Råd til hus - et år tilbage af studiet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.967 visninger
24 svar
16 synes godt om
23. maj 2015

Oktober12

Håber i er nogle herinde der kan hjælpe med lidt spørgsmål angående huskøb, opsparing osv. 

Min kæreste og jeg har besluttet os for at rykke PB til efter huskøb da vores rådighedsbeløb så vil være en del lavere og vi derfor vil have lidt flere penge til rådighed. Vi har begge 1 1/2 år tilbage af studiet og min kæreste er sikret arbejde når vi bliver færdige. Vi er netop ved at skifte bank og overvejer at tage en snak med dem angående vores mulighedder for at kunne låne om 6-9 måneders tid, altså ca. et år før vi er færdige med vores uddannelser. Nogen der ved/har erfaringer om dette vil være muligt?  Vi har en god opsparing, ca. 300.000 så tænker banken det er noget banken er ret galde for og forhåbenligt vil tage med i deres overvejelser Håber på et afdragsfrit lån i ca. 2 år tror i det vil være en mulighed? Det skal desuden siges vi har en lille smule gæld som vil være betalt om 2 års tid og en bil. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2015

Trine89

Hej, 

Nu er det selvfølgelig ikke nemt at vide hvordan de forskellige banker tænker. 

Men da vi spurgte vores bank fik vi at vide at det der i sidste ende betød noget er det rådighedsbeløb man vil have efter aller faste udgifter er betalt. I vores tilfælde skulle vi have 12.000 kroner (vi er to voksne og et barn). 

Og det har jo noget at gøre med hvad man regner med der skal være til mad og diverse og ikke mindst uforudsete udgifter.  

Så prøv at lave nogle forskellige budgetter på hvordan det kan se ud med de forskellige låntyper der er der ude.

Og lån til hus er som regel delt i to, realkredit lånet som er max 80% af huset værdig og resten skal man enden selv have eller låne i banken.  

Anmeld Citér

23. maj 2015

lineog4

elb1210 skriver:

Håber i er nogle herinde der kan hjælpe med lidt spørgsmål angående huskøb, opsparing osv. 

Min kæreste og jeg har besluttet os for at rykke PB til efter huskøb da vores rådighedsbeløb så vil være en del lavere og vi derfor vil have lidt flere penge til rådighed. Vi har begge 1 1/2 år tilbage af studiet og min kæreste er sikret arbejde når vi bliver færdige. Vi er netop ved at skifte bank og overvejer at tage en snak med dem angående vores mulighedder for at kunne låne om 6-9 måneders tid, altså ca. et år før vi er færdige med vores uddannelser. Nogen der ved/har erfaringer om dette vil være muligt?  Vi har en god opsparing, ca. 300.000 så tænker banken det er noget banken er ret galde for og forhåbenligt vil tage med i deres overvejelser Håber på et afdragsfrit lån i ca. 2 år tror i det vil være en mulighed? Det skal desuden siges vi har en lille smule gæld som vil være betalt om 2 års tid og en bil. 

Aner intet om det, men kom blot til at tænke på at det kan godt være I kan låne mere fordi I ikke har barn. Men I skal også huske det ikke skal være skide surt i dagligdagen når man har fået barnet, så hellere regne det med når man skal ud og låne til hus. 

Man kan leve på en sten, og et barn behøver ikke kosten alverdens. Men formodentlig i hver fald mellem 2 og 3000 om måneden i pasning plus det løse.

Anmeld Citér

23. maj 2015

jenny4

Banken vil helt sikkert se positivt på at I har kunnet lave en opsparing mens I er studerende. Men rådighedsbeløbet er afgørende og vælger I at spørge nu, vil det højst sandsynligt blive udregnet ud fra nuværende indkomst. Men det skader ikke at spørge - vil de ikke låne jer nok til drømmehuset, må I jo enten gå på kompromis eller vente til I er færdige med studierne og har fået job.

Anmeld Citér

23. maj 2015

Abracadabra

Jeg har læst flere indlæg fra dig ang. samme emne, dine tanker kredser virkelig om huskøb/baby i øjeblikket... Det forstår jeg godt! 

Samtidig husker jeg, at jeres krav til huset er temmelig høje. Det skal have en god beliggenhed og være meget stort, da din kæreste kun vil flytte én gang. 

