Råd til hus - et år tilbage af studiet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2015

Abracadabra

elb1210 skriver:

Ja det er virkeligt noget der fylder meget og jeg tænker meget på det 

Vi har af vores tidligere bank fået at vide vi kan låne omkring 2,6 når vi engang er færdige, men vores nye virkede mere villige til at låne inden vi er færdige. PB bliver udskudt til vi har købt hus, det er også hvad banken råder til, så der er ikke så meget at gøre der  Jeg tror ikke huskøbet er så urealistisk, de huse vi har kigget på på nettet som har det vi ønsker, er billigere end hvad banken sagde vi kunne låne.

Jeg tror nu ikke, at det er realistisk at låne 2,6 på SU - men det er jo bankens beslutning. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2015

JJP

Abracadabra skriver:

Jeg tror nu ikke, at det er realistisk at låne 2,6 på SU - men det er jo bankens beslutning. 

I skal bare fortælle banken at i gerne vil have regnet barn og dag institution med i jeres budget,  når i skal købe hus. Så i ikke lige pludselig får et chok.

Vi kan så købe for det mindre  end hvis vi ikke havde medregnet barn men vi skal så hellere ikke gå og tænke på at vende hver en krone når vi får børn :-) 

Men ja rådighedsbeløbet er også super vigtigt. Man ( vi skulle i hvert fald ) skal dokumenter for at man har Ca 5 tusinde til hver voksen og 3-4 til hvert barn. Også selv om man kun bruger det halve. 

Men skide godt i har hentet tilbud. Vi fik et kæmpe chok da vi var rundt i de forskellige banker.  nogle sidder godt på pengene :p 

Held og lykke med det hele. 

Anmeld Citér

24. maj 2015

Oktober12

Jossphine skriver:

I skal bare fortælle banken at i gerne vil have regnet barn og dag institution med i jeres budget,  når i skal købe hus. Så i ikke lige pludselig får et chok.

Vi kan så købe for det mindre  end hvis vi ikke havde medregnet barn men vi skal så hellere ikke gå og tænke på at vende hver en krone når vi får børn :-) 

Men ja rådighedsbeløbet er også super vigtigt. Man ( vi skulle i hvert fald ) skal dokumenter for at man har Ca 5 tusinde til hver voksen og 3-4 til hvert barn. Også selv om man kun bruger det halve. 

Men skide godt i har hentet tilbud. Vi fik et kæmpe chok da vi var rundt i de forskellige banker.  nogle sidder godt på pengene :p 

Held og lykke med det hele. 

Banken sagde til os vi skulle gave 12.000 i rådighedsbeløb når vi kun er os og medregne 5.000 pr- barn der kommer oven i. Det ville sige vi kan låne 300.000 mere hvis vi ikke har et barn før vi køber og PB er derfor blevet udskudt til efter huskøb Er bare bange for vi kommer til at sidde ret hårdt i det så, for vi vil gerne have nogle stykker :/ 

Og puha hvor ærgerligt i fik et chok da i snakkede med banken! Hvad endte i så med at gøre?  

Held og lykke til jer også!

Anmeld Citér

24. maj 2015

Celine89

Jeg tror, det er de færreste banker, der vil låne jer penge til et hus på nuværende tidspunkt. Selvom man færdiggør en uddannelse, er der ingen garanti for, at man finder et job lige bagefter, så fremtiden ser stadig noget usikker ud fra en banks synspunt. Jeg ved godt, at du skriver, at din kæreste er sikret job efter endt uddannelse, men en nyuddannet pædagogløn og dagpenge på dimittendsats er stadig ikke særlig meget, slet ikke med den prisklasse I gerne vil købe i.

Hvis jeg var jer, ville jeg derfor vente med at købe hun til I begge er i job. Jeg ville desuden købe et hus, som I er sikre på, at I har råd til at sidde i. Alt for mange unge mennesker sætter sig alt for dyrt med hus, bil og børn og kan derfor få problemer med at få det hele til at løbe rundt, hvis den ene f.eks. bliver arbejdsløs. Så må man starte med at købe noget lidt mindre, og så flytte når man har fået mere anciennitet på arbejdspladsen og dermed højere løn.

Til gengæld ville jeg ikke nødvendigvis udskyde babyprojektet til I har købt hus. Den eneste grund til, at man kan låne mindre, når man har et barn er, at barnet så skal medregnes i budgettet. Børn koster nu engang det de gør, og hvis I planlægger at få børn indenfor kort tid, kan I lige så godt sikre jer, at I har råd til det allerede inden i køber hus.

Anmeld Citér

24. maj 2015

ninibadini

Jeg synes det er dumt at 'snyde' banken med ens tanker om børn. I sidste ende snyder I jer selv. Banken sætter ikke en grænse for hvor meget I kan låne for at irritere jer men for at hjælpe jer. Hvis I får at vide at I kan låne fx 2;5 uden barn,  køber for dette beløb og får barn kort efter, har I måske ikke råd til daginstitution. Så vær ærlige om jeres nærmeste fremtid for jeres egen skyld! Derfor ser jeg heller ingen grund til at udskyde pb hvis det er det I ønsker lige nu. 

