Hej Trine.
Jeg har en søn på knap 13 mdr, der skal rykkes fra privat dagpleje over i en kommunal når han er knap 15 mdr. Jeg ringede til pladsanvisningen for at skrive ham op, og hun ville gerne høre lidt om ham. Jeg fortæller at han er en glad dreng, der har haft en lidt hård start på livet med mange indlæggelser, pga sløvhed , spiseproblemer og udviklingsproblemer, men at han dog er helt ude over de problemer nu, og sygehuset har planer om at afslutte ham til næste besøg i august da de nu mener at han er fuldstændig som han skal være!
Jeg siger dog at han er en følsom dreng der har brug for ro og struktur og ikke for mange skift, da det rammer ham hårdt.
Så siger hun pludselig at hun vil sørge for at der kommer en pædagogisk supervisor med til opstartssamtalen, og så kan hun se om hun fortsat skal være tilknyttet ham. Jeg går lidt i chok! Hvad går det lige ud på!? Jeg er generelt lidt bekymret som person, og går nu og er vildt bekymret for om det er en der skal se om jeg er god nok som mor osv, og det synes jeg er rigtig ubehageligt... Ved du noget om hvad sådan en skal gå ind og gøre?
Min søn er jo en glad rask dreng som er fuldstændig som han jævnaldrende nu, så kan ikke helt se problemet? Det eneste man kan sætte en finger på er at han ikke kan sige nogle ord endnu, men han er også ørebarn big-time.
På forhånd tak.
Trines svar
Hej Mie
Tak for dit spørgsmål. Lad mig skynde mig at sige; bare rolig det har intet med dig som mor at gøre....
Det er sådan inden for dagplejen, både den kommunale og den private, at der ikke stilles nogle krav om uddannelse til dagplejeren. Derfor kan man sige at de (fleste) ikke har en faglig pædagogisk uddannelse, tilgengæld er der mange der har mange andre uddannelser og oftest også en hel del erfaring som man ikke kan uddannelse sig til.
Når der kommer et barn ind i dagplejen som har eller har haft en svær start eller tumler med nogle problemer er det normalt at der kommer en pædagogisk superviser ind over. Denne har en pædagog faglig uddannelse og er kun med for at hjælpe dagplejeren med at skabe de bedste rammer for barnet. Det er altså ikke for at pege finger eller holde øje med nogle men kun for at skabe de bedste rammer.
Når vi har med børn at gøre, der er særlige sensitive eller følsomme, er det, som du selv skriver vigtigt at de ikke oplever for mange skift og at der bliver skabt nogle rammer der gør dem trygge. Ikke alle forstår at skabe disse rammer og derfor er der ofte en superviser ind over for at hjælpe med at planlægge dagen.
Du vil sikkert opleve at hun kun er med den første gang, for som du selv skriver er han en sund og rask dreng der nok skal komme til at trives.
Dog synes jeg du skal ytre din bekymring til mødet så det lærer at det måske til en anden gang kan forklare hvad det betyder at der kommer en superviser ind over. Så der ikke er andre mødre der skal opleve samme bekymring.
Jeg håber du kan bruge mit svar eller er du velkommen til at skrive til mig igen.
Jeg ønsker dig og din søn al held og lykke.
Hilsen Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk