Bør jeg skifte dagpleje?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. maj 2015

Anonym trådstarter

I vores kommune må de private gerne have 5 børn..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2015

jenny4

Jeg synes du skal kontakte din sp og høre hvad det er for nogle tråde der kan trækkes i i kommunal dp. Og så kontakte pladsforvaltningen og høre om der er ledige pladser nogle steder, hvor du så kan tage ud og besøge dem og få en fornemmelse af dem. Så kan du også lige tjekke om det ikke er rigtigt at din dp kun må have 4 børn (og faktisk ikke må holde egen datter hjemme oveni).

Derudover lyder din søn til at være ramt af seperationsfasen. Det er normalt og det vil komme og gå - selvom du skifter dp vil han stadig have perioder hvor han er ked af at blive afleveret. Men højst sandsynligt er han glad hele dagen - spørg efter din dp (både nuværende og en evt ny) om hun i et par dage vil sende et billede i løbet af formiddagen så du kan blive betrygget i at han har det godt.

Anmeld Citér

18. maj 2015

Sprit25

Anonym skriver:

Det var ikke det at dp var privat der var vigtigt, men det at jeg selv kunne vælge dagplejemor og vi kunne komme på besøg så meget vi ville inden opstart det gjorde mig tryg.. Og på daværende tidspunkt var jeg helt tryg ved hende - der sagde hun så heller ikke noget om at hun fx har sin datter hjemme 4/5 dage om ugen...

Du kan også takke nej til kommunal hvis du kemien ikke er der. 

Jeg takkede nej til en privat fordi hun også ville holde sit barn hjemme. Det var også kun en gang imellem men lige den dag vi var til samtale var datteren hjemme. Og hun krævede ekstrem meget opmærksomhed. Samtidig havde dp kun været åben i 4 dage på det tidspunkt og holdte så sin datter hjemme allerede. Det var jeg ikke tryg ved

Anmeld Citér

18. maj 2015

lineog4

Anonym skriver:

Tak for jeres svar.. Nej ung pige er ikke godkendt til at passe børnene og gør heller ikke dette- hun passer huset. 

Glemte at nævne et par detaljer.. Den sidste måned cirka som også er her han begyndte at være ked og pylret har han også sovet mildest talt at h til. Han vågner hver halve time hele natten igennem og det er kun mor der dur.. far dur ikke, kun mor, han kræver mig konstant, jeg kan ikke engang gå på wc uden han skal med.

samtidig er det måske relevant at nævne at han havde en del opstartsproblemer da han var helt lille med kontakt, spisning og trivsel generelt og vi er først lige blevet afsluttet på sygehuset med den besked at han er lige som han skal være - endelig!

derfor har Sp skrevet i hans journal at "det er ikke hensigtsmæssigt at netop dette barn går i privat dagpleje, men mor ønsker det sådan" jeg spurgte ind til det og hun sagde at når der havde været så meget med ham, mente hun det var bedst at han gok i kommunal hvor de har flere snore at trække i hvis det skulle blive aktuelt. 

Jeg vil lige sige, at dårlig søvn, total morsyg osv som du beskriver, det har alle mine børn været når de kom i pasning og det trak tænder. 

Umiddelbart er det jo bare ikke naturligt at en lille trold skal væk fra den trygge base i den alder og det reagerer de på. Man kan endda opleve de går nogen udviklingstrin tilbage. Om det så forværres med denne dagplejemor vil jeg ikke udtale mig om.

Men jeg ville overveje grundigt om jeg skulle lytte til min sundhedsplejerske og vælge et kommunalt tilbud - jeg ville så selv vælge en vuggestue, for der er der større mulighed for at fastholde rutinerne med nogen få børn og lave det impulsive, turene osv med de andre børn. Der er en større sparring mellem pædagogerne, og ja så har de bare en længere og en bedre uddannelse end en dagpleje. Billedet af den kæmpe i institution, hvor vuggestuebørnene går for lud og koldt vand er ikke virkeligheden. Normeringen er absolut ikke i top, og de kære pædagoger er skåret ind til benet. Men en mindre integreret institution hvor jeg fx har og har haft mine, der er en der en vuggestuegruppe med 12 børn og 3 voksne og de har det som blommen i et æg og der er rum og tid til at differentiere og tage særlige hensyn.

