer appetitten på skemaden tilbage helt af sig selv.

Du kan også overveje, om han har brug for at blive udfordret lidt mere med hensyn til smag og konsistens. Når I har været i gang fra han var 4 måneder, kan det sagtens tænkes, at han fx er klar til mere krydret mad. Børnevenlige krydderier er fx hvidløg, timian, oregano, basilikum og karry. Læs mere om krydderier til børn her: http://www.semperbornemad.dk/boern-og-mad/boerneernaering-abc/krydderier.

Du kan også udfordre ham med hensyn til madens konsistens ved at tilsætte findelte, kogte grøntsager til mosen. Du kan også lade ham starte måltidet med findermad. Mad i hånden kan fx være moden avocado i stykker, ovnbagte kartofler i både evt med krydderier, dampet/kogt broccoli/blomkål buketter, dampet/kogt gulerod, indmaden af en frikadelle/fiskefrikadelle, bagte rodfrugter i stænger evt. med krydderier, banan, eller kogte pasta skruer. Det kan også være en ristet rugbrødsbjælke. Når han sidder og sutter på maden, vil det få spytproduktionen i munden til at gå i gang og på den måde kan det måske vække hans appetit for måltidet. Når han spiser fingermad, vil han også i højeres grad opleve at han selv styrer måltidet. Samtidig kan du så stadig made ham med ske, ligesom han selv kan få lov til at sidde med en ske under måltidet.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt videre :-)

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.