Eksperthjælp: Svært ved at udtale k og g

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.591 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. juni 2015

Helle Hansen

Hej Helle.
Jeg skriver til dig fordi min datter der bliver 5 til august har problemer med at sige ord med G og K.For et halvt års tid siden havde hun også problemer med S, men det er blevet meget bedre og er faktisk kun et problem nu hvis hun har travlt.
Jeg har nævnt det i børnehaven mange gange og talt med den talepædagog der er tilknyttet institutionen.de bliver ved med, at sige det nok skal komme.men jeg kan øve med hende for,at hjælpe hende.
Det har jeg gjort i over et år nu.siger ordene meget tydeligt,laver rim og remser,laver ordlege/historier hvor f.eks alle ordene begynder med G.vi læser historier begge to.men det bliver ikke bedre.det er som hun ikke kan høre det rigtige.
Jeg har lagt mærke til,at hun godt kan sige enkelte ord der starter med K.klister,klovn,kakao,computer.men ikke ord hvor K er i midten.lukker bliver f.eks til lubber.
Jeg er bekymret og har været det længe,men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Det går mig også på, at andre folk er begyndt at nævne det.fordi jeg synes det er synd for hende.

Håber du kan komme med et par gode råd??
På forhånd tak for dit svar.

Helles svar

Kære sommerfugl,

Tak for dit spørgsmål! Din datter er på ingen måde alene om ikke at have udtalen af k og g på plads. Det er en af de udtaleafvigelser vi ofte møder i den talepædagogiske praksis. Jeg hæfter mig ved at hun godt kan udtale lyden i nogle ord, når lyden står først i et ord. Det er rigtig fint!

Du nævner også at det er som om din datter ikke kan høre forskel på om du siger to eller ko. Er det korrekt forstået, eller er det hendes egen udtale hun ikke bemærker? Dette er ihvertfald noget man godt kan træne - altså hendes opmærksomhed på om DU siger fx ko eller to. Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte din lokale talepædagog, og høre hende om du kan få materiale til at træne minimale par samt instruktioner i hvordan du skal gøre. Det bør hun kende til!

Hvis det ikke lykkes, så skriv gerne igen og nævn gerne hvilken begrundelse hun har givet dig.

Selvom jeg forstår din bekymring, så må jeg indrømme at mit indtryk er at børn ikke driller hinanden pga deres udtaleafvigelser i børnehaven. De stiller højest nysgerrige spørgsmål fx 'hvorfor siger du to (ko)'. Og hvis de gør, så kan du lære din datter at sige at hendes tunge driller lidt. 

Jeg håber du kan bruge mit svar!

De bedste hilsner

Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.