Anmeld Citér

18. maj 2015

Fru Hansen

Hej:-)

Jeg ved da næsten ikke hvor jeg skal starte mit svar, for det er da noget af en kattepine du står i.

Jeg er kommunal dagplejer og mit svar er skrevet med udgangspunkt i den baggrund. Dertil har jeg arbejdet med både for tidlige fødte og sensitive børn.

Vedr. din søns adfærd, så kan der være flere ting der gør sig gældende. Dels kan de børn der har en let indkøring reagere et stykke tid efter, når det ikke længere er nyt og spændende at blive afleveret hver dag. Dels kan din søn være i separationsfasen eller tigerspring og reagere på dette.

Og så er der selvfølgelig også den mulighed at din søn ikke trives hos dagplejeren pga forholdene.

Derudover vil enhver lille tvivl der gnaver i din mave opfanges af din søn og det vil han reagere på. Overvej derfor kraftig om du overhovedet kan finde tillid til dagplejeren og få ro i din mave eller om det er bedre at flytte din søn.

Der er dog flere ting i forholdene der får mig til at undres. Dels er det rigtigt nok at man godkender private dagplejere til at have 5 børn. En del af de private dagplejere jeg kender fortæller at de mener at det er bedre at have 5 faste børn end 4 faste børn og skiftende gæstebørn, som man kan risikere i det kommunale regi. Dette er jeg personligt ikke enig i.

At dagplejeren vælger at have sin datter hjemme ofte behøver ikke være skidt, det kan skabe en ændring i gruppe-dynamikken og legen og således være en positiv oplevelse for dagplejebørnene. Men det kan også være en belastning, hvis barnet fylder for meget og har svært ved at dele mor eller følge reglerne og skelne mellem mors job og fritid.

Hvis du har en mistanke om at den unge pige i huset ikke passer dagplejerens eget barn og føler at forholdene er pædagogisk uforsvarlige kan du kontakte den tilsynsførende. Men vær opmærksom på, at da det er et privat tilbud du har valgt, er dine klagemuligheder anderledes end i det kommunale.

Nogle børn har brug for tid til at vende sig til legestuen. Hos os er reglerne sådan at man kan lade være med at gå i legestue i en periode eller kun gå i legestue med få dagplejere af gangen.
Har du snakket med din dagplejer om at lave om på hendes deltagelse i legestuen? evt. være der alene så din søn kan lære at blive fortrolig med stedet. Eller at dagplejeren kun er i legestuen i kort tid og gradvist trapper tiden op?

Hvis dit barn er sensitivt eller på anden måde har særlige behov kan en sundhedsplejerske/læge medvirke til at barnet kan have to pladser i det kommunale regi.

Du kan evt. kontakte dagplejekontoret i din kommune og høre om der er dagplejere med speciale i sensitive børn. Det findes i nogle kommuner. Der tilpasses dagens aktiviteter til børnenes behov for ro og dagplejeren kan være uddannet pædagog/pædagogisk assistent eller have kurser i børn med særlige behov.

Jeg kan ikke fortælle hvad du skal gøre. Mest af alt skal du lytte til din mave og se på dit barn.

Anmeld Citér

18. maj 2015

Fru Hansen

Mht. til selv at vælge dagplejer.
Mange kommuner har ganske udemærkede hjemmesider hvor du kan læse både om dagplejens tilbud generelt og om den enkelte dagplejer. Hos os har hver dagplejer en profil hvor der er beskrevet uddannelse, kurser, aktiviteter i hverdagen og de fysiske rammer.

Jeg kan naturligvis ikke tale for alle kommuner i Danmark men hos os har sundhedsplejerskerne, dagplejepædagogen og pladsanvisningen et rigtig godt samarbejde for at finde den helt rigtige plads til børn med særlige behov eller med et særligt forløb bag sig. Det er ret sandsynligt at der vil blive taget godt hånd om dig hvis du vælger at kontakte pladsanvisningen eller dagplejekontoret:-)

Jeg ønsker dig og din søn god vind fremover

og håber at du vil give en opdatering på et tidspunkt.