Jeg tror desværre ikke, at I er realistiske omkring huskøb på SU. Men hvis I køber et mindre hus, kan det muligvis lade sig gøre indenfor en overskuelig fremtid. 

Ellers må I udskyde PB til efter huskøb, som skal udskydes til efter afsluttende eksamen og job til jer begge. 

Men beslutningen er jo jeres banks. 

Anmeld Citér

23. maj 2015

quindelist

Der er jo ikke andet for end at spørge i banken. Der er stor forskel på hvor rigide de er.

jeg er studerende, og er færdig om et år -og har iøvrigt ingen indtægt under studierne da jeg har en anden uddannelse og min SU er opbrugt i den forbindelse.

vi har lige lånt 3 mill til huskøb alene på min mands indtægt, og udenopsparing til udbetaling. så 80% på et faatforrentet 30 årigt lån og de sidste 20% som banklån. Vi indhentede tilbud 4 steder men endte med at blive i vores nuværende bank for de havde det bedste tilbud. Vi er iøvrigt 2 voksne og et barn på 3 år.

Anmeld Citér

23. maj 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
quindelist skriver:

Der er jo ikke andet for end at spørge i banken. Der er stor forskel på hvor rigide de er.

jeg er studerende, og er færdig om et år -og har iøvrigt ingen indtægt under studierne da jeg har en anden uddannelse og min SU er opbrugt i den forbindelse.

vi har lige lånt 3 mill til huskøb alene på min mands indtægt, og udenopsparing til udbetaling. så 80% på et faatforrentet 30 årigt lån og de sidste 20% som banklån. Vi indhentede tilbud 4 steder men endte med at blive i vores nuværende bank for de havde det bedste tilbud. Vi er iøvrigt 2 voksne og et barn på 3 år.

Wow din mand må da tjene kassen 

Anmeld Citér

23. maj 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg er studerende her efter endt barsel (dvs. På barselsdagpenge nu, og SU bagefter) min mand arbejder og vi har et barn.

Vi er blevet godkendt til at låne 2.8.

Vi har så 250.000 til udbetaling.

alle situationer er jo individuelle.. Snak med bankerne

Anmeld Citér

24. maj 2015

Oktober12

Abracadabra skriver:

Jeg har læst flere indlæg fra dig ang. samme emne, dine tanker kredser virkelig om huskøb/baby i øjeblikket... Det forstår jeg godt! 

Samtidig husker jeg, at jeres krav til huset er temmelig høje. Det skal have en god beliggenhed og være meget stort, da din kæreste kun vil flytte én gang. 

Jeg tror desværre ikke, at I er realistiske omkring huskøb på SU. Men hvis I køber et mindre hus, kan det muligvis lade sig gøre indenfor en overskuelig fremtid. 

Ellers må I udskyde PB til efter huskøb, som skal udskydes til efter afsluttende eksamen og job til jer begge. 

Men beslutningen er jo jeres banks. 

Ja det er virkeligt noget der fylder meget og jeg tænker meget på det 

Vi har af vores tidligere bank fået at vide vi kan låne omkring 2,6 når vi engang er færdige, men vores nye virkede mere villige til at låne inden vi er færdige. PB bliver udskudt til vi har købt hus, det er også hvad banken råder til, så der er ikke så meget at gøre der  Jeg tror ikke huskøbet er så urealistisk, de huse vi har kigget på på nettet som har det vi ønsker, er billigere end hvad banken sagde vi kunne låne.

Anmeld Citér

24. maj 2015

Oktober12

lineog4 skriver:

Aner intet om det, men kom blot til at tænke på at det kan godt være I kan låne mere fordi I ikke har barn. Men I skal også huske det ikke skal være skide surt i dagligdagen når man har fået barnet, så hellere regne det med når man skal ud og låne til hus. 

Man kan leve på en sten, og et barn behøver ikke kosten alverdens. Men formodentlig i hver fald mellem 2 og 3000 om måneden i pasning plus det løse.

Ja det har jeg virkeligt også tænkt meget over, for det er jo også bare surt ikket have råd til noget som helst fordi huset var for dyrt  Vi vil gerne have en 3-4 stykker og det bliver bare ikke billigt. Har overvejet om vi skal fortælle banken det, men er bange for vi så ikke kan låne ret meget 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.