Hej:-)
Jeg ved da næsten ikke hvor jeg skal starte mit svar, for det er da noget af en kattepine du står i.
Jeg er kommunal dagplejer og mit svar er skrevet med udgangspunkt i den baggrund. Dertil har jeg arbejdet med både for tidlige fødte og sensitive børn.
Vedr. din søns adfærd, så kan der være flere ting der gør sig gældende. Dels kan de børn der har en let indkøring reagere et stykke tid efter, når det ikke længere er nyt og spændende at blive afleveret hver dag. Dels kan din søn være i separationsfasen eller tigerspring og reagere på dette.
Og så er der selvfølgelig også den mulighed at din søn ikke trives hos dagplejeren pga forholdene.
Derudover vil enhver lille tvivl der gnaver i din mave opfanges af din søn og det vil han reagere på. Overvej derfor kraftig om du overhovedet kan finde tillid til dagplejeren og få ro i din mave eller om det er bedre at flytte din søn.
Der er dog flere ting i forholdene der får mig til at undres. Dels er det rigtigt nok at man godkender private dagplejere til at have 5 børn. En del af de private dagplejere jeg kender fortæller at de mener at det er bedre at have 5 faste børn end 4 faste børn og skiftende gæstebørn, som man kan risikere i det kommunale regi. Dette er jeg personligt ikke enig i.
At dagplejeren vælger at have sin datter hjemme ofte behøver ikke være skidt, det kan skabe en ændring i gruppe-dynamikken og legen og således være en positiv oplevelse for dagplejebørnene. Men det kan også være en belastning, hvis barnet fylder for meget og har svært ved at dele mor eller følge reglerne og skelne mellem mors job og fritid.
Hvis du har en mistanke om at den unge pige i huset ikke passer dagplejerens eget barn og føler at forholdene er pædagogisk uforsvarlige kan du kontakte den tilsynsførende. Men vær opmærksom på, at da det er et privat tilbud du har valgt, er dine klagemuligheder anderledes end i det kommunale.
Nogle børn har brug for tid til at vende sig til legestuen. Hos os er reglerne sådan at man kan lade være med at gå i legestue i en periode eller kun gå i legestue med få dagplejere af gangen.
Har du snakket med din dagplejer om at lave om på hendes deltagelse i legestuen? evt. være der alene så din søn kan lære at blive fortrolig med stedet. Eller at dagplejeren kun er i legestuen i kort tid og gradvist trapper tiden op?
Hvis dit barn er sensitivt eller på anden måde har særlige behov kan en sundhedsplejerske/læge medvirke til at barnet kan have to pladser i det kommunale regi.
Du kan evt. kontakte dagplejekontoret i din kommune og høre om der er dagplejere med speciale i sensitive børn. Det findes i nogle kommuner. Der tilpasses dagens aktiviteter til børnenes behov for ro og dagplejeren kan være uddannet pædagog/pædagogisk assistent eller have kurser i børn med særlige behov.
Jeg kan ikke fortælle hvad du skal gøre. Mest af alt skal du lytte til din mave og se på dit barn.