Anonym skriver:
Hej!
Jeg er i vildrede og ved ikke om den dagpleje min søn går i er den rigtige for ham. Han er 12 mdr. Han går i privat dagpleje, og virkede i starten glad for det. Han er en dreng der har brug for ro og regelmæssighed, ikke for mange skift og forandringer, så blive han pylret og urolig - for eksempel når de har legestue.
Da han startede var de 4 børn inkl. min søn, og dagplejemor fortalte at nu havde hun besluttet at hun fremover kun ville have 4 dagplejebørn i stedet for 5. Det passede mig ganske godt og var en af grundene til jeg takkede ja til pladsen.
Det viste sig så at hendes egen datter bliver holdt hjemme 4 ud af 5 dage om ugen, og dermed er de jo alligevel 5 børn - datteren er 2 år.
Når han bliver afleveret vil han ikke over til dagplejemor græder og klynger sig til mig, og når han kommer hjem vil han hænge på arm hele eftermiddagen og er super pylret. Trods det siger dagplejemor at han er glad når han er der.
De holder legestue 1 gang om ugen, der prøver jeg at holde ham hjemme da det giver ham en rigtig dårlig dag med alle de børn, og samtidig virker det for mig som om at det mest er dagplejemors behov at komme afsted og ikke børnenes - hun holder legestue med sin bedste veninde som også er dagplejemor, og i sidste uge valgte de så t holde legestue 2 dage i træk, og jeg havde en fuldstændig drænet og trist dreng..
For 1 uge siden meldte hun så ud at hun alligevel gerne vil have 5 dagplejebørn fra august når hendes datter skal i børnehave - jeg blev ærgerlig og må indrømme at jeg håbede hun ikke fik afsat pladsen. Der var nogle og kigge i sidste uge, men de skulle give svar fredag så jeg var i dag spændt på at høre om de havde takket ja eller nej.
Da jeg så kommer for at aflevere min søn i morges ser jeg til min store overraskelse at de har takket ja, og deres barn skal åbenbart allerede starte i dag!!! Det vil altså sige at hun har 5 dagplejebørn + hendes egen mange af dagene, altså 6 børn, hvilket jeg synes er ALT for meget. Hun har ung pige i huset ansat som hvis hun bliver spurgt passer hendes datter, men i virkeligheden passer dagplejemor alle 6 børn, og jeg er bange for at mit barn bliver overset og hun ikke har den nødvendige tid til at give dem alle den omsorg de har brug for.
Jeg er i vildrede for jeg vil jo bare gerne have at min søn er glad og har det godt? Måske er det normalt at være ked ved aflevering og hele eftermiddagen? Eller er det fordi han mistrives der? Når han er hjemme er han glad hele dagen... Samtidig synes jeg jo også det er synd hvis han skal til at falde til et nyt sted...
Håber nogen kan hjælpe, og beklager det blev en lang smørre!
Jeg havde også valgt dagpleje til mit barn som er sensitiv og kræver ro og rutine i sin hverdag, derfor troede jeg at en voksen og få børn var det rigtige valg.
det var det ikke!
dagplejen har nemlig mange ture ud af huset, børn der må vente grædende fordi der kun er en voksen, gæstepleje osv
vi skiftede til en lille integreret instituotion. Han startede i vuggestuen med 12 børn og 5 voksne. Og det var det bedste valg ever!
Kompetente pædagoger, altid en hånd ledig til et grædende barn, samme rutiner hver dag, få ud af huset ture, og et roligt miljø.
min dreng ændrede adfærd fra dag et og blev glad og tryg ved at blive afleveret. Jeg skulle ikke længere aflevere og afhente et grædende barn.
Og nu hvor han er rykket i børnehave er det stadig over al forventning. Han kendte huset og blev langsomt sluset over i gruppen med børnehavebørn, uden nogen form for reaktion på skiftet, så dejligt :-)