Jeg tror, det er de færreste banker, der vil låne jer penge til et hus på nuværende tidspunkt. Selvom man færdiggør en uddannelse, er der ingen garanti for, at man finder et job lige bagefter, så fremtiden ser stadig noget usikker ud fra en banks synspunt. Jeg ved godt, at du skriver, at din kæreste er sikret job efter endt uddannelse, men en nyuddannet pædagogløn og dagpenge på dimittendsats er stadig ikke særlig meget, slet ikke med den prisklasse I gerne vil købe i.
Hvis jeg var jer, ville jeg derfor vente med at købe hun til I begge er i job. Jeg ville desuden købe et hus, som I er sikre på, at I har råd til at sidde i. Alt for mange unge mennesker sætter sig alt for dyrt med hus, bil og børn og kan derfor få problemer med at få det hele til at løbe rundt, hvis den ene f.eks. bliver arbejdsløs. Så må man starte med at købe noget lidt mindre, og så flytte når man har fået mere anciennitet på arbejdspladsen og dermed højere løn.
Til gengæld ville jeg ikke nødvendigvis udskyde babyprojektet til I har købt hus. Den eneste grund til, at man kan låne mindre, når man har et barn er, at barnet så skal medregnes i budgettet. Børn koster nu engang det de gør, og hvis I planlægger at få børn indenfor kort tid, kan I lige så godt sikre jer, at I har råd til det allerede inden i køber hus.
Anmeld
Citér