Vil også sige at det er urealistisk at købe det hus man skal bo i resten af livet i første forsøg. Behov ændrer sig livet igennem. Kig 5-10 år frem og køb efter det. 

Anmeld Citér

24. maj 2015

lineog4

elb1210 skriver:

Ja det er virkeligt noget der fylder meget og jeg tænker meget på det 

Vi har af vores tidligere bank fået at vide vi kan låne omkring 2,6 når vi engang er færdige, men vores nye virkede mere villige til at låne inden vi er færdige. PB bliver udskudt til vi har købt hus, det er også hvad banken råder til, så der er ikke så meget at gøre der  Jeg tror ikke huskøbet er så urealistisk, de huse vi har kigget på på nettet som har det vi ønsker, er billigere end hvad banken sagde vi kunne låne.

Egentlig sjovt de råder til at vente, da det både betyder et års barsel hvor i hver fald 6 mnd er på dagpenge, plus en start kapital til baby i hvert fald for nogen skal regnes med. Og ja så er vuggestue bare det dyrere end børnehave. 

Det kan godt være I synes det er bedst I kan låne mere, men kan fortælle jeg i et år med 3 børn betalte 5400 kr om måneden til daginstitutionen og det er alligevel en slat penge, derudover var der bleer, tøj, sko/støvler, fritidsinteresser, mad osv osv osv osv..... 

Når banken foreskriver man skal have lidt penge for at have børn, så er det ikke helt løgn  kan godt være man ikke bruger helt så meget som de kalkulerer med.

Anmeld Citér

25. maj 2015

JJP

elb1210 skriver:

Banken sagde til os vi skulle gave 12.000 i rådighedsbeløb når vi kun er os og medregne 5.000 pr- barn der kommer oven i. Det ville sige vi kan låne 300.000 mere hvis vi ikke har et barn før vi køber og PB er derfor blevet udskudt til efter huskøb Er bare bange for vi kommer til at sidde ret hårdt i det så, for vi vil gerne have nogle stykker :/ 

Og puha hvor ærgerligt i fik et chok da i snakkede med banken! Hvad endte i så med at gøre?  

Held og lykke til jer også!

vi har ikke købt endnu .

Vi har været i forskellige banker og hørt deres tilbud, og vi har besluttet vi skifter bank til der hvor vores odds er bedst

Nordea ville kun låne os 175.000 selvom vi begge har fuldtidsjob og sidder med 35.000 udbetalt. - DE vil ikke låne os penge fordi min kæreste har et bil lån  men jeg har opsparing - så latterligt. vi er endda kunder i Nordea. og billånet er væk til næste sommer. der vil de så kun låne os  1.300.00    og vi SKAL sælge min bil( og mange andre krav før vi kan låne ) og i Nordea sagde de at vi skulle få de børn vi gerne ville have før vi købte hus da  de ikke ville kunne hjælpe os med lånet hvis jeg gik på barsel ! så latterligt. og at jeg ikke kunne læse videre hvis vi købte hus.

i fx handelsbanken og arbejdernes landsbank vil låne os 1.850.000 på stående fod. selvom min kæreste har bil lån.

De har endda lavet forskellige budgetter. med og uden barn.

og et hvor vi har barn og daginstitution + barsel osv. Og vi kan BEHOLDE begge biler.

Nordea sucks ! haha

Vi skal til endnu et bank møde på torsdag for at skrive under på bankskiftet og have lagt et budget så vi kan komme i gang med huskøbet til næste år  yaaah!

- Men ja for guds skyld, oplys banken om at i ønsker barn og få budget/ lån derefter. Da det kun er for jeres eget bedste så i ikke står med håret i postkassen og skal vende hver en krone.

Anmeld Citér

25. maj 2015

Oktober12

Jossphine skriver:

vi har ikke købt endnu .

Vi har været i forskellige banker og hørt deres tilbud, og vi har besluttet vi skifter bank til der hvor vores odds er bedst

Nordea ville kun låne os 175.000 selvom vi begge har fuldtidsjob og sidder med 35.000 udbetalt. - DE vil ikke låne os penge fordi min kæreste har et bil lån  men jeg har opsparing - så latterligt. vi er endda kunder i Nordea. og billånet er væk til næste sommer. der vil de så kun låne os  1.300.00    og vi SKAL sælge min bil( og mange andre krav før vi kan låne ) og i Nordea sagde de at vi skulle få de børn vi gerne ville have før vi købte hus da  de ikke ville kunne hjælpe os med lånet hvis jeg gik på barsel ! så latterligt. og at jeg ikke kunne læse videre hvis vi købte hus.

i fx handelsbanken og arbejdernes landsbank vil låne os 1.850.000 på stående fod. selvom min kæreste har bil lån.

