Eksperthjælp: 11 måneder - ikke glad for grøntsager

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.292 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. juni 2015

Sarah John

Hej Sarah,

Jeg har et spørgsmål omkring grøntsager. Jeg har en glad pige på 11 måneder som er meget glad for kartofler og små stykker kød, men når det kommer til grøntsager vil hun ikke rigtig spise andet end kogte gulerødder.
Jeg har prøvet alt muligt forskelligt, eks at blande det sammen med sovs og kartoflerne, men det er og bliver gulerødderne hun vil have. Hvis ikke det er orange er der protester
Jeg tænker at det nok er en god ide med lidt variation, så har du en ide til hvordan får hende til at spise andet?

Kh Ann

Kære Ann,

Tak for dit spørgsmål.

Din datter kan – hvis hun vil! – spise alle slags grøntsager, så der er frit valg på alle hylder :-) Jeg vil anbefale, at du bliver ved med at tilbyde hende forskellige slags frugt og grønt, gerne noget der varierer også i konsistensen, så hun både får noget der er blødt og sprødt.

Mange børn kan bedst lide at grøntsagerne ikke er blandet sammen. Har du prøvet at servere grøntsagerne i små skåle for sig? Evt. kan du servere dem med en dip til at dyppe grøntsagerne i, det kan også gøre dem lidt mere spændende :-)

Du kan også være opmærksom på at lade hende være lidt med i køkkenet (når der er tid og overskud). Selvom hun kun er 11 måneder, kan hun godt være med til at komme grøntsagerne op i skåle og lign små opgaver - det kan måske vække hendes interesse for at smage på noget mere. Du kan evt. læse en lille tekst jeg har skrevet om at have børn med i køkkenet på Sempers hjemmeside.

Med hensyn til rå grøntsager, så er de fleste børn omkring 1½ år inden de begynder at kunne tygge dem. Det betyder ikke, at hun ikke må få det -Du må gerne give hende agurk, rød peberfrugt og lignende, som ikke skal koges, ligesom hun også kan få lidt majs, friske ærter eller lignende. Men det er bedst for hende, at hun stadig får kogte grøntsager eller grøntsager lavet i ovn. Råkost vil hendes mave endnu ikke kunne fordøje, og så får hun ikke glæde af alle de gode næringsstoffer, som er i maden.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt videre :-)

Venlig hilsen Sarah

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.