Anmeld Citér

18. maj 2015

Anonym

Syntes klart kommunal dagpleje pga det mere opsyn og krav, syntes "" nogle "" privat dagplejere slipper alt for nemt om det. 

Private er aflønnet efter antal børn. Kommunal er 4 børn grundpillen gæste børn ud over 4 altså Nr 5 barn giver lidt ekstra kroner men aldrig mere end 4 faste børn. 

At have sin datter hjemme imens tja nogle kan det andre kan overhovedet ikke. Syntes ikke det bør være fast at der er bliver " passet " andre børn. Men hist og her og hygge så klart både kommunalt og privat for afveksling. Men ik flere gange ugentligt. 

Anmeld Citér

18. maj 2015

l.kjoeller

Anonym skriver:

Hej!

Jeg er i vildrede og ved ikke om den dagpleje min søn går i er den rigtige for ham. Han er 12 mdr. Han  går i privat dagpleje, og virkede i starten glad for det. Han er en dreng der har brug for ro og regelmæssighed, ikke for mange skift og forandringer, så blive han pylret og urolig - for eksempel når de har legestue.

Da han startede var de 4 børn inkl. min søn, og dagplejemor fortalte at nu havde hun besluttet at hun fremover kun ville have 4 dagplejebørn i stedet for 5. Det passede mig ganske godt og var en af grundene til jeg takkede ja til pladsen.

Det viste sig så at hendes egen datter bliver holdt hjemme 4 ud af 5 dage om ugen, og dermed er de jo alligevel 5 børn - datteren er 2 år.

Når han bliver afleveret vil han ikke over til dagplejemor græder og klynger sig til mig, og når han kommer hjem vil han hænge på arm hele eftermiddagen og er super pylret. Trods det siger dagplejemor at han er glad når han er der.

De holder legestue 1 gang om ugen, der prøver jeg at holde ham hjemme da det giver ham en rigtig dårlig dag med alle de børn, og samtidig virker det for mig som om at det mest er dagplejemors behov at komme afsted og ikke børnenes - hun holder legestue med sin bedste veninde som også er dagplejemor, og i sidste uge valgte de så t holde legestue 2 dage i træk, og jeg havde en fuldstændig drænet og trist dreng..

For 1 uge siden meldte hun så ud at hun alligevel gerne vil have 5 dagplejebørn fra august når hendes datter skal i børnehave - jeg blev ærgerlig og må indrømme at jeg håbede hun ikke fik afsat pladsen. Der var nogle og kigge i sidste uge, men de skulle give svar fredag så jeg var i dag spændt på at høre om de havde takket ja eller nej.

Da jeg så kommer for at aflevere min søn i morges ser jeg til min store overraskelse at de har takket ja, og deres barn skal åbenbart allerede starte i dag!!! Det vil altså sige at hun har 5 dagplejebørn + hendes egen mange af dagene, altså 6 børn, hvilket jeg synes er ALT for meget. Hun har ung pige i huset ansat som hvis hun bliver spurgt passer hendes datter, men i virkeligheden passer dagplejemor alle 6 børn, og jeg er bange for at mit barn bliver overset og hun ikke har den nødvendige tid til at give dem alle den omsorg de har brug for.

Jeg er i vildrede for jeg vil jo bare gerne have at min søn er glad og har det godt? Måske er det normalt at være ked ved aflevering og hele eftermiddagen? Eller er det fordi han mistrives der? Når han er hjemme er han glad hele dagen... Samtidig synes jeg jo også det er synd hvis han skal til at falde til et nyt sted...

Håber nogen kan hjælpe, og beklager det blev en lang smørre!

Tror næppe det er for egen skyld hun tager i legestue. Det er sundt  for børn at møde nye børn og med 4-5 børn vil der måske ikke altid være spændene  for de ældste ( min datter kedede sig som den ældste og elskede legestue).  Når det er sagt så tænker jeg om han er sensitiv siden det kan vælte hans verden ? At han har en periode hvor han er ked af at blive afleveret er naturligt for mange.

Jeg vil dog sige at det er utroligt vigtigt  med god kemi da dit barn ellers kan mærke det på dig. Synes du skal tage en snak med dp om hvorhvidt det er et match eller undersøge andre muligheder for du skal have det godt med at aflevere. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.