De har endda lavet forskellige budgetter. med og uden barn.

og et hvor vi har barn og daginstitution + barsel osv. Og vi kan BEHOLDE begge biler.

Nordea sucks ! haha

Vi skal til endnu et bank møde på torsdag for at skrive under på bankskiftet og have lagt et budget så vi kan komme i gang med huskøbet til næste år  yaaah!

- Men ja for guds skyld, oplys banken om at i ønsker barn og få budget/ lån derefter. Da det kun er for jeres eget bedste så i ikke står med håret i postkassen og skal vende hver en krone.

Wow det lyder som om de har været vildt strenge ved jer! Helt sindsygt at i et sted næsten ikke kan låne noget og et andet meget mere! Vildt de siger i skal have de børn i skal inden i køber hus, hvor mange gør lige det? Men Nordea er også viiiildt dårlige. Jeg har dem som bank nu og min kæreste og jeg var nede og snakke med dem sidste sommer for at se om han også skulle skifte til dem. Vi har valgt BEGGE at skifte til Arbejdernes Landsbank, så det siger ligesom noget om hvordan det gik  Da var ligesom hos jer også med på vi beholder vores bil osv. 

Vi har fortalt vi gerne vil have børn (dog ikke hvor mange &nbsp og de rådede os til at vente med børn til vi havde købt hus. Kunne bare være så dejligt at kunne købe inden for den nærmeste fremtid så PB også snart kan blive en realitet. 

Anmeld Citér

25. maj 2015

JJP

elb1210 skriver:

Wow det lyder som om de har været vildt strenge ved jer! Helt sindsygt at i et sted næsten ikke kan låne noget og et andet meget mere! Vildt de siger i skal have de børn i skal inden i køber hus, hvor mange gør lige det? Men Nordea er også viiiildt dårlige. Jeg har dem som bank nu og min kæreste og jeg var nede og snakke med dem sidste sommer for at se om han også skulle skifte til dem. Vi har valgt BEGGE at skifte til Arbejdernes Landsbank, så det siger ligesom noget om hvordan det gik  Da var ligesom hos jer også med på vi beholder vores bil osv. 

Vi har fortalt vi gerne vil have børn (dog ikke hvor mange &nbsp og de rådede os til at vente med børn til vi havde købt hus. Kunne bare være så dejligt at kunne købe inden for den nærmeste fremtid så PB også snart kan blive en realitet. 

Ja vi skifter også til al bank :-)  �� har fået bedre service den sidste måned end i mine 26 år hos nordea :/ 

Ja nordea er vildt strenge.  Min bror havde samme problem han havde en virkelig god opsparing men  manglede lige de sidste  70 tusinde (ud af 350.000)  til en andel og det ville de kun låne ham hvis han solgte sin bil. Det er så urealistisk..   også selvom de jo tydeligt kan se han er en god og fornuftig kunde som ikke sløser  sine penge væk.

Da vi sad til bank mødet i Nordea sagde hende rådgivere  at vi lige hurtigt legede at vi havde fået 200.000 kvit og frit af en af vores forældre for så at se hvad vi kunne købe for. Amen for helvede. Vi kender ikke nogen der kan give os 200.000. Er så færdig med Nordea.  GLÆDER mig til på torsdag hvor vi skal skrive under på bankskift. Juhuu.  

Anmeld Citér

26. maj 2015

Oktober12

Jossphine skriver:

Ja vi skifter også til al bank :-)  �� har fået bedre service den sidste måned end i mine 26 år hos nordea :/ 

Ja nordea er vildt strenge.  Min bror havde samme problem han havde en virkelig god opsparing men  manglede lige de sidste  70 tusinde (ud af 350.000)  til en andel og det ville de kun låne ham hvis han solgte sin bil. Det er så urealistisk..   også selvom de jo tydeligt kan se han er en god og fornuftig kunde som ikke sløser  sine penge væk.

Da vi sad til bank mødet i Nordea sagde hende rådgivere  at vi lige hurtigt legede at vi havde fået 200.000 kvit og frit af en af vores forældre for så at se hvad vi kunne købe for. Amen for helvede. Vi kender ikke nogen der kan give os 200.000. Er så færdig med Nordea.  GLÆDER mig til på torsdag hvor vi skal skrive under på bankskift. Juhuu.  

Jamen det lyder da helt sindsygt! Også vildt så uheldige dig og dn bror har været med Nordea :/ Mærkeligt de ikke ville låne ham de sidste 70.000.Og hvor latterligt at de lige tror i "får" 200.000 i gave, hvem fanden gør det som ikke er vokset op på Strandvejen? 

Glæder mig virkeligt meget til vi skal i banken igen og snakke med dem. Er så forvirret efterhånden over om vi skal vente med PB til vi har købt hus (forhåbenligt inden for de næste 2 år) som de råder til, eller få et først og så have det mindre at købe for? Er bare virkeligt bange for vi får lov til at låne "for meget" når vi kun er os to og det så bliver rigtigt hårdt når der en dag kommer småfolk til :/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.